چاپ این برگه

برنامه های موحدپور برای ارتقای جایگاه مهندسین و احیای هویت جامعه مهندسی/ اجازه دهیم سازمان نظام مهندسی نفسی تازه کند

گروه اقتصادی / حوزه راه و مسکن – با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد کاندیداها به ارائه ایده ها و نظریات خود در صورت ورود به این سازمان می گویند.

به گزارش «بویرنیوز»، با توجه به اهمیت سازمان نظام مهندسی در بهبود و تسریع در مسیر توسعه به خصوص در زمینه کیفیت ساخت و سازها و پروژه های زیربنایی شهرهای استان، انتخاب افراد اصلح برای ورود به هیئت مدیره این سازمان را ضروری می سازد.

در همین رابطه با مهندس “مهرداد موحدپور” یکی دیگر از نامزدهای انتخابات نظام مهندسی به گفتگو نشستیم که در ادامه برنامه ها، سوابق و ایده های این نامزد انتخابات نظام مهندسی استان ارائه می گردد:

* لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاریتان بگوئید:

مهرداد موحدپور، متولد حیدرآباد لوداب شهرستان بویراحمد هستم، کارشناسی برق قدرت از دانشگاه شهید رجایی تهران – کارشناسی ارشد برق قدرت از دانشگاه آزاد واحد ساری و هم اکنون نیز دانشجوی دکترای تخصصی برق قدرت واحد علوم تحقیقات می باشم.

* سوابق کاری

– معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی یاسوج

– دبیر انجمن علوم ایمنی استان کهگیلویه و بویراحمد

– عضو هیات مدیر انجمن تخصصین استان کهگیلویه و بویراحمد

– عضو هیات مهندسین برق و الکترونیک استان

– مدرس برتر کشوری دانشگاهی فنی و حرفه ای در سال 93

– عضو دو دوره کمیته آموزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

– عضو گروه کنترل نقشه ای تاسیسات برقی سازمان ساختمان استان

– 16 مقاله چاپ شده در نشریات معتبر داخلی و خارجی

– ثبت ملی اختراع جاروی اصلاح

702425007_87485

* چه شد که تصمیم گرفتید برای انتخابات هیئت ریئسه سازمان نظام مهندسی در رشته برق ثبت نام کنید؟

احیای هویت جامعه مهندسی استان و بازگرداندن آرامش از دست رفته به سازمان مهمترین عاملی بود که برای این انتخابات کاندیدا شدم چرا که اعتقاد دارم تمامی پیشرفت های بشر در طول تاریخ فقط بر پایه آرامش و صلح بوده و مسلماً هیات مدیره ای که در آن جنگ های گروهی، رشته ای و منطقه ای و حتی گاها سیاسی حکفرما باشد نه تنها نمی تواند گرهی از مشکلات سازمان نظام مهندسی باز کند بلکه حاصل آن جزء مستهلک کردن انرژی و توان سازمان، چیز دیگری درپی نخواهد داشت.

به عنوان یک مهندس رشته برق از زحماتی که برای این رشته کشیده شد، صمیمانه سپاسگزارم اما بر این باورم اهداف اصلی این رشته برآورده نشد البته این قول را می دهم در صورت ورود با شناخت صحیح و درک درست و همچنین دریافت مشاوره از همه اعضا در تصمیم گیری ها به جامعه مهندسی نگاه یکسان داشته باشم و برای همه رشته ها تلاش کم تا توازن لازم براقرا باشد که این خود یکی از نقدهای وارد بر ساز و کار در هیئت مدیره های ادوار (نه تنها دور قبل) می باشد.

* مهمترین اهداف و برنامه ها خود را بیان کنید:

– تعامل با استانداری – شهرداری ها و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دستگاه ناظر به منظور کیفیت بخشیدن به خدمات مهندسی و ساخت استان و جلوگیری از دور زدن سازمان نظام مهندسی توسط افراد سودجو و فرصت طلب

– ارجاع و توزیع عادلانه کار فارغ از بحث های رشته ای و منطقه ای

– شفاف سازی، عدالت در عمل و صداقت در پاسخگویی

– تقویت نمایندگی های شهرستان ها به عنوان بازوان توانمند هیات مدیره در جهت تحقق سیاست ها و اهداف سازمان

– ایجاد بستر مناسب جهت اعتلای جایگاه مهندسی استان به عنوان یک سازمان علمی و تخصصی

– پرهیز از سیاست زدگی و نفوذ مسائل سیاسی به ساختار نظام مهندسی به عنوان یک تشکل علمی و حرفه ای

– برگزاری کیفی دوره های آموزشی ارتقاء پایه برای تمامی رشته ها و گروهها

– استخدام نیرو در صورت نیاز با تایید مجمع عمومی و صرفاً از طریق برگزاری آزمون توسط نهاد بی طرف

– پیگیری صدور مجوز برای فعالیت جریان ذیصلاح

– ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت همه اعضا در امور سازمان و ورود جوانان علمی و صاحب ایده و اندیشه نو در دوره های آتی هیات مدیره

– پیگیری و توسعه خدمات رفاهی و ورزشی در شاًن جامعه مهندسی

– صدور خدمات مهندسی به سایر استان ها به جای ورود خدماتی که متاسفانه در چند سال اخیر از استان های مجاور به سمت استان ما سرازیر شده اند.

* تقویت و ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی چگونه عملی خواهد شد؟

قطعا وقتی با آرامش و همدلی در بین اعضای هیئت رئیسه کار صورت گیرد و تعامل خوبی بین اعضای هیئت مدیره باشد و همچنین تعامل و همکفری با اعضای سازمان بجای خودرایی حاکم شود می توان به جایگاه شایسته نظام مهندسی دست یافت. وقتی اعضای هیئت مدیره تمام فکر و تمرکز خود را برای پیشبرد اهداف سازمان و جامعه فرهیخته مهندسی بکار ببرند، آنوقت ارتقای جایگاه سازمان و مهندسین در جامعه شعار نخواهد بود و عملی خواهد شد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان به نوآوری و دگرگونی نیاز دارد که تحقق این امر به فکر نو و ایده های تازه توام با قابلیت اجرایی شدن نیاز دارد.

* سازمان نظام مهندسی چه خدمتی باید به جامعه ارائه کند که مغفول مانده است؟

سازمان نظام مهندسی وظیفه ارائه خدمات مهندسی و کنترل کیفیت ساخت­ وسازها را بر عهده دارد و در کنار شهرداری و دیگر سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان ملّی استاندارد و سازمان آموزش فنی و حرفه­ای در زنجیره تأمین کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها حضور دارد، اما متاسفانه شاهدیم همواره مورد اول انتقادها در خصوص نواقص این عرصه قرار می­گیرد که نرسیدن سازمان به نقش واقعی خود در این پروسه باعث شده تا کیفیت ساخت و سازها آنگونه که باید نباشد و سیمای شهری استان نیز از این موضوع حکایت دارد.

البته این نقد بر همه دستگاههای متولی در حوزه ساخت و ساز وارد است ولی با ارتقای نقش سازمان و تاثیر گذاری در این امور می توان در بهبود کیفیت ساخت و سازها گام عملی برداشت که دستاورد متوجه جامعه و مهندسین خواهد بود.

برای عملی کردن این مهم داشتن آگاهی از شرایط ساخت­ وساز شهری، اطلاع از مشکلات موجود و البته انتظارات واقعی ذینفعان مختلف به علاوه فرهنگ­سازی و افزایش آگاهی عمومی در خصوص مسائل مختلف ساخت ­و­ سازهای شهری لازم است که بتوان به این جایگاه مهم که در شان جامعه شهری و جامعه مهندسین باشد دست یافت.

گام اول رسیدن به اهداف بلند و منافع عمومی انتخاب هوشمندانه توسط اعضای محترم سازمان نظام مهندسی است که بدور از مسائل قومی قبیله ای و منطقه گرایی باشد.

* انتخاب هوشمندانه یعنی چه! و چگونه می شود از این بحث های آسیب زا که در شان جامعه مهندسی نیست دور شد که شایسته ترین افراد انتخاب شوند؟

خوشبختانه طیفی که قرار است انتحاب کنند، افراد دانشگاهی هستند و مدارج علمی دارند و براحتی فریب جهت گیری ها و دامن زدن ها به مسائل قومی قبیله ای و منطقه ای را نمی خورند و البته نباید از بازی های سیاسی افراد منفعت طلب غافل ماند. بعضا بحث هایی مطرح می شود اما چون این قشر تحصیلکرده  هستند با کمی تحقیق سره را از ناسره تشخیص می دهند و فریب انگ و برچسب زدن های بیجا به افراد را نمی خورد.

قطعا همه افرادی که کاندیداها هستند دارای ویژگی ها، توانمندی ها و شایستگی های خاص خود را دارند اما درواقع انتخاب هوشمندانه یعنی اینکه تک تک افراد را بشناسیم و سوابق و رزومه کاری آنها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم تاکنون چه کار کرده اند سپس فارغ از هر تعصبی کسی را انتخاب کنیم که بدانیم برای پویایی و ارتقای این سازمان و اهدافش می تواند موثرتر باشد.

مطمئنا اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان می تواند برای قرار دادن استان توسعه نیافته کهگیلویه و بویراحمد در ریل توسعه پیشقدم باشد بدین صورت که با ملاک قراردان شایستگی افراد در انتخاب هایشان گامی بزرگ در اصلاح برخی اشتباهات موجود در استان بردارند.

802609753_36029

*  با این تفاسیر تا کی در انتخابات نظام مهندسی کاندیدا خواهی شد؟

تا وقتی که بدانم جامعه مهندسی استان پذیرای من باشند ولی این زمان قطعا محدود خواهد بود و بیش از 2 دوره متوالی نخواهد بود چون اعتقاد دارم « گاهی برای ماندگار شدن باید رفت».

مطالبات به حق جامعه مهندسی را پیگیری خواهم نمود و در جاهایی که ادامه اصلاحات و تغییر با مشکل مواجه شود مسلماً برای جامعه مهندسی از طریق تشکیل مجمع عمومی و رسانه ها شفاف سازی خواهم نمود و برای پیشرفت اهداف سازمان از نظر صاحبنظران و پیشکسوتان استفاده خواهم نمود.

* سخن آخر:

“سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیاز به تنفسی با هوای تازه و تفکری نو دارد اجازه دهیم نفسی تازه کند.