یکشنبه 22 شهریور 1394 - 14:39

بررسی مشکلات طرح تفضیلی شهرهای یاسوج و سی سخت (+عکس)

با حضور دبیر کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور و مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات اساسی طرح تفضیلی شهر یاسوج بررسی شد.

گروه اقتصادی / حوزه راه و مسکن – با حضور دبیر کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور و مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات اساسی طرح تفضیلی شهر یاسوج بررسی شد.

به گزارش بویر نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، مهندس بیژن ابراهیمی که به همراه مهندس بیانی به یاسوج سفر کرده بودند با حضور در محل ساختمان مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان ضمن شرکت در جلسه کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ شهرهای یاسوج و سی سخت در جریان مشکلات طرح تفضیلی شهر یاسوج قرار گرفتند.

در ابتدای این جلسه مدیر شهرسازی و معماری کهگیلویه و بویراحمد با تحلیل آسیب شناسی مشکلات معماری و شهرسازی استان و با تمرکز بر روی طرح تفضیلی شهر یاسوج، مغایرت های اساسی آن را بیان کرد.

17

مهندس محمدمهدی سهیلی با بیان برخی مشکلات و مغایرت ها، ابراز داشت: هرکدام از این مغایرت ها سرانه های شهری و پخشایش آنها را دچار مشکل خواهد کرد.

مهندس سهیلی با اشاره به نگاه ویژه مدیرکل راه و شهرسازی به حوزه شهرسازی و معماری، خاطرنشان کرد: امید است با توجه به اشراف و حساسیت آقای مهندس فدایی نسبت به این حوزه و حمایت های ایشان از ضوابط طرح های توسعه و عمران شهری، بتوان تحولات کمی و کیفی در طرح های مطالعاتی، توسعه و عمرانی شهری بوجود آورد.

دبیر کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران نیز پس از سخنان مهندس سهیلی، مواردی از مهمترین موضوعات حوزه معماری و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد را بیان کرد.

مهندس بیژن ابراهیمی با بیان اینکه اگر پیش بینی و مطالعه دقیق انجام نگیرد، طرح جامع نیز غلط و ناکارآمد خواهد بود، خاطرنشان کرد: می بایست از روز اول مطالعه تا پایان تصویب طرح ها کارشناسان مسئول با حساسیت نسبت به کنترل طرح ها اقدام نمایند.

14 (1)

وی با تاکید بر اهمیت فضای سبز در طراحی کمربندی های شهری گفت: کمربندی ها و فضای سبز حاشیه ای آنها به عنوان ستون فقرات شهری محسوب می گردند و مسیرهای کندرو و تندرو می بایست ایمن سازی گردند و باید فضای سبز طبق طراحی اجرا شود.

ابراهیمی همچنین با اشاره به بررسی اراضی زیرتل با کاربری آموزش عالی به نحوه اعتبارسنجی مصوبات مشروط گریزی زد و بیان داشت: مصوبات مشروط فقط در صورتی معتبر است که شرط محقق شود و در عین حال ممکن است مدخلی برای ورود به موضوعات جدید باشد.

دبیر کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به بخش مهمی درباره تغییر وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی که زمان اجرای آنها بیش از ۵ سال است اشاره کرد و گفت: اگر این اراضی مفروز باشد مالک تنها بر اساس قانون می تواند نسبت به درخواست پروانه ساختمانی برای یک پلاک مطابق ضوابط در آن اقدام نماید و در سایر قطعات آن تفکیک مجاز نیست و تغییر کاربری محسوب نمی شود.

بیژن ابراهیمی به اهمیت طرح جامع و لزوم اجرای آن تاکید کرد و گفت: ادبیاتی مبنی بر ناکارآمدی طرح جامع شهری که وارد واژگان مدیریت شهری شده، مورد قبول نیست و در همه ی کشورهای پیشرفته دنیا به همین سیستم طرح جامع عمل می شود که در کشور ما در دست اجراست.

وی افزود: طرح جامع در کشور ما جامعیت دارد ولی جدیت برای اجرای آن وجود ندارد و بعضا بدون مطالعه و نیاز بر روی زمین های مردم کاربری می گذارند.

ابراهیمی با بیان اینکه تخلفات شهرسازی و ساختمانی را در کشورهای فرانسه و استرالیا شبیه جنایت و آدمکشی است، گفت: متاسفانه متخلفانی که در حوزه ساختمانی و شهرسازی در ایران تخلف می کنند به این تخلفات اصولا در حد یک تخلف هم نگاه نمی کنند!

دبیر کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران خواستار بررسی وضعیت چشمه نباتی شد و ابراز داشت: محدوده ی چشمه نباتی سیل گیر است و می بایست وضعیت دبی آب آن طر دوره های بیست ساله و پنجاه ساله مشخص گردد.

وی گفت: فضای سبز و کاربری کشاورزی اساس یک طرح محسوب می شود و هرگونه تغییر کاربری آن حتی در سطح یک متر تغییر اساسی محسوب می شود.

ابراهیمی خطاب به اعضای شورای شهر که در این نشست حضور داشتند با بیان اینکه شورای شهر باید آینده کودکان و نوجوانان شهر یاسوج را همانند دیدگاهی که برای مالکان شهری دارند ببینند و بر آن پافشاری کنند، افزود: شورای شهر می بایست منافع عمومی و خصوصی را در یک جهت ببرند و دیدگاه جامعی برای همه مردم شهر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، پس از بیان بخشی از مسائل و مشکلات شهری شهرهای یاسوج و سی سخت در جلسات کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ تعدادی از موقعیت های شهری که تغییر در آنها از نظر ضوابط طرح جامع اساسی محسوب می شود و می بایست فرآیند قانونی طرح آن در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طی شود، مورد بازدید قرار گرفت.

14-4

14 (6)

14 (2)

14 (3)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=162015
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد