سه شنبه 15 دی 1394 - 6:07

هشدار رئیس سازمان نظام مهندسی درباره مرگ خاموش در روزهای سرد زمستان

بحث 17 مقررات ملی ساختمان مسئولیت‌های مالک، نصاب وسایل گاز‌سوز و بهره‌برداران در رعایت مباحث ایمنی مرتبط با گاز به صورت برجسته و مشروح درج شده است.

گروه اقتصادی / حوزه راه و مسکن – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در روزهای سرد زمستان شاهد مسمومیت یا مرگ در اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن و یا کمبود اکسیژن هستیم، اظهار کرد: با شروع فصل سرما استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد باعث گازگرفتگی می‌شود.

صادقیبه گزارش «بویر نیوز»، مهندس علی صادقی با تاکید بر اینکه حوادث گازگرفتگی نیز هر ساله با شروع فصل سرما به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است، گفت: مسمومیت با مونوکسیدکربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک، بی‌رنگ و بی‌بوی مونوکسیدکربن یا Co ایجاد می‌شود.
صادقی ادامه داد: مونوکسیدکربن گازی سمی، بدون بو و بی‌رنگ است و قدرت جذب اکسیژن آن نسبت به جذب هموگلوبین که یک عنصر در گلبول قرمز بوده 4 برابر است و می‌تواند باعث خفگی، اختلال حواس و آسیب به مغز شود.
وی افزود: این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک‌نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود اغلب در زمستان اتفاق می‌افتد و انتظار می‌رود شهروندان نکات ایمنی لازم را رعایت کنند.
این مسئول نشانه‌ها و علائم مسمومیت با گاز مونو‌کسیدکربن را سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتاً اغما و مرگ ‌عنوان کرد.
صادقی با بیان اینکه بیشترین حوادث گازگرفتگی ناشی از نصب غلط دودکش و لوله بخاری‌ها می‌باشد، گفت: به منظور رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از هرگونه آسیبی باید از دودکش‌‎های دارای کلاهک مخصوص به شکل H استفاده شود و از بسته نبودن دودکش و گرم بودن لوله بخاری اطمینان حاصل شود.
این مسئول ادامه داد: در راستای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب دودکش‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهترین راه برای کاهش میزان گازگرفتگی، بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی است، یادآور شد: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به هم‌استانی‌ها و ذکر نکات ایمنی مهم و تاثیرگذار بوده از این‌رو از تمامی رسانه‌ها اعم از مکتوب و مجازی تقاضا می‌شود در بحث آگاهی و فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل گازسوز تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.
وی رعایت اصول ایمنی در خصوص وسایل گازسوز را مهم عنوان کرد و گفت: رعایت نکاتی از جمله هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک باشد، هرگز برای پیدا کردن محل نشت گاز از شعله کبریت و امثال آن استفاده نشود، از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند به نوع گاز سوز جداً خودداری شود، مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و باعث خفگی در اثر گازگرفتگی می‌شود، در صورت ترک منزل برای مدت طولانی حتماً شیر اصلی گاز را ببندید، از شیلنگ‌های طولانی برای رسانیدن گاز به نقاط مختلف ساختمان استفاده نکنید و در صورتی که قصد تخریب منزل و نوسازی دارید به شرکت گاز اطلاع دهید تا علمک را جمع کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تصریح کرد: مالکین و بهره‌برداران می‌توانند مهم‌ترین نقش را در رعایت مسائل ایمنی و جلوگیری از اتفاقات و حوادث ناشی از گازگرفتگی ایفا نمایند. کما اینکه در مبحث 17 مقررات ملی ساختمان مسئولیت‌های مالک، نصاب وسایل گاز‌سوز و بهره‌برداران در رعایت مباحث ایمنی مرتبط با گاز به صورت برجسته و مشروح درج شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=175890
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما