چهارشنبه 27 آبان 1394 - 19:00

علت هدر روی آب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مشخص شد/مدیریت فرسوده یا فرسودگی تاسیسات در آبفای شهری؟!+عکس

مدت هاست که شاهد انتقادات متعدد رسانه ملی استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر رسانه های محلی از عملکرد ضعیف آب و فاضلاب شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

مدت هاست که شاهد انتقادات متعدد رسانه ملی استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر رسانه های محلی از عملکرد ضعیف آب و فاضلاب شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
به گزارش بویرنیوز؛با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و لزوم حفاظت و حراست از این ماده گرانبها هر روز شاهد نشر اخباری مبنی بر هدر روی آب در نقاط مختلف شهرهای استان هستیم به گونه ای که چند وقت پیش حتی نزدیک حوزه اتفاقات این شرکت هم همسایه ها گزارش از هدر روی چندین روزه آب در خیابان ها داده بودند.
با این تفاسیر، هر بار اما آبفای شهری با توجیه فرسودگی بافت لوله های شهری و فراهم نبودن بودجه ای میلیاردی که عملاً در این شرایط هم نباید فعلاً امیدی به تحقق آن داشت! به جای حل مساله اقدام به پاک کردن صورت مساله کرده است و این سوال مهم را در اذهان باقی میگذارد که واقعا خطوط و تاسیسات ما فرسوده هستند یا دانش و مدیریت مسئولان آبفای شهری فرسوده و ناتوان است؟!
در ادامه باید بگوییم، آنچه از یک مدیر توانمد و کاردان انتظار میرود، توانایی حل مشکلات آنهم در شرایط غیر عادی و بحرانی است وگرنه در شرایط عادی که مدیریت کردن از عهده هر یک از کارکنان شرکت هم چه بسا بهتر از مدیر ارشد مجموعه به راحتی بر می آید.
یکی از متخصصان تاسیسات آب و فاضلاب به خبرنگار ما گفت: عمده مشکلات ناشی از ترکیدگی لوله ها و هدر روی آب درشهرهای کهگیلویه و بویراحمد ناشی از فشار نامناسب آب و توپوگرافی منطقه می باشد و اگر پوسیدگی تنها عامل باشد پس چرا شهرهای با قدمت بیشتر از یاسوج اینطور به بحث پوسیدگی دامن نمیزند.
اما آنچه جای تامل بیشتر دارد اینست که از زمان اقای لدنی نژاد بحث های پیرامون فرسودگی تاسیسات با این حجم رسانه ای شد و همین امر هم دستاویزی برای کم کاری آبفای شهری در یاسوج شده و هر بار انتقادی میشود، آنها مطالبه مبلغ هنگفتی که با توجه به وضع دولت قابل حصول هم نیست را تنها علاج واقعه معرفی میکنند و به نوعی خود را موجه و همه تقصیرها را به عوامل خارجی نسبت میدهند.
مطمعناً فرسودگی تاسیسات آبی در همه نقاط شهری در ایران وجود دارد چرا که نمیتوان انکار کرد شهرهای ما تاسیسات با قدمت بالایی دارند اما برای استان کهگیلویه و بویراحمد که شهرهای آن وسعت آنچنانی ندارند و حتی بافت های شهری آن جدید تر از خیلی از شهرهای ایران است عجیب به نظر میرسد نتوان در این وسعت کم به خوبی منابع را مدیریت و از هدر روی آن جلوگیری کرد.
به فرض اینکه فرسودگی شدید تاسیسات آبی شهرهای استان را هم بپذیریم، آیا با این وجود نباید سریعاً نسبت به رفع خرابی ها اقدام کرد؟ آیا این شکستگی ها که بعضی از آنها عمرشان کم هم نیست با ورود آب کثیف به جریان شبکه آب رسانی، سلامت مردم را دچار تهدیدات فراوان نمیکند؟ آیا منشاً بسیاری از بیماری ها از جمله شیوع سنگ کلیه در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد را نمیتوان ناشی از ایراد در آب آنها دانست؟ و بسیاری از این دست سوالات که قطع به یقین توانایی مدیریت اصولی در مجموعه آبفای شهری را زیر سوال میبرد.
البته در این میان نباید از یاد برد که وظیفه سایر مسئولان ذیربط در فراهم آوردن بودجه لازم برای بخش های مهمی از جمله آب که هم با حیات و هم سلامت مردم سر و کار دارد بسیار سنگین و انکار نشدنی است اما با همه این تفاسیر پاک کردن صورت مساله و نداشتن کارایی مناسب به بهانه نبود بودجه و شرایط بحرانی از مسئولان مرتبط با این حوزه پذیرفته نیست.
در پایان باید اشاره کنیم مصرف خانگی آب شرب تنهاحدود ۳ درصد از میزان آبی است که در کشور مصرف میشود و اینکه صرفا تکیه ما بر مدیریت مصرف مردم باشد با لحاظ تنها حدود ۳ درصد مصرف و چشم پوشی از ۹۷ درصد باقیمانده مصارف آب در بخش های دیگر جای تعجب و تامل بسیاری دارد.
در زیر تعدادی از گزارش ها و عکس های مربوط به هدر روی و شکستگی های تاسیسات آبی در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد را میبینید:

a_7_0 dsc02008_0

SONY DSC

IMG_6585 ادا

ادر

رلر

ندذ ضص  نم

در حال تکمیل: بزودی اسناد مربوط به این افزایش ها در سایت بویرنیوز درج میشود…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=169472
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ف اژدر گفت:

    درهمه حال انصاف داشتن ومنصفانه قضاوت کردن بیشتر مقبول مردم می افتد ایا جمعیت یاسوج که در40سال پیش شهر شد جمعیتش به یک درصد جمعیت کنونی میرسید قطعا جواب شما خیر است وچنین رشد جمعیتی هم پیش بینی نشده بود پس نیاز به اصلاح شبکه ابرسانی متناسب باجمعیت وشرایط جدید الزامی است

  2. علی گفت:

    آقا مسئولی در این استان نیست الآن در خیابان جمهوری شهر یاسوج دو نقطه چند ماه است که هر روز شاهد هدر روی آب وسط خیابان هستیم ولی هیچ کس به فکر تعمیر آن نیست وضعیت بقیه خیابانها که دیگر مشخص است اگر شما مسئولی را پیدا کردید که جوابگو بود ما را هم در جریان قرار دهید 

  3. mir reza گفت:

    در ابن سینا 1 تقریبا 6 ماه بیشتر از ترکیدگی لوله آب در دو نقطه از این خیابان فرعی میگذرد ولی متاسفانه هیچ اقدامی نشده است

  4. هموطن گفت:

    در خیابان مالک اشتر چند نقطه است که مدت بیش از یکسال است که آب هدر میرود و هرچه تماس گرفتیم فایده ای نداشت 

دیدگاه شما