پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 - 1:34

راه نجات اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

مهمترین وظیفه مسئولان دولتی در استان کهگلیویه و بویراحمد استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار است که این امر در سال های پس از انقلاب که زمینه برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است، بخوبی مهیا نشده است و البته منظور در همه دولت هاست.

گروه اقتصادی – “سرمايه گذاري و انباشت سرمايه ناشي از آن كليد رشد اقتصادي هر كشور به شمار مي آيد. سرمايه گذاري در اغلب كشورها، بويژه در كشورهاي درحال توسعه، توسط بخش خصوصي و دولتي انجام مي گيرد.سرمايه گذاري بخش خصوصي نه تنها به عنوان جزئي از تقاضاي كل بلكه مهمتر از آن، منبع رشد و فرصتهاي شغلي در آينده است.

به گزارش «بویر نیوز»، استان کهگیلویه و بویراحمد با سهم یک درصدی از مساحت و جمعیت کشور از ظرفیت های بالایی از جمله حدود 10 درصد آب و سهم بالای خدود 20 درصدی در نفت و گاز برخوردار است و با برخورداری از آب و هوایی مطلوب جاذبه های گردشگری کم نظیر و خاک مناسب و همچنین برخورداری از منابع معدنی قابلیت های بالایی برای سرمایه گذاری دارد.

این استان که بخاطر کمبود منابع دولتی، سال ها توسعه نیافته باقی مانده است آنچنان که باید نتوانسته است از ظرفیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی و داخلی بهره ببرد و همین موضوع باعث شده تا بیکاری و وضعیت نابسامان اقتصادی آن در رده های نامطلوب کشور قرار گیرد.

نقشه کهگیلویه و بویراحمد

موانع سرمایه گذاری در دست دولتی هاست

مهمترین وظیفه مسئولان دولتی در استان کهگلیویه و بویراحمد استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار است که این امر در سال های پس از انقلاب که زمینه برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است، بخوبی مهیا نشده است و البته منظور در همه دولت هاست.

قطعا بخش خصوصی بعنوان سرمایه گذار به بازگشت سرمایه خود و سود آن توجه می کند و فراهم کردن زمینه مساعد برای رسیدن به این خواسته از سوی مسئولان دولتی برای سرمایه گذاران می توان گره توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد را به دست بخش خصوصی بگشاید.

در ادامه به چند نکته برای ایجاد زمینه های سرمایه گذاری اشاره شده است:

1 – معافیت های مالیاتی برای مناطق محروم امری سهل اولوصل است که با ایجاد این مشوق بزرگترین امتیاز برای سرمایه گذاری ایجاد می شود که خود به خود باعث ترغیب سرماه گذاران می شود.

بر همین اساس باید برخی از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی چون معافیت های مالیاتی در مناطق محروم انجام شود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی از معافیت های مالیاتی و بیمه ای برخوردار شوند.

این معافیت ها می تواند برای تمامی سرمایه گذارانی که کهگیلویه و بویراحمد و یا شهرستان های استان قصد سرمایه گذاری داشته باشند، مقررات مربوط به معافیت های مالیاتی برای آنان اعمال می شود و زمینه رشد و توسعه استان با همکاری بخش خصوصی مهیا شود.

برخورداری از امتیاز معافیت مالی با رایزنی استاندار با رئیس این سازمان و همچنین با درخواست از رئیس جمهور نظر به وضعیت اقتصادی و معیشتی منطقه قابل دستیابی است.

2 – خوشبختانه امنیت در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل خاصی برخوردار نیست و این امتیاز بزرگی است اما گاها خرده مشکلات فرهنگی در مناطق (که در همه جای دنیا وجود دارد) و دامن زدن به آنها باعث بروز مسائلی می شود که مهمترین مانع سرمایه گذاری می شود.

بعنوان مثال وقتی قرار است کارخانه ای در نقطه ای احداث شود مردم منطقه (بترتیب روستا – بخش – شهرستان) توقع دارند تا نیروی کار آن فقط توسط افراد همان منطقه تامین شود و اگر نیاز به تخصص خاصی باشد از جاهای دیگر تامین شود ولی گاهی اوقات با ورود سفارش سیاسیون و مسئولان به قضیه ماجار فرق می کند و بعضا کارشکنی هایی صورت می گیرد.

3 – یکی دیگر از مهمترین کارهایی که می توان برای مهیاسازی سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام داد تامین زمین رایگان است و بارها شده که بر روی کاغذ این امر صورت می گیرد اما در مرحله واگذاری ادارات دولتی نشان داده اند حاضر نیستند از کوچکترین خواسته اشان بگذرند و در این مسیر سنگ اندازی می کنند در حالیکه بارها شاهد زمین خواری و یا بذل و بخشش به نورچشمی ها بوده ایم.

4 – ارائه تسهیلات بانکی مناسب یکی دیگر از امتیازات است که می تواند بخش خصوصی را جذب کند اما در این موضوع یا اتفاق نمی افتد و یا با کج سلیقگی وام های بزرگی به برخی افراد فاقد صلاحیت داده می شود که یا متواری می شوند و یا به فکر استفاده از این وام ها در جاهای دیگری می افتند و عملا هدف اصلی مغفول می ماند که پرداخت این تسهیلات علاوه بر اینکه باید آسان و با شرایط مناسب باشد باید بصورت مرحله ای و با نظارت صورت گیرد.

5 – حذف کاغذبازی های معمول اداری و ردکردن مراحل طاقت فرسای این بخش برای سرمایه گذاری یکی دیگر از واجبات برای جذب سرمایه گذار است و اگر این اتفاق با تاکید بر رعایت قانون به درستی صورت گیرد می توان آینده خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی متصور شد.

6 –  ناتوانی اغلب مدیران برای پیدا کردن بخش خصوصی قدرتمند یکی از ضعف های دیگر در بدنه دولت در استان است و علاوه بر اینکه توان رایزنی و جذب سرمایه گذار وجود ندارد بعضا برخی مدیران برای راحتی کار خود هم که شده است علاقه ای به این حوزه نشان نمی دهند که ایجاد آیتم های تشویقی و قهری برای مدیران حوزه های اقتصادی پیرامون این امر می تواند راهگشای این حوزه باشد.

7 – بهرحال اگر زمینه ها فراهم گردد در همایش ها و برنامه های توسعه ای که بایسته است برگزار شود می توان ظرفیت های عظیم استان در بخش های کشاورزی، صنعت، نفت و گاز و گردشگری به شکوفایی برسد و کهگیلویه و بویراحمد به جای دست و پا زدن در قعر جدول توسعه نیافتگی نیم نگاهی به بالای این جدول داشته باشد که البته برنامه ریزی و اراده می خواهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=190909
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    با سلام : البته باید یک مطلب را در راس این نیازمندیها ذکر می کردی وآن این که مسئولین استانی بایدسرمایگذاری دراستان را در اولویت کاری خود قرار دهند که متاسفانه علی رغم شعار این موضوع ولی در عمل از شخص استاندار تا نمایندگان محترم ومدیران اقتصادی در این قسمت از مسئولیت خود دچار روز مرگی واتلاف وقت هستند واز عملکرد نادرست مدیران سابق وعقب ماندگی استان نسبت به استانهای دیگر درس عبرت وتجربه یاد نکردند وپیشنهاد می کنم درد استان را در این بخش از زبان خود سرمایگذاران بشنوید تا مردم مسئولین استانی را بهتر ارزیابی نمایند

  2. واقع بین گفت:

    سیاست زدگی اجازه سرمایه گزاری نمی دهد که نمی دهد. تمام

دیدگاه شما