چاپ این برگه

جشنواره عشایری «مالزیر» در کهگیلویه (+تصاویر)

گروه فرهنگی – جشنواره عشایری مالزیر با حضور مسئولان اداره کل امور عشایر استان و جمعی از عشایر در شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این آئین گفت: جامعه عشایری و ایلیاتی یک هویت فرهنگی و نماد غیرت تعصب وعفت در این سرزمین است.

مجید علی پور

مجید علیپور به ظرفیت های جامعه عشایری اشاره کرد و ابراز داشت: نقش عشایر در پهنه سرزمینی استان و حتی کشور همواره برجسته بوده است که از جمله آن می توان به صیانت از عرصه ها و تامین امنیت مناطقی که عشایر استقرار دارند، اشاره کرد.

وی افزود: ثبت کوچ بعنوان نماد فرهنگی و ملی عشایر جنوب از جمله در خواست های عشایر در سفر هیات دولت بود که ریس محترم جمهور نیز از آن استقبال و دستور پیگیری دادند.

علیپور تاکید کرد: جشنواره بزرگ مانا تحت عنوان مالزیر برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه کوچ عشایر برگزار شد و هدف از این جشنوار یاد و خاطره کوچ عشایر و زنده نگهداشتن آیین و فرهنگ کهن کوچ بعنوان فرهنگ غنی و بومی استان و حفظ انسجام و نظام ایلی و تجلیل از چهره های ماندگار و حضور جمعی از فرزندان عشایر پیشکسوت شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

جشنواره مالزیر (1)

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مالزیر یکی از ارکان های کوچ عشایر است که خود مبین ساختار نظامند و انسجام و تعاون در مدیریت و تقویم کوچ بوده و نشان از وجود رعایت سلسله مراتب و ارتباط رده هایی ایلیاتی می باشد بطوریکه مناسترین زمان کوچ تعیین و متناسب با شرایط اقلیمی کوچ آغاز و پایان می یافت و ضمن برقرای امنیت کامل در حین کوچ توجه به پوشش عرصه های مرتعی بدقت خاص صورت می گیرد.

 جشنواره مالزیر (2)

جشنواره مالزیر (3)

جشنواره مالزیر (4)

جشنواره مالزیر (5)