پنجشنبه 27 آبان 1395 - 10:25

واکنش محمد بهرامی به موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد/چوب حراج بر دارایی، اصالت و هویتمان!

بیاییم از اعمال خسران زا و تفرقه افکنانه قدیم درس گرفته و از اراده ی ستودنی ”تغییر” در مواجهه با گفتار و افعال ناشایست و ناصواب استفاده کنیم نه در زدن چوب حراج بر دارایی، اصالت و هویتمان!

گروه اجتماعی- شهردار اسبق کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی به تغییر نام استان واکنش نشان داد.

به گزارش بویرنیوز متن یادداشت محمد بهرامی در ادامه آمده است:

img_0416

بسمه تعالی

متاسفانه برای چندمین بار بازهم قضیه نخ نما شده ی تغییر نام استان به محافل سیاسی و اجتماعی استان رخنه کرده و همچون موریانه به خوردن ریشه های سترگ این سامان نشسته است.

شوربختانه گویا این مرتبه مساله جدی تر شده و به همان نسبت بر حساسیت جامعه نیز افزوده است.
نکته اول در این باب این است که تغییر نام استان در شرایط فعلی از چه اولویتی برخوردار است و آیا اساسا نیازی به این تغییر هست یا خیر؟!
پر واضح است که در مقایسه با مشکلات اقتصادی عدیده ی مردم بویژه جوانان استان از معیشت و اشتغال و ازدواج و مسکن گرفته تا مصائب فرهنگی و اجتماعی نظیر اعتیاد، خودکشی، معضلات محیط زیستی، حاشیه نشینی و… تغییر نام استان بحثی فرعی، غیرضرور و در مواردی به کلی آسیب زا است.

باید از مسئول یا مسئولینی که این مساله را در دستور کار جلسات خود قرار داده اند پرسید که آیا به واقع با تاریخ پرافتخار و فرهنگ کم نظیر این دیار و این مردم اصیل آشنایی دارند؟!

آیا شرایط اسف بار این مردم دردمند را حل کرده و برایشان نانی پخته اند که حال سراغ نام شان آمده اند؟!

آیا از تعصبات نیک و بحق این مردم بر نام و آوازه ”کهگیلویه و بویراحمد” که با شرافت و غیرت شان عجین شده و در تاروپود تاریخ و جغرافیای این خطه نشسته است خبر دارند؟

آیا اساطیر و مشاهیری که وجود و هویت شان با نام بلند ”کهگیلویه و بویراحمد” پیوند یافته و بدان شناخته می شوند را می شناسند؟!

آیا تلفظ نام این استان زر خیز از مثلا استان سیستان و بلوچستان آنقدر سخت تر است که حاضرند تیغ شوم تغییر بر آن بکشند؟!

آیا بلندای نام این استان چهارفصل مثلا از نام استان همسایه، چهارمحال و بختیاری طولانی تر است که با تبر به کوتاهی آن کمر بسته اند؟!

آیا از پیامدهای امنیتی، حساسیت های قومی و تعصبات منطقه ای اجتناب ناپذیر ناشی از چنین اقدامات نابخردانه ای آگاهی دارند ؟!

چنانکه معلم تاریخ به ما آموخته راز ماندگاری هر قومی در گرو پاسداشت ارزشها و پیشرفت هر دیاری در پایبندی به فرهنگ نیکوی خویش است.

بیاییم از اعمال خسران زا و تفرقه افکنانه قدیم درس گرفته و از اراده ی ستودنی ”تغییر” در مواجهه با گفتار و افعال ناشایست و ناصواب استفاده کنیم نه در زدن چوب حراج بر دارایی، اصالت و هویتمان!

باری؛
بیاییم ”نانی بدهیم نه نامی بگیریم”

وسلام
محمد بهرامی
آبانماه ۹۵

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207596
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. زنده بادبویرررررررراحمد گفت:

    زنده بادپاسدارنام وطن،اینامیخوان انتقام اصالت نداشتشون روازبویراحمدبگیرن

  2. بویراحمد گفت:

    درود بر دکتر بهرامی با این متن زیباشون

  3. برایی گفت:

    زنده باد کا

  4. زادمهر از دنا گفت:

    کهگیلویه و بویراحمد دیگه جا افتاده حیفه عوض شه چطور اهالی دنا که ما باشیم تا الان معترض نشدن؟چون این حرفا براشون نون و آب نمیشه

  5. حمید رضا گفت:

    دکتر عزیز سلام. شما یک فرد دانشگاهی هستید . مطمئنا میدانید آینده از آن دانشجویان و طیف جوانان است. از همین شاگردان دانشجویت بپرسید ایا موافق تغییر هستند یا خیر؟قطعا طیف گسترده ای موافق خواهند بود.

  6. حمید رضا گفت:

    در ضمن استانهای زیادی تغییر نام دادند

  7. میرزا دهدشت گفت:

    درود و سلام بر این مرد بزرگ و ارزشمند…گل گفتید و شیوا و منطقی…پاینده باشی دلاور..من از دیار کهگیلویه ی بزرگ و ایل بویر احمدم..و به شما میبالم

  8. عسل گفت:

    كهگيلويه را حذف نكنيد اگه حذف كرديد بلاد شاپور را جايي ان بزاريد 

  9. عسل گفت:

    اسم را عِوَض نكنيد أصالتم را پايمال نكنيد شهرم بلاد شاپور است و استان كهگيلويه ?????

  10. حق گو گفت:

    سلام .چون استان را بویراحمد درست کرد وخیلی از استانها به مانند بوشهر وقم وغیره نام استان شهرستان مرکزیست پس استان بویراحمد بهترینه وبس …

  11. ناشناس گفت:

    با عرض سلام
    بابا دنیا داره بمب اتم میسازه ما تو اسم عوض کردن استان موندیم بزار عوض کنن خوب راست میگن اسمش سخته هم طولانی.
    تو بیشتر نامه ها که میزنن ک.ب حالا یادشون افتاده و به غیرتشون بر میخوره.

  12. بویراحمد-تنگ تامرادی -تالیشاهی (روستایی فراموش شده) گفت:

    برای فرار از مشکلات اقتصادی و بویژه اشتغال ونرخ بالای بیکاری خوب فکر مردم وجوانان را به این تغییرنام مشغول کرده اند.چند ماهی هم مردم مشغول این اتفاق ساختگی هستند تا عمردولت هم بگذرد وبقول خودشان حکومت کنند ..جهان به فکر تسخیر سیارات هست وما بفکر تغییرنام استان .استان نامش خوب است نانش سوخته است بفکر نانش باشید نشانش خوب است ..

  13. علی گفت:

    موافق تغییر نان استان هستم

  14. شهروند گفت:

    البته که تغییرنام استان اصلا قابل پذیرش نیست.اما این مسئله هیچ ربطی به تونداره بهرامی.مگه فکرمی کنی کی هستی که اظهارنظرمی کنی بی سواد

دیدگاه شما