دوشنبه 1 تیر 1394 - 5:34

کهگیلویه و بویراحمد در بین 10 استان درگیر با تنش شدید آبی / کاهش 74 درصدی منابع آب شهری استان

راهزادی گفت: اگر مصرف به همین منوال ادامه داشته باشد در بسیاری از مناطق استان به خصوص شهرهای گرمسیری قطعی برق و خاموشی هایی را در تابستان خواهیم داشت.

در آستانه هفته صرفه جویی مدیران و معاونین شورای صنعت آب و برق کهگیلویه و بویراحمد با استاندار دیدار و به بیان نقطه نظرات خود پیرامون چالش ها، راه کارها و خواسته ها در زمینه انرژی و منابع کمیاب و گرانبها از جمله آب و برق پرداختند.

SONY DSC

به گزارش خبرنگار بویرنیوز، در این دیدار که با حضور استاندار استان برگزار شد ، مدیران عامل و معاونین دستگاه های خدمات رسانی برق، آب و فاضلاب شهری و روستائی و آب منطقه ای استان به نقطه نظرات خود پیرامون منابع، راه کارهای استفاده بهینه، صرفه جویی، تخصیص هدفمند منابع، تشخیص علمی نیازها و سرویس دهی بر طبق آن و مواردی از این دست پرداختند.

قطعی و خاموشی برق در نقاط گرمسیری استان

در ابتدای جلسه مدیرعامل شرکت برق استان با بیان افزایش چشم گیر مصرف برق در 3 ماهه اخیر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: تا کنون افزایش 21 مگابایتی سرانه برق در استان را شاهد بودیم که افزایش چشمگیری نسبت به سال قبل را به خود دیده است.

راهزادی گفت: اگر مصرف به همین منوال ادامه داشته باشد در بسیاری از مناطق استان به خصوص شهرهای گرمسیری قطعی برق و خاموشی هایی را در تابستان خواهیم داشت.

کهگیلویه و بویراحمد در بین 10 استان درگیر با تنش شدید و بحرانی آب در کشور/ 6 شهر استان درگیر با کم آبی شدید

در ادامه مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به اعداد و ارقامی از مصرف بالای آب در ایران و تفاوت فاحش آن با مصرف سرانه جهانی، اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه سرانه مصرف آب 150 تا 180 لیتر در شبانه روز است که تفاوت بسیاری با مصرف سرانه سایر استان ها دارد.

SONY DSC

سید علی لدنی نژاد با اشاره به اینکه 90 درصد آب شرب شهرهای استان از چاه ها تأمین می شود و تنها 10 درصد از طریق چشمه های سطحی است، عنوان کرد: در استان به دلیل نگاه های سنتی به آب و کم اهمیت شمردن این منبع حیاتی اجحاف زیادی در مصرف آن می شود که اگر جدی گرفته نشود خطر بسیار جدی را فراهم می آورد.

وی از قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در بین 10 استان درگیر با تنش شدید آبی گفت و خاطرنشان کرد: در استان  شهرهای یاسوج، دهدشت، چیتاب، مادوان، سوق و لیکک در تنش شدید آبی قرار دارند که لزوم توجه هم مسدولان و هم مردم به این مهم را بسیار ضروری می سازد.

لدنی نژاد افزود: برنامه هایی برای مقابله با کم آبی توسط شرکت های مربوطه در حال تدوین و اجرایی است که از آن قبیل می توان به شناسایی و جمع آوری انشعابات غیر مجاز، همیار آب در مدارس برای فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان و همچنین فرهنگ سازی نصب منابع ذخیره آب در شهرهای استان اشاره کرد.

نباید نوک انتقادات صرفاً متوجه مصرف کننده باشد/اولویت اول آب و فاضلاب روستایی؛ ترمیم و اصلاح تأسیسات و آب رسانی با کیفیت به روستاها

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و آموزش در مصرف صحیح منابع، خاطر نشان کرد: نباید صرقا مشکلات را به گردن مصرف کننده ها انداخت و از انجام صحیح و اصولی خدمات رسانی به مردم چشم پوشید.

فیض اله پاسره گفت: ابتدا به ساکن دستگاه های خدمت رسان استان باید با انجام اصولی و علمی نحوه خدمات رسانی ها به خصوص در ابزار و تأسیسات با کیفیت و رعایت صرفه جویی و الگوهای صحیح مصرف به صورت عملی در حیطه کاری خود  آغازگر صرفه جویی باشند.

SONY DSC

وی بیان کرد: در روستاها به دلیل وجود شرایط خاص منطقه ای و همچنین کشاوزی و باغداری و مواردی از این قبیل آنطور که باید و شاید اهمیت آب به عنوان ماده ای کمیاب جدی گرفته نمیشود و همچنبن بیش از 90درصد آب شرب به مصارف غیر آشامیدنی می رسد، که نیاز به آموزش و فرهنگ سازی بیش از پیش دارد.

پاسره با اشاره به اینکه روستاهای استان از تأسیسات خوبی در زمینه آب شرب برخوردار نیستند، افزود: در کهگیلویه و بویراحمد 9000 شبکه توزیع آب وجود دارد که بخش اعظمی از آنها دارای تأسیسات قدیمی و پوسیده هستند که این خود دلیلی بر هدر روی آب در روستا ها دارد.

میرعامل آبفار با بیان اینکه تلاش این شرکت در جهت استفاده از همین منابع اندک در دسترس برای عیب یابی و رفع معظلات در روستاهای استان است، اظهار داشت: برای سال جدید طی توافق های صورت گرفته 19 مجتمع آب رسانی مطالعه و تدوین شده که رقم چشمگیری نسبت به سال ماقبل را به خود اختصاص داده است.

دکتر پاسره از لزوم توجه جدی مردم به مصرف آب در روستاها به دلیل بارش های کم سال جاری و ماهش سطح آب چاه های زیرزمینی گفت و عنوان کرد: 85 روستای استان با تانکر آب رسانی می شوند که با توجه میزان بارش ها در سال جاری و با توجه به اینکه آب 65 درصد روستاهای استان از آب چشمه ها تأمین می شود، احتمال افزایش دو برابری این روستاهادور از ذهن نمی باشد.

SONY DSC

کاهش 74 درصدی منابع آب شهری

در ادامه این جلسه کارشاسان دستگاه های خدمات رسان نیز نکاتی را بیان کردند که از جمله مهم ترین این موارد؛ کاهش 74 درصدی منابع آب شهری استان، هدرروی آب ها به دلیل شکستگی و پوسیدگی تأسیسات، به چالش کشیدن خدمات آب و فاضلاب شهری در صدا  سیمای مرکز استان، لزوم تشکیل کمیته انرژی برای نظارت بر مصرف منابع در ادارات استان، مصرف حدود 92 درصدی آب شرب در مصرف غیر شرب و عمدتاً کشاورزی، لزوم برون سپاری و پیش بینی منابع پایدار و با ثبات تر برای رفع نیازها به خصوص در حوزه آب بود.

SONY DSC

رفاه مردم نباید نادیده گرفته شود/ اعتدال در مصرف و صرفه جویی بهتر و هدفمند تر آموزش داده شود

در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد از لزوم توجه به مصرف بهینه و اصولی هم از جانب خود شرکت ها، ادارات و مردم گفت و تصریح کرد: در بسیاری از موارد شبکه ها با کیفیت و اصولی اجرایی نشده و یا اینکه شبکه های بالادستی را به خوبی مورد توجه قرار نداده و به سمت منابع ریسک پذیر رفته ایم.

SONY DSC

موسی خادمی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری به دلایلی کاهش بودجه را شاهدیم هرچند در سر جمع اعتبارات روند افزایشی را در سال جاری خواهد داشت، اضافه کرد: باید هم در بهینه کردن روش ها، ابزار،مصرف توسط خود شرکت ها برنامه ریزی صورت بگیرد و هم در آموزش و الگوسازی در آن بخش از مصرف که در دست مردم است اقدامات هدفمند و موثری پیش بینی و اجرایی شود.

استاندار استان گفت: باید به گونه ای عمل شود که افرادی که صرفه جویی را رعایت می کنند تغییر محسوسی را در هزینه های خود احساس کنند و در نقطه مقابل افرادی که با مصرف بی رویه و غیر منطقی موجبات هدروی منابع را فراهم می آورند افزایش محسوسی را در هزینه های سرانه خود تجربه کنند.

SONY DSC

خادمی در پایان تاکید کرد: آنچه مهم است رفاه مردم است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود و شرکت ها نیز باید فرهنگ اعتدال در مصرف را ترویج و آموزش دهند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152729
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما