شنبه 13 آذر 1395 - 7:45

اقدام مهم دکتر تقوی نژاد برای رضایتمندی مردم از دولت

گروه اقتصادی – سازمان مالیاتی در چند سال اخیر از نقش و جایگاه مهمی در کشور برخوردار شده است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از  عصرامید، یکی از مهم ترین مطالبات رهبر انقلاب فاصله گرفتن اقتصاد کشور از نفت بوده و خام فروشی آن را بشدت مورد نکوهش قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار صدها تن از «نخبگان جوان دانشگاهها و برگزیدگان المپیادها و جشنواره های جهانی و داخلی» اداره کشور بر مبنای فروش ذخایر زیرزمینی را به «بچه پولداری ملی» تشبیه کردند و افزودند: بچه پولدارها، قدر پول خود را نمی دانند و آن را بیهوده خرج می کنند که اداره کشور برمبنای فروش نفت خام نیز، شبیه همین ماجراست.

رهبر انقلاب، اتکای برنامه ریزی اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی را سپردن اقتصاد ایران به سیاستگذاران کلان جهانی خواندند و با اشاره به نوسانات شدید قیمت بین المللی نفت افزودند: کشوری که اقتصاد خود را اینگونه برنامه ریزی کند، آینده اش معلوم است.

000EIMG_17

به گزارش عصرامید  بی شک تنها راه رهایی از اقتصاد نفتی، تکیه دولت به درآمدهای مالیاتی است.

مالیات در واقع سهیم شدن مردم یک جامعه در رشد و پیشرفت آن کشور است چرا که درآمدهای مالیاتی در بخش های مختلف درمانی و بیمارستانی، خدمات شهری، اقدامات مختلف عمرانی و حتی حقوق کارکنان دستگاه های مختلف به مصرف می رسد.

مالیات درآمد پاکی است که ناشی از تلاش افراد جامعه برای داشتن استان و کشوری بهتر است و اگر بدانیم کشورهای اروپایی همه بودجه خود را مدیون مالیات هستند آنگاه به اهمیت آن بیشتر پی خواهیم برد.

در چند سال اخیر که موج نابسامانی قیمت نفت را فراگرفته و میزان اتکای دولت به این فراورده را دستخوش تغییرات قیمتی کرده، چاره ای جز فاصله گرفتن از اقتصاد غیرقابل اتکای نفتی نیست.

حدود یکسالی از تغییرات مدیریتی در سازمان مالیاتی کشور می گذرد و با حکم هیات وزیران، سید کامل تقوی نژآد مسئولیت سازمان عریض و طویل مالیاتی کشور را عهده دار شده است.

یکی از دلایل تغییر و تحول در سازمان مالیاتی، ماجرای نارضایتی اصناف از این سازمان بود که حتی واکنش استانداران را نیز در پی داشت و در چند مورد نیز موجبات درگیری و تجمع صنوف را در پی داشت.

حال اما آخرین آمارها نشان می دهد که در یکسال اخیر میزان درآمدهای مالیاتی نه تنها کمتر نشده بلکه رشد ۳۰ درصدی داشته و بودجه سنگین کشور که امید خود را از نفت از دست داده، بیش از ۵۰ درصد سهم بودجه دو سال اخیر از درآمدهای مالیاتی تامین شده است.

آمارها همچنین نشان می دهد میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه بالای ۹۵ درصد محقق شده است و اکنون این سوال پیش می آید که چه شده با این افزایش مالیات اما دیگر خبری از نارضایتی های سابق در صنوف نیستیم.

اقدام جالب تقوی نژاد را میتوان در تعامل سازنده با صنوف و همچنین حذف مالیات برخی صنوف مانند رانندگان تاکسی یا سوپرمارکت ها و …. دانست، به گونه ای که اولا تقوی نژآد به صنوف اعلام کرد هر چه قبلا مالیات خود اظهارای داشته اید همان را بدون افزایش در سال جدید بپردازید و از برخی صنوف هم اصلا مالیات نگرفت.

مجموع این گونه درآمدهای مالیاتی خرد، تنها ۵ درصد کل درآمدهای مالیاتی را دربر می گرفت که تقوی نژآد با ساماندهی این بخش توانست قشر بعضا آسیب پذیر و ناراضی جامعه را با خود و دولت همراه کند.

اما قطعا این سوال پیش خواهد آمد پس در اینصورت چگونه درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است؟

شناسایی مودیان جدید و برخورد با فرار مالیاتی را شاید بتوان نقطه عطفی در کارنامه مدیریتی تقوی نژاد منظور کرد.

تغییر مدیران بومی سازمان مالیاتی در استان ها که برای تقوی نژاد بی هزینه نبوده، دستاورد مهمی است که نباید بسادگی از آن گذشت چرا که بخوبی توانست بخش عمده ای از فرار مالیاتی و تخلفات احتمالی در راستای تخفیفات مالیاتی که بعضا ناقض عدالت بود را ساماندهی کند.

همکاری با مجلس و تعیین قوانین مناسب در رابطه با مالیات و ایجاد و تعریف و شناسایی مودیان جدید و همچنین قوانین محکم برای مبارزه با فرار مالیاتی  موجب شد تا علیرغم خارج کردن جمعیت زیادی از کسبه از شمول مالیات دهندگان، اما با راهکارهای گفته شده توانست درآمدهای مالیاتی را بیش از حد انتظار افزایش دهد.

به هر حال اما خبرها از اجرایی شدن طرحی بزرگ در سازمان مالیاتی در آینده ای نزدیک به گوش می رسد.

شاید مهم ترین انگیزه دولت از حضور تقوی نژآد در سازمان مالیاتی را تحقق مهم ترین اقدام اقتصادی کشور در دو دهه اخیر باشد.

طرح جامع نظام مالیاتی که سال هاست در دولت های مختلف پیگیری می شده با دست تقوی نژآد در حال عملیاتی شدن است و وزیر اقتصاد این طرح را مهم ترین طرح اقتصادی دو دهه اخیر می خواند.

بدون شک با اجرای این طرح ملی، شاهد شفافیت در عرصه مالیاتی و به صفر رسیدن فرار مالیاتی و در نتیجه رونق و توسعه کشور خواهیم بود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=208921
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما