چاپ این برگه

شکست محسوس نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات ریاست جمهوری!

گروه سیاسی – با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی قاطع دکتر حسن روحانی، رای رئیس جمهور دوازدهم در کهگیلویه و بویراحمد جای تحلیل و بررسی دارد.

به گزارش «بویر نیوز»، کل آرای حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۶۱۷۶۱ رأی بود که از این تعداد ۱۸۳۶۴۱ معادل ۵۰.۷۶ درصد را متعلق به حسن روحانی است.

این رای شکننده و رقابت نزدیک در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اختلاف چشمگیر رقابت در سراسر کشور، قطعا متوجه عملکرد مدیران دولتی در استان است و عملکرد ستاد روحانی را نیز زیر سوال می برد که هر دوی این موضوعات مجال ویژه ای برای نقد و بررسی می طلبد که چرا رئیس جمهور مستقر برای انتخاب مجدد در استان چنین رایی کسب کرد.

اما نکته جالب تر رای رئیس جمهور در شهرستان های زادگاه نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد است که آرا برخلاف رای خود نمایندگان بود!

در بویراحمد زادگاه زارعی نماینده این شهرستان، روحانی ۴۶.۵ درصد آرا در مقابل ۵۳.۵ درصد رئیسی را کسب کرد، که در مقاسیه با نتیجه کلی انتخابات تفاوت چشمگیری دارد و اگرچه مردم بویراحمد پیشتر از جریان پایداری هم نماینده به مجلس فرستاده اند اما نماینده صالاح طلب از نوع مجلس ششم هم داشته اند و این به معنای تاثیر رفتارهای سیاسون بر دیدگاه سیاسی جامعه تلقی می شود.

در باشت نیز که زادگاه تاج گردون است، روحانی ۴۸ درصد آرا در مقابل ۵۲ درصد رئیسی کسب کرد در حالی که تاج گردون اصلاح طلب بقول خودش، حتی آمادگی خود را برای به جهنم رفتن با روحانی اعلام کرده بود اما حاضر نشده بود با رئیسی به بهشت برود!

اما در کهگیلویه قضیه کاملا متفاوت است؛ در زادگاه عدل هاشمی پور که از حامیان رئیسی بود، وی به مراتب شکست سنگین تری خورد و علاوه بر شکست در کل انتخابات، روحانی ۵۴ درصد و رئیسی ۴۶ درصد آرا را کسب کرد. (ذکر این نکته شاید در این مقاله نگنجد اما جای مطرح کردنش همینجاست و آنهم اینکه در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه تمامی منتخبین شورای شهر اصلاح طلب بودند، و با نظر به این اختلاف رای روحانی و رئیسی جای این سوال پیش می آید که چرا در فرستادن نماینده ای اصلاح طلب به مجلس تاکنون ناکام مانده اند که چهره های سیاسی اصلاح طلب کهگیلویه باید این سوال را از خود بپرسند)