شنبه 28 فروردین 1395 - 20:38

واکنش ریاض به لایحه جنجالی «11 سپتامبر»

مقامات عربستان سعودی به دولت اوباما و اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که در صورت تصویب لایحه «یازده سپتامبر»، داراییهای خود در آمریکا را به حراج خواهند گذاشت.

بویرنیوز: به موجب یک لایحه پیشنهادی موسوم به «یازده سپتامبر»، دادگاههای آمریکا اجازه می یابند که دولت عربستان را به دلیل ایفای هرگونه نقشی در حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ مسئول این فاجعه معرفی نمایند.

به گزارش خبرگزاری نیویورک، طبق اظهارات مقامات دولت آمریکا و اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره،‌ دولت اوباما برای ممانعت از تصویب این لایحه در حال لابی با کنگره است. گفتنی است که تهدیدات عربستان محور اصلی بحثهایی است که طی هفته های اخیر میان قانونگذاران و مقامات وزارت خارجه و پنتاگون در جریان است و در همین راستا،‌ مقامات آمریکایی به سناتورهای کنگره در خصوص پیامدهای منفی دیپلماتیک و اقتصادی این لایحه هشدار داده اند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، ماه گذشته طی دیدار خود از واشنگتن به قانونگذاران آمریکا گفت که در صورت تصویب این لایحه در کنگره،‌ عربستان مجبور خواهد شد که اوراق بهادار خزانه داری و سایر دارائیهای خود در آمریکا را با ارزشی بالغ بر ۷۵۰ میلیارد دلار پیش از بلوکه شدن به فروش برساند.

برخی از اقتصاددانان با ابراز تردید نسبت به عملی بودن این اقدام از سوی عربستان معتقد هستند که فروش این حجم از اموال و دارایی بسیار دشوار بوده و به فلج نمودن اقتصاد عربستان منتهی خواهد شد. با این حال، تهدید عربستان نشانه دیگری از افزایش تنشها میان این کشور و آمریکاست.

دولت آمریکا نیز با این استدلال که لایحه مطروحه می تواند مردم آمریکا را در خارج از خاک این کشور با مشکلات حقوقی مواجه سازد؛ به طور مجدانه ای تلاش می کند تا مانع از تصویب آن شود. به عبارت دیگر،‌ دولت اوباما ضمن حمایت از پادشاهی عربستان با هرگونه تلاش در جهت افشای نقش برخی مقامات این کشور عربی در طرح تروریستی یازدهم سپتامبر بطور جدی مخالفت کرده است.

به گزارش مهر، شایان ذکر است که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه هفته جاری برای دیدار با ملک سلمان و سایر مقامات عربستان به ریاض سفر می کند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا اختلاف نظر در خصوص لایحه «یازدهم سپتامبر» در دستور کار مذاکرات دوطرف قرار خواهد گرفت یا خیر.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=188493
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما