دوشنبه 3 اسفند 1394 - 13:06
آیت الله مدرسی یزدی، فقیه شورای نگهبان:

ردصلاحیت به خاطر ماده 28 یعنی فرد در جاهایی با احکام اسلام عملاً مخالفت کرده / در مورد کسانی که پس از تاییدصلاحیت، رد شدند، مطالب جدیدی کشف شد

برای انتخابات خبرگان در این دوره چند نفر تأیید اما سپس رد شدند، دراین‌باره اگر توضیح بفرمایید ممنون می‌شویم.

آیت الله مدرسی یزدی، فقیه شورای نگهبان گفت: در این دوره که جمعیت انبوهی برای نام‌نویسی آمدند و حدس زده می‌شود برخی اهداف خاص در این زمینه نقش داشته است، اگر شورای نگهبان بخواهد در فرصت کوتاهی به همه ـ آن‌طور که سزاوار است و صد در صد کامل باشد ـ رسیدگی کند امکان ندارد و به ناچار عده‌ای از باب اینکه صلاحیت آن‌ها احراز نشده نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.
به گزارش «بویرنیوز»، آیت الله مدرسی یزدی طی گفتگویی مفصل به زوایای مختلف انتخابات خبرگان پرداخته هاست.
بخش هایی از این گفتگو در زیر می آید:
بعضی می‌گویند برخی از رد صلاحیت‌ها به دلیل عدم التزام به اسلام است شما چقدر این موضوع را قبول دارید؟
واضح است اگر کسی بند یک ماده 28 را ببیند متوجه می‌شود که آنجا شرط کرده است شخص باید اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی داشته باشد؛ هرکس ابراز کند من مسلمانم، مسلمان است. بنده یاد ندارم شورای نگهبان کسی را فقط به خاطر عدم اعتقاد به اسلام رد کرده باشد؛ حدود 12 سال است در شورای نگهبان برای انتخابات متعدد حضور داشته‌ام اما چنین مسئله‌ای را به خاطر ندارم.
منتهی چون این دو شرط ـ یعنی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ـ کنار هم آمده گاهی در نامه‌هایی که نوشته‌شده می‌گویند به خاطر صدر یک ماده 28، معلوم است مقصود عدم التزام عملی است؛ این هم به این معناست که فرد در جاهایی با احکام اسلام عملاً مخالفت کرده است و اگر عدم احراز باشد یعنی هرچه تلاش کردیم با همه نیروهایی که داشتیم نتوانستیم بفهمیم این فرد این شرط را دارد، وقتی شورای نگهبان کسی را نمی‌شناسد چگونه اذعان کند او عملاً ملتزم به اسلام است.
در این دوره که جمعیت انبوهی برای نام‌نویسی آمدند و حدس زده می‌شود برخی اهداف خاص در این زمینه نقش داشته است، اگر شورای نگهبان بخواهد در فرصت کوتاهی به همه ـ آن‌طور که سزاوار است و صد در صد کامل باشد ـ رسیدگی کند امکان ندارد و به ناچار عده‌ای از باب اینکه صلاحیت آن‌ها احراز نشده نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. آن‌هایی که چنین بحثی را مطرح می‌کنند یکجا نشان دهند که شورای نگهبان یک نفر از این سنخ افراد را به خاطر عدم اعتقاد به اسلام رد کرده باشد؛ این بند، سه فقره دارد که فِقره‌ی وسط آن التزام عملی به اسلام یا نظام اسلامی است که در برخی افراد این فِقره محرز نمی‌شود یا عدم آن احراز می‌شود.
برای انتخابات خبرگان در این دوره چند نفر تأیید اما سپس رد شدند، دراین‌باره اگر توضیح بفرمایید ممنون می‌شویم.
بله گاهی هست که مطالب جدیدی کشف و گزارش می‌شود، از این‌جهت شورای نگهبان هم طبق وظیفه خود عمل می‌کند.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=183843
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. رزمنده گفت:

    بخداغیر اینکه سیاسیه هیچی نیست

دیدگاه شما