شنبه 22 آبان 1395 - 16:00

20 راهبرد پیشگیری از حوادث شهری در زمستان برای شهروندان یاسوج

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج گفت: 20 راهبرد پیشگیری از حوادث شهری در زمستان ویژه شهروندان ساکن این شهر تهیه و تدوین شده است.

rostami-mohammad-atshneshani

به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری یاسوج؛ آتش پاد سوم محمد رستمی روز شنبه در جمع اعضای ستاد مدیریت بحران شهرداری یاسوج افزود: منشور اصلی این راهبردها ایمنی در برابر حوادث ناشی از گازگرفتگی و آتش‌سوزی در فصل زمستان است.

وی اظهار داشت: با کاهش نسبی دمای هوا و آغاز فصل سرد شهروندان نکات ایمنی استفاده از وسایل گازسوز را رعایت کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمت ایمنی شهرداری یاسوج گفت: شهروندان باید در نصب وسایل گازسوز دقت کافی را داشته و قبل از استفاده از بخاری حتماً از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند.

وی افزود: هر وسیله گازسوز باید یک دودکش مجزا ویژه و حداقل یک متر از کف پشت‌بام و لبه دیوار مجاور فاصله داشته باشد.

رستمی با اشاره به اهمیت کنترل دقیق وسایل گازسوز به‌منظور اطمینان از سلامت کارکرد آن‌ها گفت: کلاهک H مانند در مبادی خروجی دودکش‌ها برای ممانعت از فشار جریان باد و خروج گازهای سوخت الزامی است.

وی استفاده از لوله‌های آکاردئونی (خرطومی) به‌عنوان دودکش وسایل گازسوز را بسیار خطرناک دانست و گفت: در نصب بخاری باید از دودکش‌های گالوانیزه و ضدزنگ با حداقل تعداد زانو، بست فلزی، شیلنگ استاندارد و مخصوص استفاده شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج گفت: رنگ شعله گاز در وسایل گازسوز بسیار مهم است و درصورتی‌که سوخت کامل و صحیح باشد رنگ آن آبی خواهد بود.

رستمی تصریح کرد: رنگ شعله به‌غیراز آبی علامت خطر است و حادثه سنگین جانی در پی خواهد داشت لذا باید وسیله گازسوز را خاموش و علت را بررسی نمود.

وی افزود: به‌هیچ‌وجه بخاری و شومینه بدون دودکش در محیط‌های بسته مانند اتاق‌خواب و آبگرمکن در مکان‌هایی مانند انباری، آشپزخانه‌های کوچک، حمام یا رختکن و غیره نباید نصب شود.

وی گفت: سرد بودن لوله بخاری می‌تواند یکی از نشانه‌های عدم خروج محصولات احتراق از دودکش باشد و لازم است به‌طور سریع وسایل گازسوز را خاموش کنید.

وی افزود: هر شیر مصرفی فقط باید به یک وسیله گازسوز وصل شود، همچنان که هر وسیله باید دودکش مجزایی داشته باشد، استفاده از بخاری‌های بدون نیاز به دودکش در فضاهای بسته مانند اتاق‌خواب و اتاق کودکان ممنوع بوده و رعایت حریم خطوط انتقال گاز در جهت سلامتی افراد است.

وی خاطرنشان کرد: برای تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با سامانه‌های گرمایشی نصب‌شده در محیط‌های مسکونی دقت لازم صورت پذیرد و به هنگام استفاده از بخاری زیر درها و یا کانال کولر برای عبور هوا باز باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج از مردم خواست در صورت بروز هرگونه حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و همزمان با تماس با سامانه 125 آتش‌نشانی به‌سرعت خود و سایرین بخصوص کودکان، افراد سالخورده و بانوان را از محل حادثه دور کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207136
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما