سه شنبه 3 اسفند 1395 - 9:32

ادعای یک رانت دیگر در کهگیلویه و بویراحمد؛ لزوم ورود دستگاه قضا به ماجرا

گروه سیاسی – از ابتدای هفته جاری موضوع جدیدی در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است که نیاز به بررسی موشکافانه توسط دستگاههای نظارتی و قضایی دارد، چرا که اگر حقیقت داشته باشد حق بزرگی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تضییع شده است.

به گزارش «بویر نیوز»، از ابتدای دولت تدبیر و امید به دلایل شرایطی که از دولت قبل بر جای مانده بودو البته ضعف عملکرد برخی از متولیان اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت بیکاری اگر بدتر نشده باشد دست کم بهتر نشده است.

محدودیت های منابع، کاهش چشمگیر استخدام های دولتی و عدم بهره وری از فرصت های موجود به دلیل ضعف مشهود مدیران استانی در دولت یازدهم دست به دست هم داد تا بیکاری جوانان این استان در سال های اخیر در آمارهای وحشتناکی را نشان دهد و همین موضوع نیز سبب بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی و کاهش نرخ ازدواج نیز شد.

باید صریح و خلاصه گفت که به علت وابستگی شدید مدیران استانی به نمایندگان و تبعیت بی چون چرا از آنها و همچنین موضوع منفعلانه مقامات عالی دولت در استان باعث شد تا اندک فرصت های شغلی دولتی در انحصار افراد خاص قرار گیرد و از این رهگذر آنچه که مشهود بر مردم رفت، پایمال شدن حق بسیاری از جوانان مستعد و مستحق و به مراد رسیدن نورچشمی های برخی سکانداران مدیریت های استان و نمایندگان متبوع آنها بود.

در این نوع استخدام ها که البته قانون هم چاره ای برای آن ندیده است و در واقع به شیوه قانونی این کارها انجام شد از استخدام های خاله خرزویی گرفته تا قومی و قبیله و منطقه ای به وضوح مشاهده شد.

ادعای که اگر درست باشد، همه امیدها را از دولت یازدهم ناامید می کند!

اینها همه مقدمه ای از تبعیض ها و فرصت های از دست رفته در کهگیلویه بود تا به سخنان دو روز پیش جعفر گوهرکانی بپردازیم که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرده بود: باید شفاف این موضوع را به مردم و مقامات ارشد بگویم که در یک معاونت غیرتخصصی با فعالیت‌های کشاورزی افرادی دارای نفوذ و نورچشمی را برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه در بخش گلخانه معرفی کردند که به معنای واقعی هدر دادن پول بیت‌المال است.

سخنان گوهرکانی اگرچه از سوی مظفر بنوعی تکذیب شد و روند معرفی افراد برای این وام ها تشریح شد اما بازهم بسادگی نباید از کنار این سخنان به سادگی گذشت.

در هر صورت سخنان گوهرکانی از دو حالت خارج نیست؛ اول اینکه یا وی صرفا به هر دلیلی ادعای کذبی مطرح کرده است و یا دوم اینکه این سخنان درست است که هر دو حالت این موضوع جای بررسی و نقد دارد.

1 – در وهله اول اگر این سخنان صرفا دیدگاه شخصی و غلط باشد جا دارد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مقام دفاع از حیثیت دولت در آستانه انتخابات و جلوگیری از تخریب های بعدی قاطعانه واکنش نشان دهد و با برخورد جدی و محکم با این مدیر، آبروی ریخته شده از دولت یازدهم در استان را بازیابی کند و اجازه ترویج این تفکر را ندهد که گفته می شود در دولت یازدهم استخدام های دولتی و اشتغال های بخش خصوصی و تسهیلات ارزان قیمت به نورچشمی ها تعلق گرفته است و در واقع باید پاسخ تشویش اذهان عمومی توسط گوهرگانی را بدهد.

2 – از آنسوی ماجرا اگر فرض بر صحت ادعاهای گوهرکانی بگذاریم؛ فقط باید به حال این استان و جوانان بیکار و خانواده های آنان نشست و گریست و گریست؛ چرا که هر نقدی نوشتن در رسانه ها تکرار مکررات و فریاد زیر آب است.

بد ماجرا اینجاست؛ استخدام های دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و اگر تسهیلات ارزان قیمت که باید هزینه اشتغالزایی در بخش خصوصی و رونق تولید در این استان محروم شود، نیر به نورچشمی ها تعلق گرفته باشد باید فریاد وامصیبتا سر داد.

بی شک با توجه به اهمیت این منابع مالی در توسعه استان و اشتغالزایی دستگاههای قضایی و نظارتی باید ورود کنند و در صورتی که قصوری رخ داده است قاطعانه برخورد شود.

طبق ادعای گوهرکانی در این مبحث یکی از معاونت های استانداری هم دخیل است و اگر استاندار از این موضوع اطلاع دارد پس خود هم مقصر است و شریک ماجراست و اگر بی اطلاع است دیگر جای حرفی نیست و فقط باید متاسف و متاثر بود از مدیریتی که از زیر دستش خبر ندارد.

این ماجرا البته یک راه حل دیگر دارد و برای تسلی افکار عمومی و جلوگیری سلب اعتماد مردم به مدیریت دولتی (همه دولت ها) و همچنین پیشگیری از آسیب های روانی ناشی این مساله که به برخی از آنها گفته شد، می طلبد دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد ماجرا شود و همانگونه که برای آرامش و امنیت مردم اقدامات خوبی را شروع کرده و به سرانجام رسانده است و با برخوردهای قاطعانه با مجرمین، موجبات بهبود آسایش جامعه را تامین کرده است، در این مساله هم با قدرت و جدیت وارد عمل شود و این خواسته را جامه عمل بپوشاند.

واقعیت اینست بسیاری از مردم از نظارت های دولتی ها بر خود به دلیل وابستگی های جناحی و منطقه ای و همچنین مناسبات و زد و بندهای رایج و غیررایج نا امید شده اند و تنها چشم امیدشان به دستگاه قضایی است.

امید است رسانه های مطالبه گر این خواسته را از مدعی العموم بخواهند و دادستانی و مسئولان عالی قضایی استان نیز همچون چند سال اخیر قاطعانه وارد عمل شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=218492
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهابی گفت:

    به نظر من که استخدامها همه از،اقوام درجه یک و دو مدیران این و مسولان یاسوج هست، بریت یه نگاه بندازین و حداقل اصل و نصب کسانی که توی این 3_4 سال رفتن سر کار دربیارین میفهمید که چه کلاهی سر مردم ( به قول خود مسئولان رعیتها) رفته

  2. حسین گفت:

    چرا خودمونو بزنیم به اون راه همه میدونن که وام های کم بهره مال اقوام مسولین و پربهره ها مال ما بی صحاب ها که غیر خدا کسی پارتیمون نیست …

  3. دنا گفت:

    دیدگاه شخصی نیست واقعیت داره . شما که دست به قلم هستید بیشتر این مسائل را عنوان کنید واقعا حق بچه های محروم را ضایع میکنند بعضی از نماینده ها به طرفداران خودشون هم ظلم میکنند ولی خدا اون بالا شاهد همه چی هست مطمئن باشید یا خودشون یا بچه هاشون یه روزی تاوان این بی عدالتی ها را مددن

  4. کارمند گفت:

    استاندار برات تاسف داره .اگه میدونی راست است پس برخورد کن .اگه میدونی گوهرگانی دروغ میگه پس برخورد کن .هردوطرف دولت تدبیرو امیدن

  5. خط 11 گفت:

    بانکداری اسلامی!!!!!!!!!!!!!!!!!^^

  6. سعید گفت:

    باسلام. من خودم یکی ازکسانی هستم که شرکت تعاونی تشکیل دادم ودر جهت راه اندازی شرکت سهم آورده شرکت راهم که بانک مشخص کرده بود هزینه کردم وموقع دولت که رسید ومیبایست تسهیلات جهت خرید ماشین آلات پرداخت کنند ، فرمودند امسال اولویت پرداخت تسهیلات به اینگونه شرکتها را نداریم وبعد هم مالیات تسهیلات نگرفته را هم از من گرفتن. عزیزان هر حرفی که گفته ميشه راسته ، مطمئن باشید اگر من هم نور چشمی بودم تسهیلات بهم پرداخت میشد. ولی متاسفانه نبودم.

دیدگاه شما