چاپ این برگه

بدعت خطرناک شبکه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد!

گروه فرهنگی – روزهای گذشته شهردار یاسوج سخنانی بر زبان آورد که حکایت از عملکرد بسیار بد شبکه دنا در پخش گزینشی اخبار و جهت گیری خاص آنها انتقاد کرد و اذعان داشت اگر لازم باشد علیه این شبکه دست به افشاگری خواهد زد.

به گزارش «بویر نیوز»، روابط عمومی شبکه دنا سخنان جاوید را برنتابید و تهدید کرد در صورتی که عذرخواهی نکند از وی به مراجع قضایی شکایت خواهد کرد!

البته روابط عمومی شبکه دنا نتوانسته خشم خود را از گسترش اطلاع رسانی و هجوم مردم به سمت رسانه های فعال در فضای مجازی پنهان کند و با بکار بردن ادبیاتی همچون سایت های مجهول الهویه و بدون مجوز از این موضوع به عنوان جنگ روانی یاد کرده است.

این اولین باری نیست که مسئولان دولتی از روند خبری شبکه دنا انتقاد می کنند و چندی پیش موسوی امجد مدیرکل بهزیستی ابراز داشت صدا و سیمای استان قرار بود در ماه ۲ ساعت رایگان به سازمان بهزیستی اختصاص دهند که این امر محقق نشد و در پاسخ دعوت این سازمان از خبرنگاران اعلام داشتند باید قبل از اقدام هزینه پرداخت شود!

البته در موارد متعدد دیگری نیز ائمه جمعه و برخی از روابط عمومی ها نیز به رویکردهای اطلاع رسانی شبکه دنا انتقاد کرده اند و همچنین برنامه های کم محتوا و بی ارزش این شبکه بارها مورد نقد کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفته است.

سوای اینکه مدیران درست می گویند یا شبکه دنا، «بویر نیوز» که با افتخار خود را عضو کوچکی از جامعه مجهول الهویه و البته محبوب و شفاف فضای مجازی می داند، به نکات قابل تاملی از پشت پرده اقدامات غیرحرفه ای و بعضا غیراخلاقی و همچنین بدعت های خطرناک شبکه دنا اشاره می کند:

1– متاسفانه شبکه دنا بدعت خطرناکی را در پیش گرفته است که در ازای دریافت هزینه و نسبت به مبالغ دریافتی رویکرد تمجید و پوشش اخبار را در دستور کار قرار می دهد و در صورتی منافعش تامین نشود نسبت به بایکوت خبری و یا تخریب مسئولان اقدام می نماید! می توان اینگونه حرکات را مصداق بارز میلی دانستن شبکه دنا عنوان کرد که هیچ سنخیتی با شعار رسانه ملی ندارد و گویا این لفظ رسانه ملی فقط برای برداشت پول از حساب بیت المال کاربرد دارد و هیچ منفعتی برای جامعه در بر نخواهد داشت.

2 – فرض کنیم سازمانی بسیار بد عمل می کند و نارسائی های زیادی دارد آیا با پرداخت پول به شبکه دنا و تمجید این به اصطلاح رسانه از آن، گره ای از مشکلات مردم باز می شود!؟ پس حق مردم محروم را چه کسانی مطالبه نماید؟

از طرفی اگر دستگاهی هم خوب عمل می کند و به تریبون رسانه ها برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیاز دارد، آیا مستحق است بخاطر عدم پرداخت باج بایکوت شود و یا حتی تحت فشار و انتقاد قرار گیرد؟

جالب اینجاست که همین سایت های مجهول الهویه بارها بخاطر اطلاع رسانی ضعف ها و نارسایی ها به دادگاه رفته اند و هزینه هایشان را هم حاضر نیستند با معامله گری اخذ کنند.

3 – خبرنگاران سایت های مجهول الهویه عموما از سواد بالای رسانه ای برخوردارند ولی بارها مشاهده شده است که خبرنگاران شبکه وزین دنا متاسفانه توان پرداختن به موضوعات را ندارند و حتی بعضا در اخبار و گزارشات این شبکه به کرات مشاهده شده که متن هایی که گفته می شود از همین رسانه های مجهول الهویه بدون نقل منبع گرفته می شود.

4 – شبکه دنا که بواسطه گزارش هایش و ارسال آنها در بخش های مختلف خبری کشور بارها زمینه تمسخر مردم استان را فراهم کرده است و شبکه دنا باید پاسخ دهد که کدام معضل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را از سطح جامعه زدوده است جز اینکه با همین نگاه های اقتصادی و منفعت طلبانه از خدمات رسانی های واقعی غافل شده و به تمجید از دستگاههای ضعیف پرداخته است و این رسانه ملی چگونه می خواهد حق مردم را بستاند.

5 – کم نبوده که شبکه دنا تریبون یکطرفه برخی از افراد و مدیران شده است و برای مثال بارها نمایندگان با حضور در این شبکه دستاوردهای دولت را به نام خودشان سند زده اند و یا برخی مدیران بواسطه پرداخت مبالغی نیز چنان اوضاع را جلوه داده اند که گویی هیچ کاستی در سیستم هایشان وجود ندارد و اجازه نقد به این دو طیف هم وجود ندارد. بدتر اینکه افرادی که هیچ جایگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه ندارند بواسطه همین رویکرد خطرناک شبکه دنا ساعت ها تریبون داری می کنند.

6 – این شبکه که بارها فرهنگ مردم استان را به سخره گرفته است و با تولید برنامه های کلیشه ای و بی محتوا، با برنامه های بی ارزش و غیر کارشناسی آداب و سنت این مردم را مسخره کرده و علیرغم اینکه نقشی در ارتقای فرهنگ جامعه نداشته است و موارد ساده ای که می توان به همه اقشار جامعه آموزش دهد در این شبکه جایی ندارد و حتی باعث شده تا امروز نسل  جوان از ریشه و اصالت خود دور شود.

7 – تاسف بار است که رسانه که خود باید متولی تعامل و فرهنگ سازی باشد تهدید به شکایت کند! در حالیکه امروز رسانه ها از کم اطلاعی و عدم تعامل عده ای از مدیران و روابط عمومی ها رنج می برند و بارها به دادگاه کشیده شده اند، وظیفه رسانه هاست تا با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی فرهنگ تعامل را در جامعه بسط دهند و بفهمانند که شکایت آخرین راه است نه اولین تهدید!