دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 - 7:58

دلایل جالب عدم استفاده مردم از پل عابر در شهر یاسوج و لزوم ساماندهی آنها (+عکس)

 گروه اجتماعی – دکتر فرشاد نگین تاجی که سوابق و تجارب زیادی در زمینه تدریس و پژوهش در رشته های معماری و شهرسازی و همچنین حضور فعال در دانشگاهها دارد؛ در یادداشتی به “لزوم ساماندهی پل های عابر پیاده در شهر یاسوج” پرداخته است.

متن یادداشت “دکتر فرشاد نگین تاجی” در ادامه آمده است:

۶۰ سال از ساخت اولین پل عابر پیاده در کشور می­گذرد و این امر همواره در این مدت به عنوان رویکردی در برنامه­ریزی حمل و نقل عابر پیاده مطرح بوده است. هدف از این نوشته قضاوت کلی درباره موفقیت یا عدم موفقیت و ساز­و­کار ایجاد پل­ها و کاستی­های آن نیست، بلکه تنها ذکر این نکته است که پل­های موجود که بعضا دارای کارایی کافی نیستند، با اندکی دقت – خصوصا در مکانیابی آنها – می­توانند موفق­تر عمل کنند.

انگیزه پرداختن به این مسئله از آنجا ناشی شد که ما می بینیم طی یک سال اخیر در شهر یاسوج، کارکرد اصلی این پل­ها تنها و تنها مکانی برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی شده است

پل عابر پیاده و دلایل استفاده از آن

پیاده­روی در نظام حمل­و­نقل شهری جایگاه مشخص و برجسته­ای دارد و روش­ها و ابزار تسهیل پیاده­روی از موارد و مسائل مورد بحث در برنامه­ریزی شهری است. گذرگاه­های عرضی غیرهمسطح، که تردد سواره و پیاده را به صورت عمودی جدا می­کند، به عنوان وسیله­ای برای تسهیل سیستم پیاده روی احداث می­شوند.

گذرگاه­های غیرهمسطح روگذر (پل­های عابر پیاده) با توجه به ویژگی­های مثبتی هم­چون هزینه کمتر، سرعت و سهولت نصب و اجرا، ایجاد حداقل تداخل در جریان ترافیک عبوری نقلیه به هنگام ساخت، انعطاف پذیری، امکان جابجایی و قابلیت رویت از دور، ارجحیت بسیاری نسبت به زیرگذرها دارند.

روند احداث پل­های روگذر عابر پیاده به طور معمول از درخواست اهالی محل، مسئولان مدارس و یا مدیران ادارات و کارخانجات آغاز می­گردد و با تایید کارشناسان ترافیک در جهت ضرورت احداث ادامه می­یابد و نهایتا به تصویب و طراحی و نصب ختم می­شود.

معمولا ضرورت احداث یک گذرگاه عرضی غیرهمسطح روگذر براساس ملاحظات ترافیکی، ایمنی، اقتصادی و راهبردی تعیین می­گردد. در مواردی چون وجود عبور افراد ناتوان و کم­توان، سالخوردگان، کودکان و دانش آموزان، وجود جریان تردد وسایل نقلیه سنگین و نبود فواصل کافی برای عبور، وجود سرعت بالا، خیابان­های عریض و چند بانده، وجود جزیره میانی و نظایر این­ها، احداث این نوع گذرگاه­ها توصیه می­شود. در مجموع، ایجاد گذرگاه­های عرضی علاوه بر مسئله ایجاد تسهیل رفت و آمد و کاهش مشکلات ترافیکی، ایمنی پیاده را نیز تامین می­کند.

کارایی و ناکارایی پل­های عابر پیاده

سابقه ایجاد پل­های عابر در ایران به بیش از شصت سال می­رسد. در این مدت پل­های متعددی در گذرگاه­های عرضی مناطق پر رفت و آمد احداث شده­اند که بسیاری از آنها توانسته­اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، اما در مواردی هم پل­ها نتوانسته­اند جایگاه خود را بیابند، به گونه­ای که حتی معدودی از آنها را می­توان پل­های متروک نامید.

ناکارایی پل­ها نه به یک عامل بلکه به مجموعه­ای از علل و عوامل مربوط می­شود که روند مکانیابی، طراحی و نصب پل را در بر می­گیرد.

گمان می­رود در پل­هایی که کارایی چندانی ندارند مسئله مکانیابی بسیار تعیین کننده و حساس باشد، حساس از این جهت که با توجه به ویژگی­های فرهنگی و روانشناختی عابران، اختلاف مکانیابی حتی در حد چند متر نیز به میزان زیادی در کارایی آنها موثر است.

معمولا پل­هایی که در بزرگراه­ها احداث شده­اند، به علت اینکه گزینه دیگری برای عبور از عرض خیابان وجود ندارد، دارای کارایی بالایی هستند ولی پل­های واقع در مکانهایی که راه دیگری هم برای عبور عابران وجود دارد، معمولا کارایی چندانی ندارند.

منظور از کارایی پل­ها

کارایی پل عبارت است از: نسبت تعداد عابرانی که در مدت یک ساعت از روی پل عبور می­کنند، به مجموع تعداد عابرانی که در همان ساعت از زیر پل (به فاصله ۵۰ متر از طرفین) می­گذرند.

چون هدف این نوشته کوتاه تاکید بر کارایی اندک تعدادی از پل­ها است، به عنوان نمونه، یک مورد انتخاب شده در سطح شهر یاسوج (که به نظر می­رسد دارای کارایی اندکی باشد) مورد بررسی قرار می­گیرد.

پل روگذر میدان معلم

این پل در میدان معلم، بعد از فلکه سنگی شهر یاسوج واقع شده است. در سمت شرق آن شورای اسلامی شهر یاسوج و ساختمان تئاتر شهر و در سمت غربی آن پارک میدان معلم قرار دارد. این پل از جمله روگذرهایی است که بنظر می­رسد کارایی تقریبا نازلی دارد. در پرسشگری از ۸۳ شهروند یاسوجی که برای گذران اوقات فراغت از پارک میدان معلم استفاده می­کردند، این نتایج حاصل شد:

همانگونه که ملاحظه می­شود، تنها ۸/۴ درصد پاسخ دهندگان همیشه از پل استفاده می­کنند و در مقابل ۵/۶۷ درصد هیچگاه از پل استفاده نمی­کنند. از مجموع کل پرسش شوندگان، ۷۲ نفر به پرسش در مورد علت عدم استفاده از پل برای عبور از عرض خیابان، چنین پاسخ داده اند:

همانگونه که ملاحظه می­شود، بیشترین عامل ذکر شده عبارت بوده است از مسافت طولانی پل و تلف شدن وقت، که بیش از ۶۲ درصد پاسخ دهندگان را شامل شده است. این افراد جملاتی نظیر: پله­ها زیاد است، حوصله بالا رفتن نداریم، وقتمان تلف می­شود و … را بکار برده­اند.

  پل عابر پیاده میدان معلم

پل عابر پیاده میدان معلم یاسوج

 

در یک نمونه­گیری در مکان پل و برای تعیین کارایی آن، در یک ساعت پر ازدحام (۵/۷ تا ۵/۸ عصر) تعداد کسانی که از روی پل گذشته­اند و کسانی که از عرض خیابان (در محدوده ۵۰ متری پل) عبور کرده­اند شمارش شدند. میزان کارایی این پل ۱۲ درصد بود، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ نفر که از عرض خیابان عبور می­کردند، تنها ۱۲ نفر از روی پل و بقیه یعنی ۸۸ نفر از لابلای خودروها می­گذشتند. از عابرانی که عرض خیابان را بدون استفاده از پل طی کرده­اند، به صورت تصادفی از ۲۰ نفر درباره علت عدم استفاده از پل پرسش شد، که ۱۳ نفر (۶۵ درصد) دور بودن مسافت، عجله داشتن و کمبود وقت را عامل این امر ذکر کرده­اند، ۴ نفر (۲۰ درصد) خلوت بودن خیابان و عدم ضرورت استفاده از پل را برشمرده و ۳ نفر نیز حاضر به ذکر علت نبوده­اند. جالب توجه اینکه بیشتر پاسخ دهندگان کمبود وقت و مسافت طولانی را علت عدم استفاده از پل ذکر کرده­اند، در حالی که تفاوت زمانی عبور از پل و از زیر پل اندک بود و غالب عابران زمانی را که صرف انتظار عبور خودروها می­کردند بیشتر از زمان عبور از روی پل بود.

لزوم ساماندهی

اصلاح نظام حمل­و نقل شهری، ساماندهی رفت و آمد پیاده را می­طلبد و گذرگاه­های عرضی غیرهمسطح روگذر در این فرایند جایگاه ویژه­ای دارند. مسلما لازمه ارتقای کارایی این گذرگاه­ها وجود طرحی جامع و منسجم است که روند احداث پل را، از توجیه ضرورت و مکانیابی تا نصب و مدیریت و نگهداری، شامل می­شود.

این طرح الزاما باید با سایر طرح­ها و برنامه­های شهری هماهنگ باشد و در تدوین آن تمامی ویژگی­های محیطی، فرهنگی، اقتصادی جامعه و ویژگی­هایی از این دست لحاظ گردد. علاوه بر این، در مقیاس خرد و محلی مکان پل نیاز به بررسی دقیق دارد. در این زمینه موقعیت، توپوگرافی، شبکه ارتباطی پیرامونی، ویژگی­های اقتصادی و فرهنگی کاربران و موقعیت سایر عناصر شهری در مکانیابی و طراحی پل بسیار تعیین کننده است.

علاوه بر این، برنامه راهبردی در روند احداث گذرگاه­ها و ساماندهی و مدیریت پل­های موجود نیز بسیار ضروری است.

در این زمینه ابتدا باید پل­هایی که کارایی چندانی ندارند شناخته شود و علت عدم کارایی آنها مشخص گردد و سپس در جهت رفع نواقص و کاستی­ها اقدامات مقطعی و یا بلند مدت در نظر گرفته شود. چنین به نظر می­رسد که اغلب این گذرگاه­ها با اقدامات محدود و فوری تا حد زیادی اصلاح پذیر باشند.

برای مثال، در نمونه موردی بررسی شده (پل میدان معلم) مهمترین اقدام مورد نیاز نرده­کشی میدان تا محدوده­ای معین در سمت راست پل است، که می­تواند مانع عبور عرضی از سطح خیابان شود. علاوه بر آن استفاده از پله­های برقی (با وجود هزینه بر بودن) می­تواند باعث افزایش چشمگیر کارایی پل شود. همچنین مسقف کردن پل در القای امنیت روانی و جلوگیری از تجمع آب و یخبندان در سطح پل در زمستان موثر است.

روی هم رفته ذکر این نمونه موردی که دارای کارایی اندکی است، نشان می­دهد که هر چند تعداد پل­های عابر شهر یاسوج زیاد نیست، اما همین تعداد اندک پل هم نتوانسته­اند اهداف را برآورده کنند. بر این اساس این پل­ها نیازمند ساماندهی هستند. برای رسیدن به این هدف اقدامات موثری را می­توان انجام داد که به اصلاح و بهبود عملکرد پل­ها و محیط پیرامون آنها می­انجامد.

بدون شک تعیین دقیق اقدامات لازم، به بررسی جامع و همه جانبه نیاز دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=230025
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اعتدال گفت:

    درود بر اندیشه و تفکر جنابعالی.به امید موفقیت حضرتعالی در تمامی زمینه های علمی و عملی

  2. EXPORT گفت:

    با تشکر از دکتر نگین تاجی .امیدوارم موفق باشن

  3. ATZ گفت:

    هوالمعمار.پیروزی نزدیک است

  4. حق گفت:

    زنده باد دکتر نگین تاجی

  5. سعيد گفت:

    بسيار بسيار علمي و تخصصي بود اين كار

  6. سعيد گفت:

    احسنت به اين تحليل زيبا و جالب

  7. سعيد گفت:

    شهر بايد در دستان افراد اين چنيني باشد نه يك مشت بي سواد

  8. انجمن حقوق دانان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:

    درود بر دکتر نگین تاجی متخصص و متعهد.

  9. زنده باد ایل تامردای گفت:

    شهر من تو را میخاهد فقط دکتر نگین تاجی.

  10. مریم گفت:

    تحلیل بسیار جالب و خوبی است
    جای شورای شهر افراد با درایت و متخصص است

  11. نگین گفت:

    احسنت به این تحلیل و درایت

  12. جهان اباد گفت:

    به امید روزی که تفکری مثبت زمینه ایجاد پله برقی پیاده روها را در اولویت قرار دهد

  13. معمار گفت:

    شورای شهر جای متخصصانی همچون دکترنگین تاجیست نه افراد بی سواد.پیروزی نزدیکست

  14. ستاره گفت:

    احسنت بر نگاه دقیق

  15. رضا گفت:

    درووووود دکتر نگین تاجی به امید پیروزی

  16. ایمان گفت:

    شهر به تو نیاز دارد چه خوب شد تو آمدی

  17. سوگل گفت:

    درووووود دکتر نگین تاجی ✌✌✌

  18. س گفت:

    درود بر دکتر نگین تاجی عزیز رای ما متخصص شهر

  19. محمدیان گفت:

    شهر ما به افراد متخصص نظیر دکتر نگین تاجی نیازدارد تا با استفاده از تخصص وایده هاشون به شهرجلوه ای زیبا وروحی تازه بدهد .به امید پیروزیه این فرد شایسته ولایق.حمایتش میکنیم ..#حامیه دکتر نگین تاجی#

  20. تامرادی نگین بیراحمد گفت:

    در این دوره انتخابات واقعا باید بجز قومیت
    به فکر این باشیم که چند تا متخصص طراحی شهری به مانند دکتر نگینتاجی به شورا بفرستیم .

    با بررسی و مطالعه مقالات و مصاحبه های دکتر نگینتاجی به این نتیجه میرسیم که دکتر فرشاد نگینتاجی یک فرد اجرایی و علمی هستند .

    بی شک ایشون نفر اول شورا خواهند شد .

  21. شهروند گفت:

    درود بر نگين تاجي

  22. حسن محمدی آرخلو گفت:

    همکلاسی قدیمی

    آرزوی توفیق و سرافرازی برایتان دارم

  23. احمدی گنجه ای گفت:

    درود بر دکتر عزیز

  24. شهریار گفت:

    اول باید فرهنگ سازی کرد که پل برای چه و برای چی در این محل نصب شده ،دوم سازندگان پل آیا کیفیت و کمیت را در ساخت پل رعایت نموده اند سوم نصاب پل پل مورد نظر را با رعایت قوانین مهندسی نصب نموده چهارم با توجه به افزایش جمعیت و استفاده تنها از یک پل همان یک پل هم اگر برقی بشه بیشتر ازش استفاده میکنند هم در وقت صرفه جویی میشه هم فشار به پا و ستون فقرات نمیاد.

  25. محمود گفت:

    تحلیل وتفسیر جالبی بود.فقط کاش درمورد طراحی خود پل از لحاظ معماری وطراحی دقت بعمل مییامد.تا این قدر ساده و وبیروح نباشد.حتی در مورد انتخاب رنگ

  26. ناشناس گفت:

    واقعا مسخره هست طومار نوشته برای پل عابر پیاده .یعنی در این حد می‌خواد مشکلات مردم رو برطرف کنه !!این مردم از پل عابر پیاده استفاده نمی‌کنند الکی تفسیر نکنید .واقعا مسخره هست این عده ای که پل عابر پیاده رو نماد انتخاب یه نماینده قرار میدن خخخخخخخخخ

دیدگاه شما