یکشنبه 11 بهمن 1394 - 2:16

خطر بزرگ در این دوره انتخابات کهگیلویه و بویراحمد/ آیا به فامیل خود در انتخابات رای دهیم!؟

ممکن است با انتخاب فردی که بر مباحث قومی و قبیله ای تاکید دارد و بر این اساس انتخاب شود، فرد منتخب همه توان و قابلیت خود را در راستای جبران کردن لطف فامیل و قوم و قبیله اش بگذارد که و سایر مناطق را فراموش کند.

گروه سیاسی – سیاوش آذر: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی مباحث قومی و قبیله ای و تاثیر آن بر فضای انتخابات کاملا ملموس است و تقریبا کمتر کاندیدایی است که بخشی از محاسبات خود را به این موضوع معطوف نکرده باشد.

به گزارش «بویر نیوز»، از طرفی می توان گفت بدیهی و طبیعی است که انسان بخصوص در جوامع سنتی و ایلیاتی در اکثر مواقع برای کمک گرفتن ابتدا به نزدیکان و اقوام مراجعه می کند و اتفاقا در علوم اجتماعی هم تاکید شده است که خانواده و در واحد بزرگتر قوم و قبیله می تواند معتمدتر از غریبه ها باشد.

اما از دیدگاهی دیگر با تغییر حالات و عواطف جوامع امروزی و تغییر در ذایقه های رفتاری مردم و با کمرنگ شدن مسائل قومی و قبیله ای در سطح جوامع شهری به تبع آن تغییراتی در رفتارهای مردم ایجاد شد و رفتار مردم نه بر اساس نگاه قومی بلکه بر اساس نگاه برابر به انسان ها تغییر کرد که هر چند تشریح این نظریه و نقاط ضعف و قوتش از دید صاحب نظران مجال بیشتری می طلبد اما به اصطلاح رفتار مردم نیز “قرن بیست و یکمی” شد.

با این تفاسیر سوال اینجاست آیا در انتخابات به کاندیدایی که قرابت فامیلی با رای دهنده دارد باید رای داد یا خیر!؟

به باور نگارنده در عالم سیاست نباید مباحث قومی و قبیله ای را وارد کرد چرا که در مثل نیز می گویند “سیاست، پدر و پسر نمی شناسد” و این مهم را در اختلافات فکری بسیاری از رجال سیاسی و فرزندانش نیز می توان یافت.

با این حال سه دلیل عمده برای رد دخالت دادن عواطف قومی و قبیله ای و منطقه ای در مباحث سیاسی بخصوص موضوع مهمی چون انتخابات می توان برشمرد:

1 حذف شایسته سالاری؛ بدین ترتیب که اگر ملاک رای دهندگان موضوعات فامیلی و چنین مباحثی باشد یقینا توجه به روزمه افراد و سوابق آنها خود به خود از پروسه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در نگاه رای دهندگان حذف می شود و در چنین شرایطی ممکن است فردی که توان لازم را نداشته باشد و نتواند برنامه های مدنظر جامعه را پیش ببرد که در این صورت فرد رای دهنده هم در حق خود و هم در حق جامعه و سایر افراد آن ظلم کرده است.

2 – نادیده گرفتن مناطقی که تنها به کاندیدای فامیل خود رای داده اند در موضوعات مختلف و خدمات رسانی نیز ممکن است از مهمترین تصمیمات منتخبین باشد که البته برعکس آن نیز صادق است.

یعنی اگر منطقه ای فقط به فامیل خود رای دهند به احتمال فراوان در مباحث مختلف پس از انتخابات از فردی که منتخب همه مردم است نباید توقع توجه ویژه ای داشته باشند و از آنجا که قانون نیز نماینده را ملزم به دخالت در امور اجرایی نکرده است ممکن است توسط نمایندگان نادیده گرفته شوند.

3 – از طرف دیگر نیز ممکن است با انتخاب فردی که بر مباحث قومی و قبیله ای تاکید دارد و بر این اساس انتخاب شود، فرد منتخب همه توان و قابلیت خود را در راستای جبران کردن لطف فامیل و قوم و قبیله اش بگذارد که و سایر مناطق را فراموش کند.

با این شرایط می رود تا این دور انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل به خود رنگ قومیت بگیرد که نتیجه آن طایفه کشی و دور شدن از ارزش های اجتماعی و حاکم شدن فضای قبیله ای در سطح استان خواهیم بود.

بر همین اساس لازم است مردم در انتخاب هایشان نهایت دقت را داشته باشند و بدون توجه به تبلیغات غیرواقعی، تخریب های مغرضانه و مباحث احساسی؛ فردی را برگزینند که روزمه روشن داشته باشند و برنامه ای کاربردی و قابل اجرا ارائه دهند چرا که نتیجه آن معطوف به آینده خود و جامعه اشان خواهد بود و در غیر اینصورت نباید توقع رسیدن به جامعه ای ایده آل را داشته باشند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=179444
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. منتظر گفت:

    مطمعن باشید رای فامیلی انتظار غیر علمی وغیر منطقی فامیلی را بدنبال دارد . از نظر بنده این تصمیمات خیانت به استان خواهد بود !پس بر اساس توانمندی رای میدهم

دیدگاه شما