چهارشنبه 26 آبان 1395 - 14:42

بزرگترین مشکل کارخانه سیمان مارگون/وعده مسئولان برای کمک به فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد

نشست بررسی و رفع موانع پیش روی شرکت هلال خاورمیانه (کارخانه سیمان مارگون) با حضور مدیران ارشد استانی و سرمایه گذار لبنانی این کارخانه، صبح امروز در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج؛ نشست بررسی و رفع موانع پیش روی شرکت هلال خاورمیانه (کارخانه سیمان مارگون) با حضور مدیران ارشد استانی و سرمایه گذار لبنانی این کارخانه، در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.

در این جلسات که به دعوت اتاق بازرگانی یاسوج صرت گرفت دیدار سرمایه گذار با هیئت دولت در استان برای بهبود و توسعه این واحد بزرگ اقتصادی مرکز استان پیش بینی و عملیاتی شد.

جبار کیانی پور؛ رئیس اتاق بازرگانی یاسوج

رئیس اتاق یاسوج در این نشست با بیان اینکه کشور لبنان دارای ظرفیت بسیار بالایی در حوزه سرمایه گذاری است اظهار داشت: ۸ میلیون نفر از مردم لبنان در آمریکای جنوبی ساکن هستند و نقاط مختلف دنیا سرمایه گذاری می‌کنند.

photo_2016-11-16_17-53-57

کیانی پور با بیان اینکه ” عباس فواض” نماد سرمایه گذاری لبنان در ایران است، گفت: استقرار کارخانه سیمان مارگون در جهت توسعه متوازن در این استان شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه دسترسی به آب‌های بین الملل و نبود زیرساخت‌های اساسی از مهم‌ترین مشکلات کارخانه در قیاس با سایر کارخانه‌های سیمان کشور است، عنوان کرد: در این چند سال اخیر مشکلات بانکی، بیمه، حمل و نقل و افزایش نرخ ارز از جمله مشکلات کارخانه سیمان بود که کار را برای سرمایه گذار سخت کرد.

کیانی پور افزود: با این وجود ریالی از منابع این پروژه به انحراف نرفت و همه در کارخانه هزینه شد.

وی با بیان اینکه نخستین مشکل کارخانه قیمت تمام شده کالا در کارخانه است، ابراز کرد: مدیران استانی باید تلاش کنند هزینه نیروی کار و قیمت کالا را کاهش دهند، سرمایه گذار نیز تلاش لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

رئیس اتاق یاسوج افزود: مسئولان حوزه تجارت خارجی، سازمان صنعت و معدن، حوزه بازرگانی خارجی، اتاق بازرگانی، بانک توسعه صادرات، گمرک، راه و ترابری، حمل و نقل، منابع طبیعی و فرمانداری بویراحمد موانع پیش روی کارخانه سیمان را برطرف کنند.

این مسوول نقش راه‌اندازی چنین پروژه‌ای در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را بسیار موثر عنوان کرد و گفت: باید همه دست به دست هم داده و با همکاری همدیگر این موانع را رفع و به توسعه استان کمک کنیم.

photo_2016-11-16_17-52-59

سرمایه گذار لبنانی

سرمایه گذاری لبنانی کارخانه سیمان مارگون نیز در این نشست افزود: این واحد صنعتی و معدنی سالانه یک میلیون تن سیمان تولید و صادر خواهد کرد.

وی ایران را کشور فرصت ها نامید و گفت: به بسیاری از کشورهای دنیا در قاره های مختلف سفر کرده ام و گفته ام که ایران بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاری از لحاظ همکاری دولت و مردم، انرژی، امکانات، امنیت و مواد معدنی دارد.

عباس فواض در ادامه عنوان کرد: تلاش ها بر این است که کارخانه سیمان مارگون به عنوان الگویی از همکاری ها و همدلی ها برای سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود.

این کارخانه با چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، یک میلیون تن سیمان و ۲۷ نوع محصول تولید خواهد کرد.

این کارخانه در بخش مارگون؛ یکی از مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده و عباس فواض مهمترین دلیل سرمایه گذاری خود را قرار داشتن آن در این منطقه محروم عنوان کرده است.

وی در ادامه گفت: ایران مهمترین کشور و پناهگاه شیعیان جهان است و من این کشور را کشور خودم می دانم.

photo_2016-11-16_17-54-42

عباس فواض با دعوت رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج به این شهر سفر کرده است تا مراحل نهایی بهره برداری از این پروژه با حضور مسئولان استانی تسهیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: کارخانه سیمان مارگون از چند جنبه از طرح‌های ویژه است و به همین دلیل اهمیت مضاعفی برای مدیریت استان دارد.

مجید محنایی افزود: این طرح از نظر حجم سرمایه گذاری، میزان اشتغال، شرایط زمانی تحریم، سرمایه گذاری خارجی و قرار گرفتن آن در منطقه‌ای محروم سبب خاص بودن آن شده است و به همین دلیل همه شرایط لازم برای تسهیل در بهره برداری از آن فراهم می‌شود.

وی یکی از مهمترین نیازهای آینده این کارخانه را راه ارتباطی مناسب آن دانست و گفت: بهترین راه برای صادر کردن محصولات این واحد جاده پاتاوه به دهدشت است که تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره برداری می‌رسد.

با بهره برداری از جاده پاتاوه دهدشت ضمن کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، بیش از ۴۰۰ روستا در شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه و جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از راه‌های مناسب و استاندارد برخوردار خواهند شد.

با بهره برداری از این جاده، کالاهای ساخته شده در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند از راه دریاهای آزاد صادر شود.

photo_2016-11-16_17-53-21

مدیرکل منابع طبیعی استان

مدیرکل منابع طبیعی نیز گفت: زمین‌های تحویل شده به این کارخانه از جمله منابع طبیعی و ملی ایران است.

عزت الله بهشتی فر بیان کرد: معارضان اجتماعی این طرح نتوانسته اند سندی که نشان دهنده مالکیت آنها بر این زمین ها باشد ارائه دهند بنابراین زمین مورد نظر مربوط به منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سرمایه‌گذار می‌خواهیم که روی حمایت ما حساب باز کنند و انتظار می‌رود سرمایه گذار در خصوص فضای سبز در محیط این کارخانه اقدام بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.

فرماندار بویراحمد

فرماندار بویراحمد نیز در این جلسه بیان کرد: این کارخانه به لحاظ امنیتی هیچ مشکل ندارد، متاسفانه عده ای برای منافع شخصی خود معارضی را بوجود می آورند که در واقع حرف های واهی و بی اساس بودند.

ساخت این کارخانه از سال ۱۳۸۵ شروع شده بود و براساس برنامه ریزی های می بایست در سال گذشته به بهره برداری می رسید اما به دلیل چالش های پیش بینی نشده این زمان به سال جاری منتقل شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207547
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خرزو گفت:

    بوير جان پس بانك سپه كه سرمايه گذار اصلي تسهيلات ريالي وارزي اين پروژه بوده چي؟
    بازهم ناديده گرفتن زحمات بانك…

دیدگاه شما