شنبه 12 دی 1394 - 2:57

رویدادی عجیب؛ وصول مالیات از مردگان در کهگیلویه و بویراحمد!

از این منظر خاطره­ای را که به عینه در ساختمان امورمالیاتی با آن مواجه شده ­ام، برای خوانندگان نقل می­کنم تا همگی با هم بخوانیم حدیث مفصل از آن؛

پری دانش پذیر، وکیل دادگستری در مطلبی به «بویر نیوز» ارسال داشته است، با ذکر مواردی از بی قاعدگی در دریافت مالیات از عملکرد ادراه کل امور و مالیاتی انتقاد کرده است.

images

به گزارش «بویر نیوز»، این یادداشت که در آن به دریافت مالیات از مردگان اشاره شده است، در ادامه آمده است:

خوش خدمتی و انباشت بودجه در سنوات گذشته تا به امروز، رسمی دیرین برای مدیران استان در جهت کسب رضایت مرکز و کسب رتبه بوده است. بر اساس این رویکرد، نهادها و مدیران استان به دو دسته تقسیم می­شوند:

– دسته ای که در جذب اعتبارات و خرج آنها در استان کاهلی کرده و سعی در برگشت بودجه ها برای تقدیر و کسب رتبه بوده اند.

– دسته ای از نهادها که در پی وصول مالیات، جرائم و… به هر نحوی از مردم بوده ­اند تا بدین طریق در جهت کسب رتبه و مقام برای بالادستان در مرکز موفق بوده باشند.

از این منظر خاطره­ای را که به عینه در ساختمان امورمالیاتی با آن مواجه شده ­ام، برای خوانندگان نقل می­کنم تا همگی با هم بخوانیم حدیث مفصل از آن؛

اخیرا برای کاری به این اداره مراجعه کرده بودم، در صف انتظار ایستاده بودم. به ناگاه دیدم یکی از ارباب رجوع­ ها (بخوانید رعیت) که هیچ حقی برایشان لحاظ نشده، با مامور امورمالیاتی (ممیز) به شدت بحث می­کند و با داد و قال می­گوید این چه وضعی است؟ مگر وصول مالیات در این شهر قاعده ندارد؟ یاد دوره­های خراج قدیم (خانی) به خیر! حداقل یه حساب و کتابی داشت! مگر مرده باید مالیات بدهد!؟ و ….

با کنجکاوی جلو رفتم، از آن مرد عصابی پرسیدم؛ چی شده؟ با ناراحتی گفت اقوام من که مغازه ­ای در بلوار بویراحمد داشت، پارسال فوت کرده و گواهی فوت وی را نیز برای ایشان (منظورش مامور مالیاتی) آوردم و در پرونده گذاشت، ولی امسال نسبت به سال آخر حیات وی، 100 درصد مالیات اضافه برای وی نوشته است، در حالی­که به محض فوت، مغازه ایشان تعطیل و جمع آوری شد!

کارمند مالیاتی منکر اعلام فوت شد! تا اینکه پرونده وی را آورد و با کمال تعجب دیدیم گواهی فوت در پرونده موجود بوده که مربوط به یکسال و شش ماه پیش بوده و به خط کارمند مالیاتی و مهر آن اداره نوشته شده بود که پرونده ایشان به علت فوت مسدود و بایگانی شود!!!

با این حساب برای همه ما سوال پیش آمد که چرا مالیات برای مرده، آن هم دو برابر سال قبل (100 درصد افزایش) وضع کرده ­اید!؟ مگر دولت اعلام نکرده که تورم 20 درصد است، پس چرا مالیات وصولی از مردم 100 درصد اضافه می شود؟

مامور مالیاتی و سرممیز که در مقابل هجمه مردم جلوی باجه دستپاچه شده بودند، می­گفتند که پرونده ­ها را نگاه نمی­ کنند و از روی کامپیوتر همین جوری (بخوانید کیلی و بی قاعده) مالیات برای مردم می ­نویسیم! و طبق دستور مقامات مالیاتی استان موظفیم دو برابر و با رشد 100 درصدی حساب کنیم و گرنه توبیخ می­ شویم! بنابراین مرده و زنده قاطی می­ شوند! تقصیر ما نیست!

در پاسخ به مردم معترض فقط می­ گفتند؛ ما کارمان را درست انجام می­ دهیم و در وصول مالیات رتبه اول کشور را داریم و…!

جالب این بود که مغازه شخص متوفی شاید با فاصله کمتر از 2 کیلومتر از امورمالیاتی در بلوار بویراحمد شهر یاسوج واقع بوده و متعلق به مرحوم ….. فرزند …… بوده، که برای کارشناسان آن اداره سرکشی در حد سالی یکبار از این مغازه­ ها چندان سخت نیست، البته اگر به الزامات کارمان پایبند باشیم و وظیفه خود را پاس بداریم.

باید دانست اگرچه مالیات حق است و باید ستانده شود و مردم هم باید پرداخت کنند، اما هر چیزی قاعده دارد.

با خود اندیشیدم که چه بر سر این استان آمده است که مرده ها را زنده می­پنداریم و زنده­ ها را به مرگ می گیریم و بر شانه­ های این مردم محروم سوار می ­شویم تا فقط کسب رتبه­ ای شده باشد و خوش خدمتی برای مرکز نشینان کرده باشیم و عمر صندلی هایمان را یلدایی تر!!!

از این دست مسائل و خاطره ها در این اداره برای نقل، بسیار مشاهده شده است …. تا بعد.

* مطلبی که می خوانید از یادداشت های مخاطبین «بویر نیوز» است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=175466
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    باتشکراز بویرنیوز.قرارنیست که هرشخصی برای مطرح کردن نام ونشان خوددست به قلم برده ویکباره همه کارسازمانی رازیرسئوال برد.علیرغم اینکه چندین بار درخواست مدارک ازوراث شده است
     بدلیل عدم ارایه مدارک، مالیاتی تحت عنوان ورثه مرحوم…بابت مالیات بردرآمد اجاره ملک ونه مالیات شغلی صادر ودرمرحله بعد پس از مراجعه وراث ،اقدام به  اخذ مدارک وصدور مالیات طی روند قانونی می شود

  2. شهروند گفت:

    بابا این چه حرفی زندگان مالیات خود رانمی پردازند چه برسد به مردگان ضمنا مامور مالیات باید مستند بداند که طرف زنده است یا مرده 

  3. ناشناس گفت:

    اولا برا این سایت بسیار متاسفم من یکی از خوانندگان این سایت بودم ولی دیگه بعد از اطمینان از درج این کامنت هرگز وارد این سایت نمیشم به این دلبل که:
    1 _مطلب صد رصد دروغ و غیر واقعی بدون هیچ سند و مدرکی از هر کی قبول و نشر میده نمونش مطلب هم این خانمه من خودم کارمند اداره امور مالیاتی هستم ایشونو میشناسم وکیله و بد حساب ترین مودی مالیاتی استانه و کل مطالبش دروغ وکذب محضه و صرفا از روی غرض و بد نام کردن خادمان مردم در ان اداره این داستانو سر هم کرده .اگر اشتباهی در نوشتن مالیات باشه بیش از چهار و پنج ماده قانونی برا احقاق حق وجود داره .
    2_رسالت شما اشنایی مردم با حق و حقوق قانونی انها میباشد تا کنون در این زمینه چه کرده اید 

  4. سعید گفت:

    بنده هم یکی از مودیان سازمان دارایی هستم واقعا این سازمان درحق مردم به خصوص مردم شریف استان که کمتر خواسته ای از مسئولین کشوری را دارندظلم روا می دارد .باید گذرتان به این سازمان بیفتد تا متوجه عرض بنده شوید…

  5. حق گفت:

    ناشناس چته یکی راس ایگو تو چته عصبانی ایوابیی به قران قسم تو نون بخر اداره مالیاتی یا نصبتی با مدیریش داری اینجا یاسوج یعنی جایی که….

  6. ... گفت:

    واقعا درست میگه.
    اصلا بی ضابطگی و پارتی بازی و بی دقتی در وصل مالیات بیداد می کند.

  7. کارمند فقیر اداره ای دیگر گفت:

    ایشان صرفاً یک خاطره را نقل کرده که نمودار خیلی از مسایل است. چرا برخی ناراحت میشوند؟ قطعا ایشان و هیچ کس دیگر منکر زحمات کارمندان درست آن اداره نیستند. البته کارمندان این اداره حقوق و مزایای خوبی هم دریافت می کنند و لازم است به خوبی خدمت خود را ارایه کنند.

  8. در جواب کارمند مالیاتی (کامنت اول) گفت:

    اگر متن با دقت خوانده شود، مالیات نوشته شده برای متوفی از نوع مالیات بر مشاغل بوده نه مالیات بر املاک!!!!!!
    بنابراین به محض فوت، نباید مشمول مالیات شود. و این کار امورمالیاتی اشتباه بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. مامور مالیاتی گفت:

    خداییش با این حقوق کم که به کارکنان امور مالیاتی میدن انتظاری هم نباید باشه که کارشون رو با دقت انجام بدن .همه میدونن که چقد کار مالیات حساس و سنگینه اما هیچ مرجعی نیست که یکبار بیاد وضع زندگی این کارمندها رو پیگیری کنه.بعدش هم نویسنده این متن جوری گفته که انگار مالیاتی که وصول میشه به جیب کارمندها میره. بویر نیوز عزیز از شما انتظار نمیره که نقش دفتر خاطرات هر مخاطبی را بازی کنین. بسیاری از مالیاتی که وصول میشه به عنوان یارانه به خبرگزاری ها و روزنامه هایی پرداخت میشه که هیچ مالیاتی نمیدن. این رسمش نیست.

  10. مهمان گفت:

    اگرچه نمی توان زحمات کارکنان زحمت کش و وظیفه شناس امور مالیاتی را انکار کرد و باید از آنان تشکر نمود. ولی بیانات این وکیل محترم حقایقی را ناشی از فشار برای اخذ مالیات نشان می دهد. نمونه دیگری هم هست که می توان بیان کرد. ضرورتی ندارد که برای جبران سایر هزینه ها و راضی نگه داشتن مسئولین بالا دست بر مردم ستم روا داشت.

  11. برای مامور مالیاتی گفت:

    در جواب مامور مالیاتی
    نویسنده نگفته به جیب کارمندان مالیاتی میره. دقت کن.
    بعدش این خاطره ای است که کلی مسایل از آن برداشت میشه و برای اصلاح امور لازمه و نقل شده.
    خاطرات سفر که نیست جانم

  12. عصبانی نشو گفت:

    جناب ناشناس. مطلب 100 درصد راسته چون اسم مکان مغازه قید شده و نام متوفی با نقطه چین آمده. پس معلومه صحت داره. عصبانی نشو. تهمت هم نزن. حتما یه وکیل مالیاتش را به موقع میده ضمن اینکه به مالیات نامتعارف اعتراض میکنه.

  13. ناشناس گفت:

    اون کارمند مالیاتی تو کامنت های اول سوخته ها. یعنی هر کی اعتراض میکنه دیگه بدحسابه نه؟ جواب منطقی بدید آقا

  14. ناشناس گفت:

    باید دید خود خانم وکیل چه هدفی از نوشتن چنین مطلبی داشته ایا غرضش واقعااصلاح ساختار دروصول مالیات بوده .دلش به حال ورثه شخص مرحوم سوخته.یااینکه خودش دل پری داشته.

  15. ناشناس گفت:

    شما که اطلاع از قانون نداری لااقل منصف باش .مالیات هر سال در سال بعد وصول میشه حالا ممکنه شخصی سال قبل فعالیت اقتصادی داشته باشه و در سال بعدش که باید مالیاتشو بپردازه فوت نماید .در هیچ قانونی نگفته که این مالیات بخشوده میشه حتی اگه متوفی شهید هم بشه باز بابت اون سالی که درامدی کسب کرده مشمول مالیات وغیر قابل بخشش است .
    این مسئله اصلی است که این وکیل تازه وارد با طرح ان به خیال خودش میخواد خودشو مطرح کنه .
    اما اینکه مالیات زیاد از مردم میگیریم اصلا قابل قبول نیست چون شما این کشور با هر کشور دیگه که مقایسه کنید میبینید کمترین نسبت مالیات به درامد متعلق به ماست .
    ولی در راستای تلاش بسیاری از کارکنان اداره امور مالیاتی استان این نسبت بهتر از بقیه استانهای دیگه است .
    مالیات شکاف طبقاتی را از بین میبره اگه درست وصول و خرج شه 

  16. ناشناس گفت:

    بغیر از خدای بالای سری میدونه ک چه ظلمی داریت بر مردم این استان میکنید . مطمین باشید یجایی جواب اینکار رو خواهید گرفت . اداره بی سر بنی که بزرگترین بدبختی این استانه .

  17. ممیز گفت:

    این اشکالات در همه ادارات هست سخت نگیرید

  18. علي گفت:

    افتخار اداره امور مالياتي ما اينه كه رتبه اول كشورو در جذب ماليات از مردم بدبخت و بي چيز و فقير استان كه داراي هيچ گونه صنعت و كسب و كاري نيستند و از لحاظ آماري بيشترين افراد بيكارو در كشور دارن  ماليات ميگيرن و استانهاي صنعتي و بزرگ كشور٤٥ تا ٥٠ درصد مالياتشونو به نقل از يكي از مسئواين  مالياتي استان جذب ميكنن،متاسفانه هم استانيهاي مسئول ما در سازمان مالياتي هم به همشهريان خود ظلم مضاعف ميكنن ولي نميدانند كه آه مردم دامنشان را خواهد گرفت

  19. ککا گفت:

    اول یکی از بیشترین اداراتی که حقوق میده امور مالیاتی ایست. مگر خدا را نمی شناسید که اینطور با مردم رفتار می کنید و مالیات از این مردم مستضعف می گیرید و خرج کلان شهرها می کنید. خانم وکیل کاملا درست می گوید. یکی از دوستان من با مدرک به من نشان داد که مالیات او با فامیلشدر یک خیابان بسیار بیشتر است ( با حالی که ملک فامیل وی هم با ارزشتر و با اجاره بالاتری است) . گفتم دلیل چیست گفت ممیزین مالیاتی هواشو دارن. قیامت وجود دارد بدانید. وقتی میری اونجا عینا مثل اینکه تمام اموال پدرشان را خوردی. دو کس اصلا انصاف ندارند یکی مامورین راهنمایی و پلیس راه یکی هم ممیزین مالیاتی

  20. بویراحمدی اصیل اصیل گفت:

    تانباشد چیزکی مردم نگویند چیزها شما هرچقدر وهر طور وازهرکس میخواید مالیات میگیرید گندش که بالا بیاد مردم بدبخت دروغ گویند ….دست خانم نویسنده درد نکنه .باید درب اداره راگل بگیرید .

  21. سی سختی گفت:

    من خودم به اداره مالیات سی سخت مراجعه کردم واسناد مغازمو تحویل کارمند دارایی دادم واظهارکردم کرایه ای که اینجانب ازمستاجرم میگیرم ماهی ۱۰۰هزارتومنه  اماکارمند آقای… اظهارمیکنن که شماکم اجاره میگیری به ماربط نداره مغازه شما درمکانی واقع شده که باید دویست هزارتومان کرایه بگیری طبق نرخ نامه منطقه ای اداره  اومدن مالیات بالایی برام من نوشتن   من ناراحت اومدم به مستاجرم گفتم کرایه دویست تومن میخوای بخوای نمیخوای برو بیرون  خدایی  کارمند اداره مالیاتی که به مردم اعتمادنداره براچی اونجاگذاشتن ودرضمن خودشان تورم رو درست میکنن براخوش خدمتی  قطعا به این فکرنمیکنن وقتی الکی مالیات بالامینویسن موجر هم افزایش کرایه میده ومغازه دارهم باید ازگرده مردم درش بیاره 

  22. شاهین گفت:

    ای بابا شما که میبینید بویرنیوز نوشته هدف از درج این مطلب به معنای این نیست که ما اون رو تأیید میکنیم.این مطلب میتونه سازمان امور مالیاتی رو به خودش بیاره و خیلی ها هستن که در شرایطی مانند این سر می برن و این مطلب می تونه به نفع مردمی باشه که دارای مشکلات مشابهی هستن و نمیتونن صداشون رو به گوش کسی برسونن. شما همیشه همه چیز رو سیاسی می کنید. بیشتر این مطالب که تو سایت بویرنیوزه اگه رسیدگی بشه و جبهه نگیرید اطمینان داشته باشید وضع مردم، مسئولین و استان ما خیلی بهتر میشه.
    تمام سازمان ها عیب و نقص هایی دارن و ایرادهایی بهشون وارده ، ولی مال بعضی ها زودتر رو میشه. باید به فکر اصلاح باشیم و بدونیم گاهی با کم کاری برخی افراد در سازمان ممکنه مشکلاتی حتی بدتر از این مورد اتفاق بیفته.
    ممنون بویرنیوز

  23. منتقد گفت:

    واقعا اداره امور مالیاتی داره ظلم میکنه خود من سال من برا مدت 8 ماه یک بنگاه املاک زدم ولی بعلت بی رونقی وورشکستگی تعطیل کردم برای همین 8 ماه نامه عدم فعالیت صنف رو هم اوردم ولی مبلغ 5000000تومان برا ما مالیات نوشته اند والان 5 ساله درگیرم با این پول زور گیران .

  24. امیر گفت:

    با درود
    واقعا متاسفم از جامعه ای که مسولانش در جسم مردم ولی از روح دیگرند

    / و متاسفتر از ان از کامنت های کارمندان این اداره /

  25. مهندوس گفت:

    در پاسخ به مامور مالیاتی که گفته بودن با این حقوق کم نمیشه کار با دقت انجام بشه عرض کنم که در هر شرایطی همه موظف هستن کارشون رو به نحو صحیح انجام بدن .حالا اگر واقعا با این شرایط درامدی نمیتونید کار خلق الله رو خوب انجام بدید برو دنبال یه شغل دیگه ، چیزی که زیاده جوان تحصیل کرده و با انگیزه.

  26. عدالت گفت:

    بالاترین حقوق و مزایای مال امور مالیاتی البته منظورم مزایایی از جمله پاداش، و………….که میدن خیلی زیاده ….بایدم مالیات بیشتر بگیرن…الحمدالله هم که جدیدا حدود 150 نفر نیرو جدیدی که نیاز هم نبوده گرفتن که جاشو هم ندارن باید یه جوری اینها را حقوق بدن و……..

  27. علی گفت:

    خراج شرف داشت نسبت به مالیات دل خوش هستن به رتبه اول دریافت مالیات. اون هم برای در صد خود مالیاتی ها هست و الا مالیات از کدوم املاک کدوم صنعت
    کدوم درامد و درد بدتر مراجعات مکرر برعی پرداخت هست که به بهان نرسیدن دهها بار باید بری وبیایی

  28. امید ق یاسوج کارمند مالیاتی گفت:

    باسلام وتشکرازهمه عزیزان ذکرچندنکته ضروری است :اولا انسان معصوم وبری از گناه واشتباه نیست هرآدمی ممکنه درکارروزمره خوددچاراشتباه بشه دوما مطالبه مالیات بموجب قانونه وقانون هم همانطورکه کاملا محرز ومشخصه حق اعتراض به مودی وورثه وی دارند پس این موضوع خیلی نباید جای بحث وجدل وخدای نکرده تخریب باشه درپایان ضمن تشکرازهمه عزیزان به آین وکیل محترم عرض میکنم بجای تخریب اداره کل مالیاتی وهمکاران زحمت کش وصدیق ما که با حقوق ناچیز اینهمه تلاش میکنند خانواده اون مرحوم راراهنمایی کنن که جهت احقاق حق خود ازطریق قانون اقدام کنند .عزت زیاد

  29. ف م گفت:

    اولا هرشخص مشمول مالیاتی که فوت کند تازمانی که ورثه اقدام به ابطال پروانه کسب ویا انتقال املاک در مواردی که میت پرونده مستغلات داشته همچنان مالیات به نام ورثه صادر میشود البته باشناختی که بنده از جوجه وکیلی مثل شنا دارم شما دارم هر حرف بی اساسی ازتون بعید نیست

  30. یکی گفت:

    دارایی استانمون اگه دستشون بیاد میان از جیبمون پول برمیدارن و از غذا خوردنمون هم مالیات میگیرن!!!

  31. خان سابق گفت:

    عجب سرگذشتی ما داریم با این ادارات. یاد خراج خانی بخیر

  32. بویرامد گفت:

    درود بر شجاعت این خانم وکیل که نترس اومد گفت درد خیای هانه دمت گرم

  33. هموطن گفت:

    اولا ایشون با اسم و پیشینه این مطلب را تقدیم سایت کرده و نمیتواند دروغ باشد والی خود حوزه مالیات شاکی میشد و میتوانست موضوع را در مراجع قضایی پیگیری کند دوما این گوشه کوچکی از نابسامانی است . حال ببینید تعداد آرا در انتخابات پیش رو چقدر است . میبینیم مردگانی که 20 سال پیش فوت کرده اند و به حول و قوه الهی زنده شده و آرا خود را به صندوق ریخته است

  34. محمد گفت:

    مطلب سیسختی برای بنده هم اتفاق افتاد البته در یکی از حوزه های مالیاتی یاسوج. ممیز تازه کاری اصرار داشت که بنده باید کرایه بیشتری گرفته باشم چون تعرفه آن منطقه بالاتر است. بنده عرض کردم که ما فشار را به دیگران منتقل نمیکنیم و به گرانی دامن نمیزنیم. خانم وکیل هم کار صحیحی انجام داده. اگر تعداد انگشت شماری مثل همین خانم وکیل نقد نکنند بعضی از تازه ممیز شده ها به خاطر ارتقا زودهنگام و مشارکت در تشویقی …..

  35. ناشناس گفت:

    احسنت به غیرتت .خدا خیرت دهد .

  36. خراج گیر گفت:

    طبق اطلاع امورمالیاتی قراره از ایشان شکایت کند. قطعا مالیات بیشتر هم باید براش بنویسن. بگو توبه

  37. همیار طبیعت گفت:

    اداره مالیات خیلی هم خود را صادق به امانتداری نشان ندهید خیلی بدتر از اینها در اداره دارید

  38. داروغه گفت:

    ياد ما داروغه ها بخير

  39. همکار وکیل گفت:

    قران دارایی نابویت ایکنه.

  40. همکار وکیل گفت:

    قران دارایی نابویت ایکنه .

  41. صبر ایوب گفت:

    دوستان عزیز یادمون نره در چه شرایطی کشور قرار داره . نفت ارزون . عدم صرفه جویی در انرژی توسط خانوارها..تحریم صادرات و ……….

    حالا شما گیر دادین به اداره مالیات که به تنهایی داره جور بسیاری از هزینه جاری کشور رو میکشه؟؟انصاف داشته باشین …کارمندهای این اداره دارن با حقوقی ناچیز مثل یه سرباز وظیفه شناس کار میکنن حالا یه اشتباه باید اینجور مورد انتقاد قرار بگیره؟ چرا از این خانم وکیل نمیپرسین بابت هر حق الوکاله از مردم بدبخت چقد میگیره؟ تفاوت این بحث ها اینجاست که مالیات خرج ساخت و ساز کشور میشه اما پول هنگفتی که وکلا میگیرن کجا خرج میشه؟؟ پول زور چجوریه خودتون قضاوت کنین……

دیدگاه شما