سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 - 0:48

خبر خوش زارعی درباره نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد/ کام کارخانه قند یاسوج بار دیگر شیرین می‌شود

گروه اقتصادی – چرخ صنعت پیشکسوت استان کهگیلویه و بویراحمد که سال گذشته و پس از حدود یک دهه به حرکت درآمده بود تا رنگی نو به توسعه استان در بخش کشاورزی، اشتغال، حمل‌ونقل و صنایع پایین‌دستی بدهد، بار دیگر ایستاد.

713665

به گزارش «بویر نیوز»، تعطیلی ۱۲ساله این کارخانه سبب شده تا راه اندازی مجدد آن با مسئله تامین مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات و بازار فروش محصولات به‌عنوان مشکلات پیش‌رو مطرح باشد چرا که کشاورزانی که سال‌ها زمین‌های خود را به امید کارخانه قند به کشت چغندر اختصاص داده بودند در پی تعطیلی طولانی‌مدت این واحد تولیدی، الگوی کشت را تغییر داده‌اند و محصولات دیگری را می‌کارند. اکنون کمبود آب و خرد بودن قطعه زمین‌های زراعی سبب شده تا کشت وسیع که هزینه کمتری دارد، با مشکل مواجه شود.

نزدیک به نیم قرن از احداث کارخانه قندی می‌گذرد که با هدف کنترل شورش‌های عشایر بویراحمد علیه رژیم پهلوی و اجرای سیاست اسکان عشایر ساخته شد. کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ به‌عنوان نخستین کارخانه در منطقه کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرد و همزمان با آن زمین‌های اطراف کارخانه و بخش‌های زیادی از دشت آن منطقه به زیرکشت چغندر رفت. در سال ۱۳۴۶ نخستین بهره‌برداری از آن با ۱۵هزار تن چغندر تولیدی در شهرستان بویراحمد آغاز شد.

اما مشکلات مدیریتی باعث شد تا درهای این کارخانه در سال ۱۳۸۲ به روی تولید بسته شود. اوضاع بر وفق مراد این کارخانه نچرخید و پستی و بلندی‌های بسیاری دید. سوءمدیریت عرصه را برای توسعه کارخانه تنگ کرد و هر روز از رونق آن کاست. هر بار مدیری جدید بر سر کار آمد و سیاست‌هایی نو برگزید و بعد از مدتی دیگر هم از پا افتاد. البته سیاست واردات بی‌رویه شکر در دولت‌های قبل نیز در تعطیلی این کارخانه بی‌تاثیر نبود.

پس از این وقفه طولانی با واگذاری 85 درصد از سهام این کارخانه به بانک تجارت، نماد صنعت در کهگیلویه و بویراحمد مجددا راه اندازی شد.

راه اندازی مجدد این کارخانه بواسطه بدهی های گذشته آن و همچنین زیان دهی از قبل پیش بینی شده باعث شد تا بار دیگر این کارخانه برای مدت حدود یکسال تعطیل شود.

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج درباره تعطیلی مجدد این کارخانه با بیان اینکه چغندرکاران ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این کارخانه طلب دارند، معتقد است: دولت از واردات شکر سفید استقبال می‌کند در حالی کارخانجات قند روبه نابودی است و حتی حاضر نیستند بدهی‌شان به این کارخانه‌ها را پرداخت کنند.

139412171037012177287874

زارعی: نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد مجددا روی ریل می افتد

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی که نقش زیادی در راه اندازی این کارخانه پس از تعطیلی 12 ساله آن داشت،  از شروع اقدامات خود برای راه اندازی مجدد این کارخانه خبر داد.

غلام محمد زارعی در این باره به خبرنگار «بویر نیوز» گفت: با رایزنی هایی که با مسئولان کارخانه و بانک تجارت داشتیم قرار شد بدهی های این کارخانه تا یکماه آینده پرداخت شود و این کارخانه مجددا به عرصه تولید بازگردد.

https://boyernews.com/wp-content/uploads/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B9%DB%8C3.jpg

عضو کمیسیون صنعت و مجلس تاکید کرد: در این جلسات به توافق رسیدیم که تمامی مطالبات کارگران و چغندرکاران از طریق بانک تجارت پرداخت شود و اعتبار لازم برای راه اندازی مجدد این کارخانه تزریق شود و موانع رفع تولید آن برطرف شود.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده با شرکت توزیع برق و شرکت گاز نیز جلساتی برای هماهنگی حل این مشکلات این کارخانه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه قند یاسوج یکی از اهرمهای مهم ولیدی استان است، تصریح کرد: کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ به‌عنوان نخستین کارخانه در منطقه کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرد و همزمان با آن زمین‌های اطراف کارخانه و بخش‌های زیادی از دشت آن منطقه به زیرکشت چغندر رفت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=190765
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سلام هدایت خواه گفت:

    سلام آقای هدایت خواه! خیلی جالبه!!! این کارخانه 12 سال تعطیل بود یعنی تمامی 8 سال دوران هدایتخواه بعد با تلاش زارعی باردیگر راه اندازی شد که اقدام دولتی ها یعنی همون رانت های بخش صنعت مبنی بر واردات باعث شد تا تعطیل بشه اما هدایتخواه کههیچ کاری برا این کارخانه نکرد تو انتخابات اینقد بخاطر همین موضوع تخریب کرد و می گفت کراخانه قند تعطیله!! حالا انگار نه انگار یبار راه اندازی شده ولی خودش در زمان نمایندگی هیچکاری براش نکرده بود! پس باید بگیم سلام هدایت خواه

  2. مریم گفت:

    افسوس که زمان زارعی کارخانه قند به گل نشست
    لازم به ذکر است با اقدار کارخانه قند از سال 85 شروع به کار کرد ولی در زمان زارعی به دلیل مدیر بی کفایتش بیش از یک ساله هم تعطیله پس الکی شعار ول ندید اگر این خبر رو زارع گفته باید بگم بقیه اخبارش هم دروغ …… چون من خودم در حال حاضر ساکن کارخانه قندیم و پدرم هم تو کارخانه کار میکنه بهتر میگفتی سلام حبیبی ….؟؟؟!!! افسوس برای روزهای که در زمان زارعی و حبیبی به روز های تلخی تبدیل شد ….و اینو هم با افتخار میگم به خاطر شخص حبیبی این بار به زارع رای ندادم. ….

  3. غضنفر گفت:

    سلام . زیاد به آقای زارعی هم خوشبین نباش چونکه دراین چهارسال کار مثبتی ازشون ندیدم .

  4. مسلمان گفت:

    بنده خدادلت را به همین حرفها خوش کن بقیه کارخانه ها چی به نظرم هرچی کارخانه ها تعطیل بشه میگین تقصیر احمدی نژاد و هدایت خواه ما که تا کنون همتی از سوی مسئولین استان ندیدیم خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند ضمنا اگر بویر نیوز کمی منصفانه تر عمل کند بهتر است

  5. بی نام گفت:

    عدم کفایت مدیریت در دوران س ه باعث بوجود آمدن این مشکلات شد . تو این شرایط اقتصادی جای تقدیر داره که نماینده محترم به فکر قشر زحمت کش و پرسنل این کارخانه هستن.

  6. اصلاحات و مخالف سابق گفت:

    آقای زارعی من با وجودی مخالفت بودم در طی دیداری که با شما داشتم رفتار زیبایی ازتون دیدم من از همین یک هفته پیش جانن در خدمت شم ام و امیدوارم شما در ادامه نیز موفق باشید. انشالله

  7. شهروند گفت:

    پس چرا چهار سال نمایندگی اقای زارع خودش کاری نکرد شما هم بگید دولت قبل خراب کرد 

  8. 22 گفت:

    بازم شعارها شروع شد جان هر که دوست داری ساکت باش

  9. معمار گفت:

    آقای  زارع اگه میخای تو کارخونه محبوب بشی مدیریت  رو عوض کن

  10. پیگیر گفت:

    حاج زارع عزیز دوستت داریم از اینکه شبانه روز پیگیر رفع مشکلات  و موانع کارخانه قند هستید متشکرم

  11. منصور گفت:

    با مدیریت جدید کارخانه قند بعد از چند سال بیش از 50000تن جقندر وارد کارخونه قند شده ، خواهشا یکطرفه قضاوت نکنید، سیاست بد دولت در واردات شکر بی تاثیر نبوده.منصف باشید

دیدگاه شما