دوشنبه 1 تیر 1394 - 13:22

حرف های نگران کننده مدیرعامل آبفا/ از کاهش اعتبارات استان در بخش آب تا مستندات لدنی‌نژاد از کیفیت آب یاسوج

وی بیان کرد: مصرف سرانه آب در شبانه‌روز در کشور 120 تا 140 لیتر است در حالی این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد 150 تا 180 لیتر است که در وضعیت کنونی 20 تا 25 درصد نسبت به متوسط سرانه کشوری بالاتر است.

گروه اقتصادی – مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد به گواه آزمایشات و نظارت های متعدد انجام گرفته، آب شهر یاسوج را از با کیفیت ترین آب های شرب در کشور عنوان کرد و از لزوم تذکر بخاطر تنش آبی و فرهنگسازی مصرف صحیح آب و همچنین سرانه بالای مصرف آب در استان خبر داد.

به گزارش «بویر نیوز»، سید علی لدنی‌نژاد صبح امروز در نشست با خبرنگاران که به منظور هفته صرفه جویی برگزار شد، اظهار داشت: هر ساله یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه جویی در مصرف آب جهت تلاش بی‌شائبه شرکت‌های آب و فاضلاب و مردم نامگذاری شده است.

1 (1)

وی عنوان کرد: تنش آبی سیاست و برنامه وزارت نیرو است و ابلاغی از طرف دولت به ما ابلاغ که وضعیت آب کشور وضعیت حساسی است و باید در این زمینه شرایط برای مردم تبیین و تشریح شود تا در زمینه صرفه جویی همراهی کنند.

لدنی‌نژاد با تاکید بر اینکه کمبود آب نافی برنامه ریزی و تلاش های گسترده مجموعه کارکنان آبفای شهری نیست، افزود: ما بر خود فرض داریم که با مردم مشکلات را در جریان قرار دهیم و مجموعه شرکت آبفای شهری نیز برای کنترل این موضوع از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند.

مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هم اکنون 61 حلقه چاه آب و 4 چشمه در این استان در مدار بهره‌برداری قرار دارد داریم، تصریح کرد: افزایش چاه‌های جدید، بهسازی چشمه‌های موجود و مطالعه جهت تصفیه خانه آب یاسوج در کنار رودخانه بشار از جمله برنامه‌های در دستور کار این شرکت است.

لدنی‌نژاد افزود: این استان دارای یک هزار و 685 کیلومتر شبکه آب و خطوط انتقال آب شهری، 38 باب مخزن با 107 هزار متر مکعب حجم ذخیره آب و 138 هزار مشترک آب و افزون بر 28 هزار مشترک فاضلاب است.

وی بیان کرد: مصرف سرانه آب در شبانه‌روز در کشور 120 تا 140 لیتر است در حالی این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد 150 تا 180 لیتر است که در وضعیت کنونی 20 تا 25 درصد نسبت به متوسط سرانه کشوری بالاتر است.

لدنی‌نژاد با اشاره به اینکه آبرسانی به شهر گچساران از طریق سد کوثر در حال انجام است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با همکاری مجمع نمایندگان و راهبری استاندار بتوانیم از وزارت نیرو مجوز آب‌رسانی به 4 شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده از طریق سد کوثر را نیز اخذ کنیم.

سید علی لدنی نژاد (2)

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: هم اکنون طرح آبرسانی به شهر لیکک از طریق سد کوثر در دست اقدام است که امیدواریم با جذب اعتبرات بتوانیم در کمترین زمان ممکن این طرح را به اتمام برسانیم.

لدنی‌نژاد افزود: با توجه به احداث سد تنگ سرخ در حوزه شهرستان بویراحمد در نظر داریم آبرسانی به شهرهای یاسوج، پاتاوه، مادوان، مارگون، پتاب و روستاهای همجوار این شهرها را از طریق این سد تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 682 کیلومتر شبکه و خطوط انتقال داریم، افزود: 30 درصد از این خطوط و شبکه‌ها فرسوده هستند که اصلاح و بازسازی آن‌ها نیازمند 680 میلیارد ریال اعتبار است.

لدنی‌نژاد با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب در استان، بیان کرد: فرهنگ از زیرساخت‌ها اساسی است و این موضوع در آبفای شهری استان مورد توجه قرار دارد و انتظار می‌رود رسانه‌ها در زمینه اصلاح فرهنگ الگوی مصرف تلاش کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب مصرفی شهر یاسوج مستند به نتایج آزمایشات از بهترین آب‌های کشور است.

برنامه‌های مهم آبفا کهگیلویه و بویراحمد در سال94

معاون آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با بیان برنامه‌های توسعه‌ای در این شرکت یکی از مهم‌ترین آن‌ها را ساماندهی چشمه آبشار یاسوج ذکر کرد.

مسعود مرادیان با بیان اینکه در شرکت آب و فاضلاب برنامه‌های خوبی برای سال 94 در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر اعتبارات بیشتری به ما تخصیص داده شود کارهای بزرگی انجام خواهیم داد تا مشکلات مردم در نقاطی که دارای مشکل آب هستند تا اندازه‌ای برطرف شود.

1 (2)

معاون توسعه مهندسی آب و فاضلاب شهری استان در بخش بهره‌برداری به برنامه‌های این شرکت در سال جاری اشاره کرد و افزود: ساماندهی چشمه آبشار یاسوج و همچنین ساماندهی خط انتقال تنگ‌کناره از برنامه‌های مهم ما در سال جاری است.

این مسئول گفت: ساماندهی اتفاقات آب با کمک گرفتن از بخش خصوصی و بهره‌برداری از تله‌متری شهری از دیگر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب شهری است.

مرادیان یکی دیگر از برنامه‌های مهم این شرکت را مدیریت تنش آبی در استان با کاهش هدرروی آب و همچنین جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز دانست و گفت: سرکشی همه وقته از مخازن و رفع مشکلات آن‌ها و انجام آزمایشات شیمیایی و میکروبی و پایش نتیجه‌های این آزمایشات در مخازن و فاضلاب‌ها از دیگر برنامه‌های مهم ما خواهد بود.

معاون آبفای کهگیلویه و بویراحمد، اصلاح شبکه‌ها در حد امکان و تجهیز و راه‌اندازی فاضلاب دهدشت با توجه به اینکه تصفیه‌خانه آن در دست بهره‌برداری است را از سایر برنامه‌های شرکت نام برد.

این مسئول یکی دیگر از راهبردهای شرکت را توجه به گسترش سیستم فاضلاب در استان دانست و گفت: اعتبارات بخش فاضلاب ملی است و در سال 94 نسبت به سال قبل در این اعتبارات رشد 25 درصدی را شاهد هستیم.

مرادیان افزود: در چهار شهر استان شامل باشت، لنده، لیکک و مادوان مطالعات فاز اول فاضلاب آن‌ها انجام شده و برای گرفتن ماده 215 مقدمات کار را انجام داده‌ایم.

این مسئول گفت: در بخش فاضلاب برنامه این است که فاز اول و دوم فاضلاب شهر دوگنبدان به بهره‌برداری برسد که تاکنون 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌‌ است.

فروش و نصب 8000 انشعاب فاضلاب از دیگر برنامه‌های این شرکت برای سال جاری است که مرادیان به آن اشاره کرد.

وی افزود: در بخش آب نسبت به سال 93 کاهش اعتبارات داشته‌ایم لذا با همه این مشکلات برنامه داریم که اصلاح 22 کیلومتر شبکه آب شهری را داشته باشیم.

ساخت 3 هزار مترمکعب مخزن در شهرهایی همانند پاتاوه و چیتاب و لیکک و شروع اجرای مخزن آب 1000 مترمکعبی لنده از دیگر برنامه‌های شرکت آبفا بود که این معاون آبفای استان به آن اشاره کرد./خبرگزاری فارس/

برنامه‌های کهگیلویه و بویراحمد در هفته صرفه‌جویی

مسئول روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان کهگیلویه و بویراحمد به تشریح برنامه‌های این استان در هفته صرفه‌جویی آب پرداخت.

1 (3)

معادیجو مسئول روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان با بیان اینکه رسانه‌ها تاکنون در خصوص فرهنگ‌سازی مصرف آب در این استان تعامل خوبی با مسئولان و خادمان مردم در مجموعه آب و فاضلاب داشته‌اند، تصریح کرد: اگر این همکاری‌ها نبود مشکلات بیشتری در خصوص مصرف بهینه آب در استان داشتیم.

وی نقش رسانه‌های استان را در این مبحث بسیار پررنگ دانست و گفت: از رسانه ملی گرفته تا سایت‌ها و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها هر یک به نحوی همکار و همراه برای فرهنگ‌سازی این موضوع مهم بوده‌اند.

معادیجو بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب نیز از نظرات و پیشنهادات رسانه‌ها برای بهبود کیفیت‌ها استفاده خواهد کرد و استفاده از خرد جمعی مطبوعات و رسانه‌ها را گامی بزرگ برای رفع مشکلات می‌دانیم.

مسئول روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان در ادامه به برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در آب در این استان اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها در هفته صرفه‌جویی مصرف آب از اول تا هفتم تیر سال جاری خواهد بود.

وی افزود: روز نخست آب و رسانه و مدیریت مصرف است که نشست مطبوعاتی برگزار شد و خبرنگاران و مسئولان آب و فاضلاب استان در خصوص موضوعات مختلف پرسش و پاسخ انجام دادند.

معادیجو در ادامه افزود: روز دوم مربوط به آب و خانواده و همدلی و همزبانی دولت و ملت و روز سوم هم آب و اقتصاد و توسعه پایدار نام گرفته است.

این مسئول افزود: آب، محیط زیست و سلامت همگانی در روز چهارم و آب و آموزه‌های دینی نام روز پنجم هفته صرفه‌جویی در مصرف است.

مسئول روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان به نام‌گذاری روزهای ششم و هفتم اشاره کرد و گفت: آب و چالش‌های پیش‌ رو و آب و قانون شهروندی از دیگر برنامه‌های این هفته در روزهای پایانی است./خبرگزاری فارس/

***

چند نکته از حاشیه های این  نشستبویر نیوز»/

– “آب یاسوج سنگ کلیه ساز نیست” جمله ای بود که مورد تاکید مسئولان آب و فاضلاب شهری استان قرار داشت که با ذکر سختی نسبتا پائین آب این شهر بر این موضوع تاکید شد.

– “دلیل دیر رسیدگی کردن به شکستگی های لوله آب در سطح شهرها” سوال خبرنگار بویر نیوز بود که سید علی لدنی‌نژاد در پاسخ به آن فرسودگی 30 درصد از شبکه و به تبع آن شکستگی های زیاد را دلیل آن عنوان کرد و ابراز داشت: وقتی تعداد شکستگی ها از مقدار خاصی بالاتر برود نیاز به تعویض کل شبکه است که معمولا اعتبارات این اجازه را نمی دهد و از طرفی تعداد بالای ترکیدگی ها باعث می شود تا نتوان در فرصت مناسب به آنها رسیدگی کرد.

– معاون آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد هم به “کاهش اعتبارات استان در بخش آب” اشاره ای گذرا کرد.

– “تنش آبی” از دیگر موضوعات بسیار مهم مطرح شده در این جلسه بود که مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت آن پرداخت و از برنامه های این شرکت برای مدیریت مصرف سخن گفت که از جمله طرح های قابل تمجید موضوع فرهنگسازی در مدارس با همکاری اداره کل آموزش و پرورش می توان اشاره کرد چرا که سرانه مصرف آب در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 25 درصد نسبت به کشور بالاتر است و این موضوع می تواند اقدام موثری در راستای فرهنگ سازی مصرف صحیح آب باشد.

آب و فاضلاب شهری

– موضوع “قطعی مکرر آب در شهرهای یاسوج، لنده، سوق و برخی دیگر از نقاط شهری استان و رابطه آن با مدیریت در شهرها” نیز پرسش دیگر خبرنگار بویر نیوز بود که با برخی تغییرات مدیریتی وضعیت بهتر یا بدتر شده است که لدنی نژاد در حاشیه این جلسه صراحتا آن را تائید کرد.

– “تمجید از رسانه منتقد” و همراه دانستن  آن در پیشبرد اهداف و همچنین سوالات مکرر خبرنگار پیگیر و پاسخ های لدنی نژاد از دیگر نکات قابل تامل این جلسه بود.

 اخبار مرتبط :

اثبات علمی آلودگی آب شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد (+نتایج و جداول تحقیقات علمی)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152864
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    با سلام چرا عليرغم هزينه سنگين جهت فاضلاب هنوز شهركهايي مانند آرد و نشاسته به فاضلاب متصل نيستند كه اين باعث شده تا آب آشپزخانه و گاها حمام در جدول خيابان رها شود

  2. دلی گفت:

    بجای این همه تبلیغات و هزینه های گزاف آن برو کار عملی کن بابا جون حرف زدن بس است این همه منابع اب در استان به نسبت جمعیت بروید پرت آب را که در شهرهای استان بطور متوسط بالای 70درصد است را کاهش دهید

  3. دهدشت گفت:

    آقاى لدنى گماشته تاجگردون بوده و فقط به اين دليل که اعتبارات شهرستانهاى کهگيلويه و بهمىي و لنده و بويراحمد و سيسخت را به دوگنبدان ببرد 
    اعتبار فاضلاب دهدشت در سال 94 يک ميليارد
    اعتبار فاضلاب ياسوج در سال 94 دو ميليارد
    اعتبار فاضلاب دوگنبدان در سال 94 بيست و پنج ميليارد
    واين در حالى است که تصفيه خانه دهدشت اجرا شده و نياز به اجراى شبکه است و در دوگنبدان بدون اينکه تصفيه خانه اجرا شده باشد سالانه سى کيلومتر شبکه اجرا ميشود

  4. ناشناس گفت:

    اب شهر یاسوج نسبت به دو سال اخیر بسیار بدتر شده و کیفیت قبلی خودش رو از دست داده.که چنین مسائلی کاملا برمیگرده به عدم مدیریت صحیح در شهرستان و استان.

  5. ناشناس گفت:

    وقتی یک فرد کم تجربه می شود مدیر عامل آبفاي شهری استان معلومه که چه بدبختی در انتظار مردم این شهر است. حاکم شهری که…….

  6. شهروند گفت:

    کتریهای آب جوش یه خیابون رو جمع کنید رسوبات حاصل از پاکسازی رو مث کف  دریا میشه کل آسفالت اون خیابون رو سفید پوش کرد! پ ن پ کلیه مردم سنگ سازه همین الان یهویی ؟ بابا جمع کنید این حرفای کلیشه ای رو ، این حرفا واسه سخنرانی خوبه ، یکم بفکر مردم باشید ، کیفیت کجا بود ؟!!! کلیه های مردم تعطیل شدن بفکر پوست و موی مردم باشید از بس خشکی و شوره زدن!!! مدیر آبفا باید بیاد صدا سیما با مردم صحبت کنه و پاسخ سوالات مردم رو بده ،صداسیما چرا بیکار نشستی؟

  7. ناشناس گفت:

    بویر نیوز،هر هفته یکبار شیر آشپرخانه،دستشویی و حمام رو باز می کنم به خاطر اینکه فشار آب کم میشه هر بار سرجمع بیش از ده گرم رسوب در میارم اگه عکساشو میذارین براتون بفرستمش که ببینین چی میگذره
    خدا به دادمون برسه

  8. حق گفت:

    با سلام وخسته نباشيد لطفا در خصوص اب روستاي ده برافتاب كه عده اي با لئله كشي باغهاي خود و ابياري از طريق اب لوله باعث ميشوند با كمبود اب مواجه شويم لطفا مسئولين بررسي فرمائيد

  9. کارشناس آب گفت:

    متاسفانه ضعف مدیریت شدید آبفای شهری استان عامل بدبختی و تنش و فلاکت آبی در شهر پر باران یاسوج شده است. همین

  10. فني گفت:

    متا سفانه يكي از دلايل اصلي شكستگيهاي لوله ها اين است كه شبكه اب در وسط خيابان كشيده شده كه با اجراي انشعاب آب وفاضلاب وهمچنين عبوب بيش از اندازه خودرو در خيابانها باعث شكستگي لولها مي شود ؟لطفا اين مورد مورد توجه قرار بگيرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. بدبختها گفت:

    لدنی اصلا صحه صدر ندارند و خیلی خشن با مردم و پرسنل برخورد میکنند حتی بعضی و قتها به ارباب رجوع و مردم از کلمه کوفت و زهرمار استفاده میکند به این ماه مبارک راست میگم خدا وکیلی پخش بشود

دیدگاه شما