چهارشنبه 25 آذر 1394 - 7:50

واکنش محمود باقری به نشر اخباری مبنی بر تخریب آثار تاریخی استان/ از حرف تا عمل حمایت مسئولان از صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد!+ تصاویر

محمود باقری اظهار کرد: در بررسی ها به خصوص در طرح آمایش استان، گردشگری یکی از 3 محور اصلی بیان شده و اما متاسفانه زیر ساخت ها برای بهره مند شدن از این قابلیت آنطور که باید فراهم نیست.

گروه گردشگری، کهگیلویه و بویراحمد که قدمت آن را باید در دوره هزاره ۴ قبل از میلاد و به عنوان بخشی از تمدن ایلام دانست یکی از زیباترین و تاریخی ترین استان های کشور به شمار میرود.

حمایت مسئولان از گردشگری فقط در حرف!

به گزارش بویرنیوز این استان دارای بیشمار جاذبه طبیعی،تاریخی، فرهنگی، سنتی، آداب، رسوم و بازیهای محلی است که شاید به جرات بتوان گفت اولویت اول کهگیلویه و بویراحمد در توسعه و اشتغالزایی منوط به سرمایه گذاری در این میراث فرهنگی آن میباشد.

سخن از میراث فرهنگی و جاذبه های استان و قابلیت های آن در توسعه و اشتغالزایی را به کرات در سخنان تمامی مسئولان شنیده ایم اما متاسفانه در عمل و به خصوص در زمینه تعامل سایر نهادها، تخصیص بودجه و نیرو حمایت ها از بخش میراث فرهنگی ابداً با ظرفیت های استان تطابقی ندارد و بسیار عقب هستیم.

img_9715

گردشگری؛ کلیدی ترین عنصر توسعه و اشتغالزایی کهگیلویه و بویراحمد

در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به خبرنگار بویرنیوز گفت: چهار فصل بودن کهگیلویه و بویراحمد واقعیتی انکار نشدنی است که به لحاظ اقلیم 2 گانه در بخشی از استان شاهد هوای معتدل و سرد هستیم و در بخش هایی هوای گرم را میبینیم و جالب اینست که این تنوع در فاصله ای 40 کیلومتری ملموس و قابل مشاهده است.

محمود باقری اظهار کرد: در بررسی ها به خصوص در طرح آمایش استان، گردشگری یکی از 3 محور اصلی بیان شده و اما متاسفانه زیر ساخت ها برای بهره مند شدن از این قابلیت آنطور که باید فراهم نیست.

باقری گفت: در استان حتی یک هتل با تمام امتیازات و فضاسازی نداریم و با نگاهی در سطح شهرهای استان و معماری ساختمان ها و چیدمان شهری و راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و محلی، متوجه ضعف ملموس استان و نهادهای ذیربط در فضاسازی و جذابیت های محیطی میشویم.

پوشش-محلی-استان-کهگیلویه-و-بویر-احمد-1

اعتبارات پایین بی علاقگی بخش خصوصی و رکود صنعت گردشگری و صنایع دستی را در پی داشته

این مسئول با اظهار گلایه از اعتبارات بسیار پایین در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: میراث فرهنگی در راستای جلب مشارکت بخش خصوصی، 23 طرح (شامل ایجاد هتل، هتل آپارتمان، بازاچه های سنتی، تله کابین و غیره) با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد را به بانک ها معرفی کرده که تمام مطالعات و امکانات هم پیش بینی شده اما تاکنون اعتباری تخصیص نشده و همین موضوع عاملی برای بی رغبت شدن بخش خصوصی شده است.

محمود باقری با بیان افزایش 100 درصدی ورود گردشگران خارجی به استان، تصریح کرد: در سند چشم انداز کشور برای سال 1404 ورود تقریبی 20 میلیون گردشگر به ایران پیش بینی شده که برآورد ما از سهم کهگیلویه و بویراحمد، ورود 700 هزار نفر توریست به استان می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: مسافران و گردشگران داخلی که در اوقات فراغت و فصول مختلف به استان می آیند بیشتر تمایل به حضور و اسکان در مراکز غیر رسمی از جمله پارک ها دارند و متاسفانه با وجود اینکه اقداماتی هم صورت گرفته و جلسات متعددی هم با شهرداری و شورای شهرها داشتیم، اما هنوز پارک های کهگیلویه و بویراحمد از کمترین امکانات رفاهی، اقامتی و امنیتی برخوردار نیستند.

604747_Uyhcfe2S

آیا مراکز اسکان شخصی در سال جاری شناسنامه دار میشوند؟

وی عنوان کرد: با تصویت کارگروه گردشگری، کمیته اسکان برای سال جاری به عهده میراث فرهنگی است که در این راستا خانه مسافرهایی را برای نظارت و شناسنامه دار کردن مراکز اقامتی شخصی و دولتی و ارتباط با نهادهای امنیتی و انتظامی جهت حفاظت از مسافران را برای بویراحمد و دنا فعال کردیم که در ورودی های این شهرستان ها به ارائه خدمات به مسافران و گردشگران خواهند پرداخت و در آینده نزدیک برای سایر نقاط استان اجرایی خواهیم کرد.

مسئول ارشد میراث فرهنگی استان در خصوص نتایج سفر هیئتی از کهگیلویه و بویراحمد به روسیه در زمینه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، گفت: در روسیه با قائم مقام وزیر گردشگری دیدارهایی داشتیم و تفاهم نامه هایی هم رد و بدل شد که منتظر تایید وزارت خارجه و عملی شدن آنها هستیم.

باقری گفت: نمونه هایی از میراث فرهنگی و صنایع دستی به روسیه بردیم که بسیار مورد توجه روس ها قرار گرفت و البته ضعف هایی در تنوع کالا ها داریم که در صددیم با ارائه تسهیلات ویژه به فعالان این بخش ها، کاستی های موجود را رفع کنیم.

en5178

تخریب آثار تاریخی ریشه در سوء مدیریت دارد یا در امکانات و منابع؟

وی در خصوص تخریب برخی منابع تاریخی در استان گفت: میراث فرهنگی 35 نیروی یگان حفاظت برای حراست از جاذبه های تاریخی در کل استان دارند که همین تعداد نیز به دلیل کمبود خودرو و امکانات مناسب به صورت پیاده و یا با خودروهای شخصی ماموریت خود را انجام میدهند و همین ضعف ما دست آویزی برای سودجویان شده است.

توصیه شما به مسئولان استان؟

همانطور که مستحضرید همه مسئولان و حتی کارگروه های اشتغال و توسعه استان از گردشگری به عنوان یکی از کلیدی ترین نقاط اتکا برای اشتغالزایی و توسعه نام برده اند و انتظار ما اینست در مباحث بودجه ای آنطور که شایسته استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با بیشمار جاذبه تاریخی و آداب و رسوم اصیل لری است، تخصیص اعتبارات و زمینه ورود نیروهای توانمند صورت بگیرد.

به گزارش بویرنیوز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرصت ها و تسعیلات خوبی برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی و خود اشتغالی هم برای شهر ها و هم روستاها در نظر گرفته که هم استانی ها با مراجعه به آن اداره کل میتوانند از شرایط و ضوابط طرح ها مطلع گردند.

بر پایه این گزارش و تاکید جدی مسئولان استان و معاونان رئیس جمهور بر نگاه ویژه تر به قابلیت های گردشگری استان، انتظار از مسئولان استانی اینست اگر واقعا دل در گرو توسعه و پیشرفت استان دارند و خواهان حل شدن حداقل بخشی از بیکاری تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد هستند توجه خود به این حوزه را از سطح تعریف و تمجید به مشارکت و همکاری عملی در راستای تحقق شعار ها تغییر دهند.

0.658307001395097906_taknaz  81535541-6325331

  پوشش-محلی-استان-کهگیلویه-و-بویر-احمد-6

2105-800

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=172850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. معصومی گفت:

    با سلام
    چرا همیشه فقط حرف! با نظر اقای باقری موافقم همش دارین دم از طبیعت و گردشگر پذیر بودن استان میزنید اما موقع پول دادن و همکاری انگار اخرین چیزی که یادتون میفته همین جاذبه های گردشگری و توان استان تو این زمینه هاست
    به جا شعار تقویت کنید راه چاره نجات استان و توسعه استان رو

  2. نگار موسوی گفت:

    واقعا حیف استان با این همه جاذبه و طبیعت زیاد به خاطر بحث های بودجه ای اینطور دچار آسیب شه، به نظرم این نعمت حقی است بر گردن همه ما و وظیفه مسئولا سنگین تره، باید هزینه کرد و شک نکنین چند برابر این هزینه ها برای استان آورده خواهد داشت

  3. نرگسیان صفت گفت:

    درود بر مهندس باقری…اقای نوروزی تو بودجه مهم ترین قابلیت استان رو بهتر ببین شما هم مسئولی در قبال حراست از تاریخ ابن دیار

  4. شهروند گفت:

    انصافاٌ با حضور مهندس باقری در این اداره گردش گری و صنایع دستی استان جهانی شده، موفق موید باشی آقای مهندس

  5. علی گفت:

    درود بر باقری توانمند

  6. محمود گفت:

    باقری یکی از بهترین مدیرای استان…دوستانی هم که مدام از توان استا. تو گردشگری میگن خب یا علی تو عمل نشون بدن ما منتظریم

  7. ظلم گفت:

    واقعا ظلم کل استان با 35 نیروزی حفاظت؟!!!خب استخدام کنین، مسئولا بودجه بذارن خواهشا

  8. احسان گفت:

    جناب اقای باقری لطف کنید در مورد اعتبار 8 ملیاردی حمایت از کارگاه هی تولیدی صنایع دستی نظارت داشته باشید . همه شهرستانه حق استفاده از این تسهیلات را دارند. فقط شهرتان بویراحمد نیست که حق استفاده داشته باشه. به کسانی تسهیلات دارین که حتی نمیتونن یک جمله درباره صنایع دسته حرف بزنن

دیدگاه شما