چاپ این برگه

رتبه تکان دهنده کهگیلویه و بویراحمد در سرطان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد دومین استان درصد بالای ابتلا به سرطان معده در کشور است.

خبرگزاری فارس: کهگیلویه و بویراحمد دومین استان درصد بالای ابتلا به سرطان معده در کشور است

به گزارش بویرنیوز، رضا چمن ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مرگ و میر ناشی از سرطان اظهار کرد: سرطان‌ بعد از بیماری‌های قلبی، عروقی و حوادث سومین عامل مرگ و میر در استان به‌شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه از هر صد هزار نفر 15 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دومین استان درصد بالای ابتلا به سرطان معده در کشور است.

وی با بیان اینکه حدود 12 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در سرطان معده رخ می‌دهد، بیان کرد: اغلب سرطان معده دیر تشخیص داد می‌شود و همین عامل منجر به افزایش مرگ و میر در افراد می‌شود.

این مسئول بیان کرد: بخش از عوامل عفونی در بروز سرطان معده نقش دارند، ضمن اینکه مصرف سیگار، چاقی و عادات غذایی در ابتلاء افراد به بیماری سرطان نقش دارد.

چمن به اصلاح عادت‌های غذایی در بین مردم استان تأکید کرد و گفت: استفاده از کباب‌های زغالی به همراه نمک زیاد یکی از عادت‌های بد غذایی مردم استان است که باید این کار برای حفظ سلامت مردم و دوری از بیماری‌ها مخصوصا بیماری سرطان معده اصلاح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نیاز است برنامه‌های علمی و بازآموزی به شکل جامع و گسترده برای ارتقاء دانش دست‌اندرکاران و کسانی که نقشی مهمی در مراقبت و درمان مردم دارند، برگزار شود.

وی با بیان اینکه سرطان بیماری خطرناکی است اضافه کرد: با تشخیص زودهنگام و مراجعه بیمار به پزشک متخصص این بیماری در مراحل اول و محدودتر قابل درمان است.

این مسئول ترش کردن بعد از غذا، کاهش وزن، درد‌های شکمی مزمن و گیر کردن غذا در مسیر عبور از ناحیه دهان به طرف معده را از جمله عوامل ابتلا به سرطان معده دانست و خاطرنشان کرد: اصلاح عادت‌های غذایی، مصرف میوه‌جات، سبزیجات و غذاهای گیاهی در جلوگیری از بیماری سرطان معده نقش دارد.