یکشنبه 29 آذر 1394 - 21:17

نگاهی به اقدامات رئیس بهزیستی کشور در دولت تدبیر و امید

در این زمینه هم باید سازمان بهزیستی کشور را در دوران بندپی در زمره سازمان های بسیار موفق دانست.

گروه اجتماعی – شاید وقتی نامی از سازمان بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی به میان می آید اولین چیزی که به ذهن مردم خطور می کند، کمک مالی و نقدی است.

به گزارش «بویر نیوز»، اما این موضوع تنها یکی از وظایف چندگانه سازمان بهزیستی است و در واقع می توان گفت از اولویت های وظایف ذاتی این سازمان هم نیست چرا که اگر سایر وظایف این سازمان بخوبی تحقق یابد شاهد ارتقاء و بهبود کمی و کیفی جامعه هدف سازمان بهزیستی خواهیم بود.

در واقع مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده است و از سویی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده جامعه نیز در حیطه مسوولیت های سازمان بهزیستی جای می گیرد.

81709899-70078512

تلاش برای حفظ کیان خانواده ‏های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش‏های کاربردی برای پیش‏گیری از معلولیت‏ها و آسیب‏های اجتماعی بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، تأمین موجبات تشویق و جلب مشارکت‏های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب ‏پذیر، و نیز تشویق و حمایت از بخش غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری در هر یک از حالت‏های توان بخشی، اجتماعی و حمایت، از عمده ‏ترین وظایف و مسؤولیت‏های سازمان بهزیستی ذکر شده است.

بازیابی و ارتقای جایگاه معلولان در جامعه

 بی شک می توان سازمان بهزیستی کشور را در زمره سازمان های موفق در دولت تدبیر و امید قرار داد که توانسته اند از عهده وظایف و مسئولیت های خود بخوبی برآیند.

در یکسال اخیر و بخصوص مدتی که انوشیروان محسنی‌بندپی به ریاست این سازمان رسیده است گام های بزرگی برای تحقق وظایف بهزیستی برداشته شده است که البته تا تحقق آنها و رسیدن آن به ثمرات این تلاش ها باید صبر کرد چرا که مشکلات اجتماعی همانگونه که یک شبه به وجود نمی آیند، به یکباره نیز قابل حل نیستند.

تقریبا در هیچ زمانی همچون 9 ماهه اول سال 94 شاهد توجه به معلولان و کم توانان جسمی و ذهنی نبوده ایم و نتیجه این توجه در شکوفایی استعدادهای معلولان در عرصه های اجتماعی و میادین ورزشی بخوبی قابل لمس است.

نمایشگاه دستاوردهای معلولان بهزیستی که چندی پیش در خانه ملت برگزار شد و همچنین قهرمانی ورزشکاران کم توان جسمی در میادین بین المللی موید این ادعاست بطوریکه معولان ورزشکار کشورمان در برخی رشته های ورزشی برای اولین بار موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شدند و خود نیز در مصاحبه هایشان به نقش تاثیرگذار سازمان بهزیستی تاکید کرده اند.

پیش‏گیری از معلولیت‏ها و آسیب‏های اجتماعی با رویکرد نو

در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی یکی از دهها سازمانی است که باید در این زمینه ایفای نقش کند.

همانگونه که پیش تر اشاره شد، مشکلات و معضلات اجتماعی حاصل مقاطع مختلف زمانی در زندگی افراد و خانوادههاست که بالاخره جایی رخ نشان می دهد و به عنوان یک مشکل بروز می یابد. از همین رو نمی توان انتظار داشت این مشکلات براحتی حل و جبران گردند.

در وهله اول شناسایی دلایل بسیاری از مشکلات می تواند گام مهمی برای جلوگیری از بروز موارد مشابه باشد که در همین راستا هر چند خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی از سال ها قبل راه اندازی شد اما تقویت آن در سال 94 با نیروهای متخصص برای مشاوره دادن در مورد ازدواج، طلاق، خانواده و تحصیلی از جمله اقدامات ارزنده این سازمان است که شماره چهار رقمی (1480) بخاطر ناشناخته ماندن تماس گیرنده، رایگان بودن، خدمت رسانی در ساعات مختلف روز، سهولت دسترسی به خدمات مشاوره و ارائه خدمات در نقاط دوردست مورد اعتماد بسیاری از مردم قرار گیرد.

 غربالگری اختلالات ژنتیکی یکی از  مهمترین اقدامات موثر در دولت یازدهم به شمار می رود که برای تحقق این امر غربالگری ژنتیکی از استان کرمان به صورت پایلوت آغاز شد تا بتوان با آزمایشات به موقع از به دنیا آمدن کودم معلول جلوگیری شود که این مهم بزودی نتایج خود را نشان می دهد.

لبیک بندپی به درخواست رئیس جمهور بواسطه قدرت ارتباطات

شاید یکی از بزرگترین ضعف های هر سازمان را در باید در روابط آن با دیگر سازمان، ادارات و نهادها جستجو کرد که متاسفانه کمتر مورد توجه برخی از مدیران قرار می گیرد و چرا که تعامل و همکاری بین دستگاهها باعث حذف موازی کاری ها و افزایش قدرت خدمت رسانی می شود.

در این زمینه هم باید سازمان بهزیستی کشور را در دوران بندپی در زمره سازمان های بسیار موفق دانست.

سازمان بهزیستی از طرفی تلاش کرد در سراسر کشور از وجود شهرداری ها برای احقاق حقوق معلولین و نابینایان در جهت بهینه سازی فضای شهری استفاده ببرد که امروز تحول در وضعیت بسیاری از شهرها و نیز مناسب سازی محیط های اداری برای این قشر اقدامات موثری صورت گرفته است که البته باید با همین شدت ادامه یابد که در واقع احقاق حق و مطالبات سازمان بهزیستی از دیگر نهادهاست.

اولین و مهمترین ثمره این اقدامات را باید بازگشت معلولان به فضای بیرونی جامعه و افزایش فعالیت های اجتماعی و به تبع آن شکوفایی استعدادهای آنان دانست.

از طرفی ارتباط با سایر نهادهایی که قانون مسئولیتی در قبال سازمان بهزیستی برای آنان تعریف نکرده است اما می توانند یار و مددکار سازمان بهزیستی باشند در دوران مدیریتی انوشیروان بندپی بسیار پر رنگ است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی در این زمینه بخوبی از ظرفیت بانک ها و ادارت دولتی برای نقش آفرینی در کمک به گسترش سلامت جامعه، عدالت اجتماعی و توسعه پایدار بهره جست که نمونه مصداقی آن بانک سپه کشور و موسسات مالی در برخی از استان هاست.

بواقع محسنی‌بندپی، شاخصه اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه رفاه اجتماعی که همان امیدواری بود را در پیام امسال رئیس جمهور بخوبی دریافت، که حاکی از این بود، شرایط زندگی معلولان را تسهیل یابد و برای رفع برخی موانع حقوقی و قانونی از هیچ کوششی دریغ نشود. چنانکه برای تخقق شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر دسترسی برای همه تامین و ارائه لوازم کمک توانبخشی که هیچ معلول نیازمندی از این امکانات بی‌بهره نباشند، سازمان هم خود اقدامات بسیاری انجام داد و هم از ظرفیت های بیرونی به بهترین نحو استفاده کرد.

امیدواری معلولان در دولت تدبیر و امید

یک‌میلیون و 255 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی و سایر معلولانی که تحت حمایت این سازمان نیستند امروز می توانند گواه تحقق وعده امید دولت یازدهم باشند که با تدبیر مسئولان بهزیستی در سال 94 روزهای امیدواری و فعالیت برای آنان رسیده است و باید امیدوارتر باشند که حمایت همه جانبه برایشان محقق خواهد شد.

منبع: عصرامید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=173466
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما