چاپ این برگه

قیمت داروها چگونه مشخص می شود؟/ آدرس اینترنتی قیمت داروهای شرکت های بیمه گر+ شماره تلفن برای پیگیری تخلفات دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

قیمت داروها چگونه مشخص می شود و آیا قیمت آنها در استان ما و سایر نقاط کشور یکسان است و یا تفاوت قیمت در این زمینه وجود دارد؟ پاسخ به این سوال پس از آن بیشتر ارزش خود را پیدا می کند که دکتر چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشک استان در جلسه امروز استانداری تاکید کرد که قیمت درج شده بر روی دارو ملاک نیست و ارزش گذاری آنها آنلاین است؟

سلام دنا نوشت؛ موضوعی که ظاهرا بازتاب آن در بعضی از رسانه ها به گونه ای دیگر بوده است و حتی عده ای تیتر زدند که داروخانه ها اگر گرانفروشی می کنند، گرانفروشی نکرده اند؟! و دیگری نوشت: افزایش قیمت دارو در داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد تخلف محسوب نمی‌شود!

اینکه این قیمت گذاری  داروهایی ایرانی و خارجی چگونه است و اگر فردی به دنبال پیدا کردن قیمت دارویی است که با بیمه درمانی خود از داروخانه دریافت کرده است، باید چه اقدامی انجام داده و اگر شکایتی دارد، به کجا مراجعه و یا تماس بگیرد؟؛ موضوعی است که در این گزارش به آن می پردازیم.

روش قیمت گذاری دارو در کشور

قیمت گذاری دارو توسط کمیسیون قانونی قیمت گذاری دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می گیرد و قیمت سه گانه دارو شامل بهاء مصرف کننده، بهای فروش به داروخانه ها و بهای فروش به پخش تعیین شده و به سازمان های بیمه گر، شرکت های توزیع کننده و داروخانه های سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ می شود.

یکسان بودن قیمت دارو در کشور

نکته مهم اینجاست  است که قیمت دارو در سراسر کشور یکسان است و کلیه قیمت های ابلاغی توسط معاونت های غذا و دارو و سازمان های بیمه گر کنترل می شود.

در این زمینه و برای توضیح بیشتر مثالی می زنیم؛ قیمت داروی پلاویکس که چند روز گذشته هر عدد۸۹هزار و ۶۰۰ ریال بوده  است بر اساس قیمت جدید اعلامی کمیسیون قیمت گذاری به ۶۷۰هزار و ۲۰۰ ریال کاهش یافته است و داروخانه های سراسر کشور ملزم به رعایت این نرخ اعلامی جدید هستند.

قیمت داروهای ایرانی آنلاین اعلام می شود

درخصوص داروهای ایرانی نیز قیمت ها به صورت آنلاین(زنده) به سازمان های بیمه گر و معاونت های غذا و دارو ابلاغ و بر اساس قیمت جدید نرخ گذاری می شوند.

از سوی دیگر،مواردی تحت عنوان تعرفه خدمات دارویی و تعرفه OTC جهت داروهای آزاد به مبلغ دارو اضافه می شود.

به گزارش سلام دنا؛ جهت اطلاع از هرگونه تعهدات و قیمت داروها بر اساس بیمه درمانی خود، می توانید به یکی از سایت های زیر جهت دریافت تعهدات سازمانی مربوط مراجعه نمایید.

  • سازمان بیمه تامین اجتماعی ؛ بخش فارماکوپه داروییdaraman.sso.ir
  • پورتال بیمه سلامت؛ بخش تعهدات و تعرفه هاmsio.org.ir
  • سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح ایران؛ بخش تعرفه دارویی esata.ir

شکایت های خود را به مرکز اطلاعات دارویی بگوئید

حالا فرض بگیریم این روند را طی نموده و شاهد گران فروشی احتمالی نیز در این زمینه بودیم؛ چه کاری باید انجام داد؟

در صورت داشتن هر گونه شکایت دارویی با شماره تلفن ۰۷۴۳۳۲۳۶۱۱۰مرکز اطلاعات دارویی و رسیدگی به شکایات معاونت غذا و دارو(دانشگاه علوم پزشکی استان) در ساعت های اداری تماس حاصل بگیرید تا موضوع در اسرع وقت توسط کارشناس دارویی بررسی و اعلام نتیجه شود.