چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 0:50

منتخبان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس به عارف رای می دهند یا لاریجانی!؟

بیش از هر نماینده دیگری، دانستن رای غلامرضا تاج گردون برای مردم می تواند جذاب باشد.

گروه سیاسی – چند روز دیگر تا پایان عمر مجلس اصولگرای نهم باقی مانده است و بزودی مجلس اعتدالگرای دهم بر سر کار خواهد آمد.

به گزارش «بویر نیوز»، ریزش قریب به 75 درصد از نمایندگان مجلس نهم و تغییرات جدی در مجلس دهم از حیث گرایش های سیاسی منتخبان نسبت به مجلس قبل باعث شده تا موضوع ریاست مجلس از مهمترین بحث های روز باشد و هر روز شاهد اظهارنظرهای متفاوتی پیرامون این موضوع هستیم.

در این میان رای سه منتخب مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز برای مردم استان در حال تعقیب است که این سه نماینده، چه کسی را برای ریاست مجلس انتخاب می کنند.

در ادامه به تحلیل مواضع سیاسی هر سه نماینده کهگیلویه و بویراحمد و رای احتمالی آنها می پردازیم.

بازی برد – برد یا ناکامی؛ در انتظار عدل هاشمی پور

عدل هاشمی پور که وجه و پیشینه اصولگرایی دارد در انتخابات دهم مجلس به عنوان مستقل شرکت کرد و البته در لیست ائتلاف اصولگرایان هم قرار نگرفت.

پیش بینی تمایل منخب کهگیلویه بزرگ به سمت لاریجانی دور از ذهن نیست اما اگر هاشمی پور به این نتیجه برسد که بخت با عارف است و بواسطه حمایت از وی می تواند امتیازی در مجلس و البته حامیان دولتی لیست امید بگیرد معامله پرسودی کرده است.

هاشمی پور که در زمره نمایندگان مستقل مجلس دهم جای می گیرد، در صورت اصرار بر حمایت لاریجانی هم زیان نکرده است و می تواند از این اوضاع به سود خود و حوزه انتخابیه بهره ببرد اما باید مراقب باشد در جریان این انتخابات متحمل شکست نشود و یا بگونه ای رفتار نکند که در صورت عدم کامیابی، ادامه راه برایش دشوار باشد.

زارعی لیست اعتدال؛ لاریجانی یا عارف!؟

غلام محمد زارعی از جمله افرادیست که هیچگاه تفکر اصولگرایی افراطی و یا تندروی اصلاح طلبی نداشته است و به همین سبب در انتخابات مجلس دهم علیرغم تعدد کاندیداها در لیست جبهه اعتدال منتسب به رئیس جمهور اعتدالی قرار گرفت.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس دهم به لطف حضور در مجلس نهم، رابطه خوبی با لاریجانی دارد و اتفاقا از قبل وی توانست چندبار در مجلس رای بالایی بگیرد و به برخی خواسته هایش رسید و از طرفی دیگر باند لاریجانی در جایی ایستاده است که درست نقطه مقابل رقیب اصلی زارعی یعنی ستار هدایت خواه، در جبه اصولگرایی است.

از سوی دیگر زارعی که در لیست اعتدال قرار گرفت مجوز ورود به لیست امید را نگرفت و یکی دیگر از رقیبانش از امتیاز این لیست برخوردار بود و هر چند رقیبش نتوانست همچو سایر شهرها با لیست عارف کامیاب شود اما بهرحال جای زارعی را در لیست امید تنگ کرد.

هر چند رقبای استانی لاریجانی و حامیان عارف نمی توانند بپذیرند که زارعی به لاریجانی رای بدهد اما زارعی بخاطر اینکه مدیون عارف نیست و تا حدودی وابستگی های سیاسی و دوستی با لاریجانی دارد تلویحا موضع خود را که در واقع لاریجانی است اعلام کرده است.

دوراهی سخت در مسیر تاج گردون

بیش از هر نماینده دیگری، دانستن رای غلامرضا تاج گردون برای مردم می تواند جذاب باشد.

نماینده مردم گچساران از طرفی از در کانون توجه اصلاح طلبان است و در لیست امید نیز قرار داشته است و انتظار طبیعی از وی می رود بدون فوت وقت از عارف حمایت کند و از طرفی مترصد فرصتی برای رسیدن به نائب رئیسی مجلس است که این مهم در گرو لابی قوی و البته حمایت تیم لاریجانی است.

تاج گردون هر چند رای آوریش مدیون عارف و لیست امید نیست اما بهرحال اصلاح طلب است و در زمانی که میدان دست اصلاح طلبان نبود ترجیح داد تا از اصولگرایان معتدل تر حمایت کند اما اکنون که شرایط برای ریاست عارف اصلاح طلب وجود دارد، عذرش پذیرفته نیست.

سوی دیگر ماجرا لاریجانی است که بواسطه حمایت وی و همراهانش در مجلس نهم، تاج گردون به ریاست کمیسیون بودجه رسید و حتی تا آستانه نائب رئیسی مجلس نیز پیش رفت و اکنون هم تاج گردون باید قدرشناسی بجای آورد و البته برای رسیدن به نائب رئیسی و در حضور رقبای اصلاح طلب برای این کرسی بازهم نیازمند حمایت لاریجانی است.

هنوز نمی توان پیش بینی درستی از رای تاج گردون داشت اما بهرحال او باید امن ترین راه را برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود برگزیند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=191520
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. انصاف گفت:

    اصلاح طلبانی که می گفتند زارعی اصلاح طلب است و از او حمایت کردند ،حالا در قبال رأی نیاوردن دکتر عارف مسئولن.

  2. فرنگیس گفت:

    با سلام ما که نفهمیدیم اینا مال کدوم جناح هستند. 

  3. گندیخوری گفت:

    بهترین گزینه برای رییس مجلس دهم دکتر لاریجانی است ومطمین باشید که لاریجانی رییس مجلس دهم است

  4. ؟ گفت:

    کسی که عضو جبهه رهروان ولایت بوده نمی تواند یک اصلاح طلب باشد!!!!!!!!!!! البته مهمترین شاخص برای تاجگردون منافع اش هست!!!!!!!!! ایشان مقید به اندیشه سیاسی نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ولی جای تعجب است عملکرد اصلاح طلبان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. احمد گفت:

    دقيقا اين كلام متين مي‌باشد
    “”زارعی مدیون عارف نیست “”
    پس زارعي دست بازي براي انتخاب خود دارد
    به اميد انتخاب صحيح ايشان

دیدگاه شما