یکشنبه 15 اسفند 1395 - 23:58

یک ضعف جدی در دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی – اخبار مربوط به قوه قضایی چه بصورت رسمی و چه بصورت غیررسمی همواره برای رسانه ها و مردم از اهمیت و جذابیت بسیار بالایی برخوردارند.

به گزارش «بویر نیوز»، قوه قضائیه در سطح کشور در راستای اطلاع رسانی صحیح و جلوگیری از افشای برخی اخبار دو اقدام مهم در دستور کار قرار داد؛ یکی راه اندازی خبرگزاری مربوط به اخبار قضایی (میزان) بود که نظر به همان موضوع جذابیت و اهمیت اخبار خیلی سریع رشد کرد و جایگاه خوبی برای خودش در میان رسانه ها پیدا کرد بطوریکه حتی از خبرگزاری مجلس نیز رتبه بسیار بهتری دارد و خود را رقیب خبرگزاری های بزرگ کشور می بیند.

 

اقدام دیگر قوه قضائیه نیز برای جلوگیری از انتشار اخبار تحقیقات مقدماتی در پرونده ها، وقایع و حوادث کیفری و جزایی بود چرا که این موضوعات باعث حاشیه سازی و بعضا طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها می شود و از همین رو ضابطان قضایی، مسئولان و رسانه ها و همچنین شبکه های مجازی از افشای اطلاعات درباره پرونده هایی که هنوز جرم آنها محرز نشده بود، منع شد.

بهرحال این تصمیم برای دوری پرونده از آفت حاشیه گرفته شده است و نقدی بر آن نیست و اگر به برخی نمونه ها مثل مرگ دختر نوجوان در شهر یاسوج و انتشار گسترده اخبار و تصاویر آن در رسانه ها و شبکه های محلی بپردازیم بخوبی به این نکته پی می بریم مصاحبه های پی در پی مسئولان و منابع آگاه و انتشار گسترده اخبار از این ماجرا چند موضوع را در پی داشت که اول رعب و وحشت شهروندان از احتمال ناامنی در شهر، گمانه زنی ها و به اصطلاح یک کلاغ چهل کلاغ کردن از موضوع، روایت های متعدد و عموما اشتباه و در نهایت پس از روشن شدن بخشی از قضیه زیرسوال رفتن حیثیت و اعتبار خانواده متوفی و مسائل دیگری از این قبیل شد.

این موضوع در بسیاری از پرونده های دیگر همچون اعدام ها، قتل های خانوادگی، نزاع های دسته جمعی و حتی خبر برخورد با یک صنف مشاهده شد که اخبار اعلام شده از سوی منابعی که اکنون منع شده اند همیشه صحت نداشته اند و بعضا به اعتبار و آبروی بخشی از جامعه و افراد درگیر در پرونده لطمات زیادی وارد شده است.

با همه این تفاسیر اما دستگاه قضایی باید این نقد را در خود ببیند که مانع اصلی اجرایی شدن سیاست جلوگیری از حاشیه سازی و دامن زدن به اخبار غلط، عدم اطلاع رسانی مناسب دستگاه قضا در استان است.

اما وقتی سایت دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد  را بررسی کنیم بخوبی می بینیم که در سه ماهه اخیر قریب از 3 خبر که مربوط به اتفاقات و پرونده های مهم باشد، در این سایت منتشر شده است که نشان از لزوم تقویت این بخش ضروری بنظر می رسد.

این موضوع زمانی مهم تر می شود که ببینم تمام دادسراها و دادگاه های استان فقط همین یک سایت را دارند و این سایت باید نموداری از عملکرد همه بخش های دادگستری استان باشد.

از طرفی اخبار مربوط به پرونده ها که از سوی مقامات قضایی منتشر می شود هم نه از سوی سایت روابط عمومی بلکه از سوی رسانه ها و در واقع تولید اخبار سایر رسانه هاست که به رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان برای اخبار و جزئیات مربوط به پرونده های مهم مراجعه می کنند که قطعا این طرز اطلاع رسانی نیز بی اشکال نیست چون ممکن است در مقاطعی رسانه ها در تولید اخبار کاهلی کنند و یا حتی برداشت غلط و شخصی خبرنگار خود را منتشر کنند و بازهم اخبار غلط به جامعه مخابره شود.

ضمن این که سایت دادگستری به لحاظ فنی نیز دارای ایرادات اساسی است و نیاز به بازطراحی و تغییرات اساسی دارد.

این انتقاد البته از دستگاه قضایی زمانی پررنگ تر جلوه می کند که به کارنامه و عملکرد این قوه بخصوص طی سال های اخیر در سرعت بخشی به رسیدگی به پرونده ها، برخورد قاطع، شفاف و بدون اغماض با متخلفان که منتج به کاهش جرم و جرائم و ایجاد امنیت مثال زدنی در استان شده است.

ضمن اینکه تاکید می شود ضابطان قضایی از جمله بخش های مختلف نیروی انتظامی، پرشکی قانونی نهادهای نظارتی تعزیرات حکومتی و همچون امورصنفی، رسانه ها و شبکه های مجازی نقش عمده ای در رسیدن قوه قضائیه به موفقیت های گفته شده دارند اما تصریح می شود تجربه اثبات کرده است که اطلاع رسانی های این ارکان به پیشبرد امور کمکی نمی کند و بارها همان حاشیه های مورد بحث را رقم زده است.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد دستگاه قضایی در استان باید نسبت به اصلاح روند اطلاع رسانی با تقویت پورتال رسمی و همچنین ایجاد شعبه خبرگزاری میزان و حتی بهره گیری از مشاور رسانه ای بایسته است به بهبود فضای اطلاع رسانی کمک کند تا هم دغدغه های این قوه مرتفع شود و هم جامعه تشنه اخبار دست به دامن اخبار غیرمستند و بی اساس نشوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=221072
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما