شنبه 6 آذر 1395 - 22:35

مردم کهگیلویه و بویراحمد شما قضاوت کنید؟ کدام یک از اسامی زیر باید تغییر کنند

گروه سیاسی – موضوع تغییر نام مدتی است همه را سرگرم کرده و خواسته یا ناخواسته مردم را دوباره درگیر موضوع منسوخ قومیت گرایی کرده است.

به گزارش بویرنیوز، سخن های فراوان در باب تغییر نام بیان شده که قصد ورود مجدد به آن را نداریم و به عبارتی گفتنی ها گفته شده است.

می خواهیم از لحظه ای بگوییم که گروهی عزمشان برای تغییر نام استان جدی شده است.

رئیس جمهور روحانی چندی پیش در سفر به شهر یاسوج آنگاه که در استادیوم با مردم استان سخن می گفت، زمانی که خواست مردم را خطاب قرار دهد، به هر دلیل نام استان را یاسوج خواند و این موضوع جماعتی را مشغول تغییر نام کرد.

زحمت این دوستان در نگاه اول قابل تقدیر است که برای راحت بیان کردن اسم استان توسط رئیس جمهوری که شاید دیگر به استان نیاید، تیغی برداشته و  هویت و تاریخ این دیار را از ریشه می زنند.دست مریضاد!

کاری به موافقان یا مخالفان تغییر نام نداریم اما چه تضمینی هست که فردا روز که باز ناممان را تغییر دادیم مسولان در سفر به این استان نام ما را یادشان باشد، حالا تلفظ درست یا غلطش پیشکش.

الغرض، روستایی در استان مرکزی است به نام شازند، پیرمرد و پیرزن های دیار ما هم این روستا را به قند شازند می شناسند و امروزی تر ها با پتروشیمی شازند، یعنی یک روستا به واسطه محصولاتش در تمام کشور و جهان آوازه است.

امروز بجای تغییر نام نباید یقه مدیران این استان را گرفت که چطور رئیس جمهور حتی اسم استان ما را نمی شناسد، نه صنعتی به نام کهگیلویه و نه آوازه ای از بویراحمد و بقیه شهرستان های به همین منوال …

22008

چرا مسولین استان و بالاترین مقام اجرایی آن یعنی استاندار دهها و صدها بار محرومیت و مظلومیت این مردم را به مسئولین کشوری بیان نکرده تا آنها نام ما را از بر باشند.

نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون چند بار از تریبون مجلس نام استان و توانمندی های و البته محرومیت هایش را فریاد زده اند.

بس کنیم، ماها که عرضه استفاده از این همه نعمت خدادادی را نداشته ایم، ان یک مقدار رشادت قبل از انقلاب و زمان جنگ را که به نام کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده را یکسره با داس حماقت درو کنیم و همه چیز تمام و نقطه اول خط!

امروز بچه های جنگ، وقتی می خواهند خاطره تعریف کنند، دلاوری همرزمان کهگیلویه و بویراحمدی خود را مثال می زنند، هر کدامشان در جنگ یک سردار بوده، این کجایش هنر است بخاطر بی عرضگی مسئولین ما در معرفی استان، بزنیم و هر چه داریم را با خاک یکسان کنیم.

یک شرکت پوشاکی به نام” ال سی وای کیکی” را مردم جهان راحت تلفظ می کنند، سن پترز بورگ را می خوانند ، کجای اسم استان ما سخت است؟

آنقدر فقیر و محروم نگه داشته شده ایم و به خود تلقین کرده ایم که باورمان شده اگر ناممان را تغییر دهند اوضاع ما بهتر می شود و دلیل محرومیتمان ناممان است

همین شنبه سه تصادف در دو محور اصلی این استان رخ داده و مرد جوان و زن جوانی جان خود را از دست داده و هر روز داستان تکراری ما همین است،تنها استان بدون پارک علم و فناوری، تنها استان بدون یک متر بزرگ راه، کلاس های ما سوار بر الاغ ها تشکیل می شود، در کنار نفت و گازیم و دود آن را سالهاست می خوریم و از نعمت آن بی بهره ایم، جوانان بیکار استان از بی عدالتی نمی دانند به کجا فرار کنند، پتروشیمی هایمان دهها سال است زمین بایر است، آبمان در کنارمان می رود و ما تشنه ایم!

حالا اسمش را هر چه می خواهیم بگذاریم، درد ما نام نیست

نام را تغییر دهیم یا آن که باید ناممان را آوازه کند!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=208463
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. انصاف گفت:

    درود

  2. ناشناس گفت:

    احسنت

  3. هم استانی گفت:

    آخه پدربیامرز اگه بااینها ماراسرگرم نکنند جه کنند
    دست گذاشته اند روی نقطه ای که فراموش کنیم درعین غنی بودن استان به چه فقری گرفتاریم بیکاری جوانان جادهایمان درمانگا هایمان خیابانهایمان مهمترازهمه دکه های کارگریمان ببینید روزانه چندتاکارشناس وبالاتر جهت کارگری تاساعت ده منتظرند کارگری هم گیرشان نمیایند

  4. مراد بیک گفت:

    مطمعنا ی پولی براشون در اومدن ک میخواد اسم عوض کنن بجای اسم استان بیاید اسم وجدانتون را عوض کنین مدیران اصلا بدرد نخور ک هیچ وقت به هیچ دردی نخوردین فقط بلدین اپارتمانهاتون رو بسازید فکر کردین آخه کسی نمی دونه

  5. علی ارامش فر گفت:

    حرفهایت درست ولی گوش شنوا وعمل کجا

  6. سیاوش گفت:

    احسنت

  7. مردمی گفت:

    حالاکه این اسم عوض نشد ببینیم چند تا شغل ایجاد می کنید؟!

  8. لر گفت:

    احسنت و درود بر. شجاعتتان و بر شیوایی کلامتان الحق که سنگ تمام گذاشتید .ولی بدانید تا زمانیکه مردم استانمان یک عده نماینده بی کفایت را از سر تعصبات قومی و قبیله ای انتخاب میکنند نه از سر کارایی و شعور اقتصادی و اجتماعی٬وضعمان همین خواهد بود و هیچ تغییری نخواهد کرد همیشه در فقر و بیکاری خواهیم ماند 

  9. بویراحمد گفت:

    طیبلا احسنت .اما کدوم گوش شنوا کدوم زبون برنده دلیلش بخاطر شجاع نبودن و عدم تخصص و ناکارامدی مسئولین این استان هست که فقط و فقط منافع شخصی خود رو در نظر میگیرند و فقط پارچه خواری میکنند و یه مشت ادم بیسواد که هیچ چشم اندازی و تعصبی برای اوازه نام و پیشرفت این استان ندارن ودارن جوانان غیور این استان رو تلف میکند

  10. آشنایی ناآشنا گفت:

    آخه بویر جان عقب افتادگی ما باید یه جایی خودشو نشون بوده.ملت عقب افتاده نبودن.ملت همون ملتیه که بقول شما رشادت و جوانمردی را سالها پیش به اسم خودشون ثبت کردند.مشکل از ملت نیست.مشکل از کسانیست که نمیتواند درد مردم را بازگو کنند.بویر جان ملت ما گیج شدن وادار مون کردند که از حقایق فراری باشیم.دردهامون تا غرغره هامون اومدن.داریم خفه میشیم.اینا عقب افتادههای قرنن که فقط به صندلی آتشین شون چسبیدن و کور شدن و حقایق رو نمیبینند و تنها دغدغشون شده نام استان.اینا اگه دغدغه ملت بدبخت فلک زده سیاه روز رو داشتن اسم استان هیچوقت یادشون نمیبود.دردهای توی استان کم نیستن که بچسبیم درد نام حاشیه ای استان..خدایا خودت مشکل گشا باش

  11. مهمان گفت:

    برخی از مسئولین و دست اندرکار که نه تنها هیچ خلاقیتی در انجام امور مربوطه ندارند که حتی توانائی انجام حداقلی وظایف قانونی خود را ندارند،مردم را به مسائلی که بحران زا است سرگرم می کنند. زیرا منافع شان در این است که مردم را مشغول کنند تا ضعف و ناتونی شان مشخص نشوند و بتوانند چند روزی بیشتر به میز خود بچسپند و حیف و میل کنند.

  12. صفا گفت:

    همه این حرف ها و مخالفت ها فاقد پایه و اساس منطقی است. صرفا احساسی است. این همه گفتن از هویت و ارتباط آن با اسم، استدلال منطقی ندارد. هویت در کردار، رفتار و گفتار و سنت های ماست. چه ارتباطی با اسم دارد. حضرات بیایید و از قضاوت احساسی بپرهیزید و اجازه دهید با انتخاب نام زیبای “زاگرس” که نشان دهنده استواری مردم استان است، به استقبال شناخته شدن در ایران و دنیا برویم. ما با گردشگران خارجی زیادی مواجه بوده ایم که هیچ کدام نتوانسته اند به دلیل دشواری تلفظ، این منطقه را به هموطنان خود معرفی کنند و بناچار این استان را از درآمد بالای گردشگری محروم کرده است.

  13. فکرح گفت:

    خدا لعنت کند این شورای فرهنگی بی فکر را

  14. علی گفت:

    جوونا بیکارن و هی مدرکای مختلف از دانشگاه های مختلف میگیرن و همینا هم اضافه میشن تو صف بیکارا,میگن نام استان عوض شه!!!!!!!خدایا شکرت

  15. ناشناس گفت:

    سماجت نکنید اینها ربطی به پسرفت و پیشرفت ندارد نام ثقیل و طولانی است باید عوض شود کهکیلویه نام شهرستان خودش باشد و بویراحمد برای خودش ما نمی خواهیم

  16. محمد گفت:

    مردم ما یکم ترسو هستند، روزی که روحانی اومد همین پلاکارد رو نوشتم که اینجا قطی فقر و بیکاری ایران من است، اما خیلی ها با من اون روز سر جنگ داشتن و دعوا کردن همون روز، چون توقع دارن فقط بگیم خوش امدی به استان

  17. شهروند گفت:

    درود وصد درودبسیار زیبا رسا متین وقاطع 

  18. یا حق گفت:

    اسم استان تلفظ خیلی سخته دهن آدم سرویس می شه. مثلا بزارید استان ک.ب این طوری خلاصه هست و تلفظش سخت نیست. و از طرفی اصالتتون هم حفظ شده.

دیدگاه شما