چاپ این برگه

مقایسه جشن های عروسی امروزی استان با معیارهای اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم
بی شک عروسی و ازدواج یکی از سنتهای دیرینه ای است که اسلام هم روی آن پافشاری دارد. در روایات اسلامی آمده که شخص با ازدواج نصف دینش کامل می شود همچنین در روایت مشهور پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) آمده که ازدواج کردن از سنت های من است و هر کسی از امت من ازدواج نکند از من نیست، از این دو حدیث زیبا به خوبی فهمیده می شود که ازدواج و عروسی ارزش ویژه ای در اسلام دارد.
قطعا یکی از لوازم لاینفک از عروسی همراه بودن آن با شادی است، برخلاف نظر مغرضان و متوهمان که گمان می کنند اسلام با شادی و نشاط مخالف است، اسلام نه تنها با شادی و نشاط مخالف نیست بلکه بر شادی و نشاط داشتن بالخصوص در عروسی ها اصرار هم دارد.
اما در این میان آنچه حائز اهمیت است مصداق شادی و شادمانی است که شادی را چه تعریف کنیم و شادمانی را چه بدانیم؟
در این جاست که مغالطات زیادی صورت گرفته و تا گفته میشه در عروسی ها رعایت حدود اسلامی بشود عده ای سطحی نگر به بدور از تفکر و تعمق گفته می شود: فلانی مگه اسلام با شادی هم مخالفه؟ مگه دین نگفته شادی هم باید داشته باشیم؟ چرا شما مخاف شادی مردم هستید؟؟؟
در جواب این افراد باید گفت که اسلام با عروسی و شادمانی مخالف نیست که اصرار هم دارد، اما باید دانست که بعضا مراسمات جشن عروسی و ازدواج که امروزه وجود دارد و همراه با رقص و گناه هست افزون بر اینکه با شرع و دین مطابقت ندارد، همچنین آغاز زندگی مشترک را با گناه و معصیت هم شروع می کنند.
قطعا کسانی که اندک آشنایی هم با دین اسلام و موازین شرعی آن داشته باشند به این نتیجه می رسد که رفص و پایکوبی های که امروزه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد مصداق صریح و روشن لهو و لعب محسوب میشه که طبق تعالیم شرعی ما جایز نیست.
اگر ما مومن و پیرو دین اسلام هستیم باید در همه زمینه ها مثل عروسی ها هم تابع نظر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) باشیم، اسلام دین جزیره ای و بخشی نگر نیست، اینطور نیست که به بعضی از احکام اسلام که به نفع ما هست رو قبول کنیک ولی بخشی دیگر را که به ضرر ماست رو کتمان کنیم.
در اسلام و رقص و پایکوبی حرام است به جزء رقص زن برا شوهرش که طبق نظر مراجع عظام تقلید اشکالی ندارد ولی بقیه رقص ها حرام است و باید از آن اجتناب کرد.
در آخر توصیه من به خانواده های عزیز و هم استانی ام این است که طبق دستورات اسلام (و نه طبق تعصبات قومیت گرایی که بعضا مخالف نظر اسلام است ) عمل کنیم و اخلاق و شئونات اسلامی را رعایت کنیم تا موجبات رضایت و فرج آن امام غایب(عج) را فراهم کرده باشیم. ان شاء الله …
باشد که این مختصر راهگشای باشد برای همه ی هم استانی های عزیز و بزرگوار
ارادتمند شما سجاد بادام فیروز