شنبه 4 مهر 1394 - 2:53

اعتراضات گسترده مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از نحوه توزیع بودجه (+عکس)/ تنهای جایی که نسبت به توزیع بودجه اعتراضی ندارد؟

با نگاهی به اخبار و نحوه توزیع بودجه به موارد جالبتری هم می رسیم.

گروه اقتصادی – در روزهای اخیر شاهد انتقادات گسترده نسبت به نحوه توزیع بودجه در استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم.

به گزارش بویرنیوز، پس از تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، عملا توزیع بودجه توسط این سازمان در استان ها صورت می گیرد.

در این بین پس از توزیع بودجه در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 94 شاهد اعتراضات گسترده ای توسط مردم و مسولان نسبت به این نحوه توزیع بودیم و به جرات می توان گفت این اولین باری است که مردم بصورت خودجوش نسبت به توزیع بودجه در استان واکنش نشان می دهند.

بخشی از اعتراضات به شرح زیر است:

مردم چرام با تجمعی نسبت به نحوه اختصاص بودجه به این شهرستان انتقاد کردند

مردم شهرستان لنده با حضور در دفتر امام جمعه و فرمانداری شهرستان لنده گلایه و نگرانی و انتقاد خود را از روند تقسیم اعتبارات و عدم توجه به شهرستان لنده در عرصه‌های مختلف بهداشتی و درمانی، اداری و … اعلام کردند.

روحانی بخشدار لوداب از توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ و میزان اعتبار اختصاص یافته به این بخش گلایه کرد و گفت: مبنای توزیع اعتبارات چیست اگر مبنای توزیع اعتبارات محدودیت، محرومیت و جمعیت است لوداب همه این شاخص را دارد که متاسفانه کمترین اعتبارات به این بخش اختصاص داده شده است.

بزگمهر بخشدار پاتاوه با بیان این که در برخی موارد به علت کمبوداتی شاید برخی از مسافرانی که به این شهر وارد می شوند به سرعت این شهر را ترک میکنند و کسی حاضر به ماندن در این شهر نیست.

 

وی به لزوم تخصیص اعتبار بیشتری به این بخش از محل اعتبارات ماده 180 تاکید کرد و افزود:به خاطر عمق محرومیت در این بخش ،پاتاوه باید بیشتر دیده می شد ،هر چند شهر سی سخت به عنوان شهری توریستی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مجید محنایی معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ در شهرستان‌ها معترض شد و گفت: چندین پروژه بزرگ در شهرستان کهگیلویه در حال اجرا است که لازم بود اعتباری بیش از ۱۴ میلیارد تومان به این شهرستان اختصاص داده شود.

سید موسی خادمی اعتراضات به نحوه توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ در استان را وارد دانست و گفت: نحوه توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ در شهرستان‌ها براساس شاخص‌های هر شهرستان و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  انجام شده و شورای برنامه‌ریزی استان هیچ‌گونه دخالتی در این خصوص نداشته است.

و دهها انتقاد دیگر که در ایام اخیر به دلیل نحوه توزیع بودجه در شهرستان های استان صورت گرفته است ناشی از نوعی بی عدالتی در توزیع بودجه بوده است اما نکته جالب عدم اعتراض مشابه در حوزه گچساران و باشت بوده است.

با نگاهی به اخبار و نحوه توزیع بودجه به موارد جالبتری هم می رسیم.

فدایی، مدیرکل راه و شهرسازی گفته است “برای ما همه مناطق استان یکسان هستند و ما همه شهرستان ها را به نسبت مساوی خواهیم دید ” اما در ادامه می افزاید “در اولین ابلاغ بودجه ای که حدود ۴ میلیارد تومان برای روکش راه های روستایی بود و برای اولین بار در کشور بود که برای روکش راه های روستایی مبلغی تخصیص داده شد، بیش از ۳ میلیارد تومان آن را به شهرستان گچساران و باشت تخصیص دادیم.“

البته قبل از اینها یک کارشناس بودجه استانداری از کاهش یازده درصدی بودجه استان نیز خبر داده بود.

زبیر دارابی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی و بودجه با اشاره به اولین کمیته برنامه‌ریزی و توسعه در شهرستان چرام، اظهار کرد: در سال گذشته اعتبار اختصاص داده شده به استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری این مبلغ به ۱۳۹ میلیارد تومان کاهش یافته که به دنبال آن اعتبارات شهرستان‌های استان نیز با در نظر گرفتن شرایط و اولویت‌بندی‌ها در برخی موارد کاهش یافته است.

با این حال برخی از مسئولان استان اصرار دارند که بودجه استان افزایش داشته است!

با این حال اما توصیه مهم آیت الله ملک حسینی در ابتدای تاسیس این سازمان در کهگیلویه و بویراحمد حاوی پیام مهمی است.

آیت الله ملک حسینی در مراسم معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود، استفاده از کارشناسان پاک، سالم و شعورمند ضروری است و باید از سیاست بازی، منطقه گرایی، حزب گرایی پرهیز شود. نباید عواملی غیر از نگاه کارشناسی در برنامه ریزی ها موثر باشد و برنامه ریزی ها باید بر مبنای مصالح جامعه نه خواسته های جامعه باشد.

در برخی از موارد توزیع بودجه به نحوی شائبه منطقه گرایی را تقویت می کند، مثلا وقتی گردشگری با یک بودجه بسیار پایین روبرو می شود این شائبه به ذهن متبادر می شود که با توجه به این که گردشگری هدف یک شهرستان خاص است انگیزه ای برای اعطای بودجه به آن وجود ندارد.

امید است مسئولان به شیوه ای مناسب و اطلاع رسانی درست نحوه تخصیص بودجه در استان را به اطلاع مردم برسانند.

13940621000779_PhotoL 13940621000785_PhotoL

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=163509
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاسوجی گفت:

    آقای فدایی مگر شهرستان باشت و گچساران برای شما چکار کرده بودند که 75 درصد تخصیص را به آنها دادی عمر تاجگردون هم تمام میشه ببینم شمارا دنبال بز می کنن به تاج باج میدی کاش چیز دیگری ازت نخواد

  2. ناشناس گفت:

    بله زارع و بزرگواری در خواب ناز تشریف دارن و فقط به فکر مراسمات فاتحه خوانی هستن

  3. علی رضا گفت:

    مردم نباید به این چیزها اعتراض کنن
    باید همون روز اول که نوروزی رییس شد باید اعتراض میکردند.
    آخه آدم قحطی بود

  4. ناشناس گفت:

    زارعی دیگه شورش رو دراورده با این مدیران بویراحمد.اگه هم به فکر باشه قدرتی نداره بنده خدا. متاسفانه برعکس اقای هدایتخواه جوابگوی مردم نیست.

  5. احمد گفت:

    نودرزی درحدواندازه سازمان مدیریت استان نبوده وهمسوبادولت نمی باشد لازم است به اقای نوبخت ودکتر جهانگیری گزارش داده شود که مدیری شایسته دراین منصب قراربگیرد

  6. حسین گفت:

    کاملا مشخص می باشد که نوروزی دارد چیکار می کند و بودجه ها را به سمت گچساران و باشت هدایت می کند مردم و مسئولان دیگر مناطق نباید ساکت بنشینند.

دیدگاه شما