چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 - 9:54

جزئیات طرح گاز رسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک

شهر دیشموک و بخش چاروسا با جمعیتی حدود 70 هزار نفر و با توجه به فاصله زیاد از یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، دارای مشکلات فراوانی است که مردم این مناطق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

صیدالی گاز

به گزارش بویر نیوز، عدم برخورداری از گاز خانگی یکی از مهمترین مشکلات دیشموک و چاروسا است که علاوه بر مشکلات مردم از این بابت، باعث شده تا بخش فراوانی از جنگل‌های این مناطق کوهستانی برای تهیه هیزم از بین برود و جنگل های این مناطق در معرض نابودی قرار گیرد.

طرح گازرسانی به این مناطق در اردیبهشت سال 89 و در سفر سوم احمدی نژاد به استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد اما از ان زمان تاکنون به دلیل مشکلات و موانع زیادی این طرح به سرانجام نرسید.

سرانجام با پیگیری ها و تلاش های فراوان مسئولان استان 5 سال بعد از تاریخ تصویب این طرح در دولت قبل، شرکت ملی گاز ایران در اردیبهشت 94 با اجرایی شدن این طرح موافقت کرد.

برای آگاهی از جزئیات طرح گاز رسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک و اطلاع از آخرین اقدامات انجام شدن برای به ثمر رسیدن این پروژه ابتکار با هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفتگویی داشته است که در ادامه می آید:

* جناب آقای صیدالی، در ابتدا بفرمائید برای گاز رسانی به قلعه رئیسی و دیشموک چه اقداماتی توسط شرکت گاز استان انجام شده است؟

در سفر سوم آقای احمدی نژاد به استان کهگیلویه و بویراحمد، گاز رسانی به دو شهر قلعه ریئسی و دیشموک مصوب شد که با پیگیری ها وتلاشهای زیاد از طرف شرکت گاز و همکاری شرکت گاز خوزستان، برای طراحی شبکه گاز رسانی به این دو شهر اقدام شد.

وقتی که هزینه های مربوط به پروژه مشخص شد، به هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران جهت مصوب کردن و ایجاد ردیف اعتباری برای پروژه اعلام کردیم؛ اما به دلیل اینکه هزینه های مصوب شده برای این پروژه بالا بود از طرف هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران مصوب نگردید.

همه مسئولین وقت اعم از استانداران، نمایند مردم در مجلس شورای اسلامی و همکاران ما در شرکت ملی گاز، تلاش و پیگیری زیادی انجام دادند که این پروژه به مرحله اجرایی برسد ولی متاسفانه انجام نشد.

در دولت تدبیر وامید اطلاعات جدیدی را از پروژه جمع آوری کردیم و از هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران درخواست اجرایی شدن پروژه را داشتیم ، که علیرغم جلسات متعددی که همراه آقای دکتر خادمی استاندار محترم و حجت‌الاسلام بزرگواری نماینده محترم مردم شریف شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با مدیریت محترم شرکت ملی گاز ایران جهت گازرسانی به این دو شهر را داشتیم که مدیرعامل محترم شرکت گاز ایران به دلیل بالا بودن هزینه ی اجرا از طریق خطوط لوله با عملیاتی شدن این پروژه از طریق خط لوله موافقت نکردند.

نهایتا در نیمه دوم سال 93 مقرر شد شهر و روستاهایی را که گاز رسانی به آنها از طریق خط لوله، هزینه بالایی را در بر دارد گاز رسانی به آنها از طریقCNG یا دیگر روشهای مدنظر وزارت نفت برنامه ریزی شود، پیرو همین موضوع طراحی شبکه داخلی دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک انجام شد و آمادگی لازم برای برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار و اجرای کار شبکه درون شهری این دوشهر ایجاد شد.

از طرفی پیگری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بحث CNG مادر و CNG دختر را در این دو شهر و روستا های بزرگ انجام دهد، انجام شد که در مسیر های مربوطه ایستگاههایCNG را نصب کند وبعد گاز را انتقال بدهند و به ازای هر متر مکعب گازی که انتقال می دهد هزینه ای ازشرکت ملی گاز دریافت کند تا زمانی که کل سرمایه گذاری که انجام شده به صفر برسد. ولی متاسفانه در استان چنین سرمایه گذاری پیدا نشد و حتی در سطح کشور نیز چنین سرمایه گذارانی استقبال نکردند .

* نوع گاز رسانی به چه صورت خواهد بود؟

در ادامه پیگیرهایی مجددی انجام دادیم و از مدیر گاز رسانی کشور جناب آقای مهندس ابراهیمی و مهندس شیخ بهایی معاونت مهندسی شرکت ملی گاز و همچنین مدیر گازرسانی به صنایع کشور دعوت کردیم که در آواخر فروردین امسال (سال 94) به استان تشریف آوردند و مسیر این دو شهر و روستاهای اطراف را از نزدیک دیدند و صحبت ها و پیگیرهای زیادی انجام شد که آنها را متقاعد کنیم گاز رسانی بوسیله خط لوله و بصورت زمینی انجام شود.

ولی مدیر گاز رسانی کشور اینجا قول مساعدت ندادند و اعلام کردند بررسی و مطالعه بیشتر را در تهران انجام خواهند داد و بعد نتیجه را اعلام خواهند نمود . مجددا جلسه ای را در تهران با ایشان داشیم و در ادامه کارشناسان مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گزارشی را برای هئیت مدیره تهیه کردند و در آن گزارش هزینه ای را که برای CNG با شرایط خاص منطقه در نظر گرفته بودند کمی بیشتر از گازرسانی از طریق خط لوله بود و به این ترتیب در گزارش مربوطه اعتبار انتقال گاز ازطریق خط لوله با شرایط جدید را 496 میلیارد ریال و انتقال از طریق CNG را 523 میلیارد ریال مشخص شده بود که نهایتا هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در تاریخ 6/2/94 گازرسانی از طریق خط لوله را به این دو شهر و روستاهای این مناطق مصوب کردند.البته تغییراتی در شبکه اجرایی خط لوله در نظر گرفته شد که کمک کار این موضوع گردید.

یکی از دلایلی که ما توانستیم ستاد ملی شرکت گاز را در گاز رسانی به این دو شهر از طریق زمینی متقاعد کنیم این بود که مسیر یکی از محورهای کوهستانی و صعب العبور استان بود که عبور کامیون های حامل گاز CNG به تعداد زیاد در این محور علاوه بر ناامنی که می توانست خطرآفرین باشد و حتی باعث تخریب جاده شود و مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کند.

و ما هم در حال حاضر با توجه به حساسیت و اهمیت پروژه مذکور پیگیر مراحل اجرایی از قبیل خرید لوله برای اجرای فاز اول، انتخاب مشاور و پیمانکار هستیم.

* چه زمانی این پروژه به بهره برداری خواهد رسید؟

تمام سعی و تلاش ما بر این است که در سال 94 و 95 این پروژه را جهت رفاه حال مردم منطقه به بهره برداری برسانیم البته این مهم منوط به همکاری تمام دستگاه های ذیربط از جمله راه وشهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و شرکت آب منطقه ای خواهد بود که برای به سرانجام رسیدن این پروژه نیاز است همکاری و تعامل با هم داشته باشیم. اگرچه اجرای پروژه بسیار سخت و پردردسر می باشد اما با توکل به خدا هیچ کاری سخت نخواهد بود .

تاکنون تمام همکاران ما و مسئولین همکاری تنگاتنگی در این خصوص داشتند که جا دارد بصورت ویژه از این عزیزان تقدیر و تشکر کنم و همانگونه که آرزوی ما اجرایی شدن این پروژه بود مطمئنا از خواسته های مهم استاندار محترم و نماینده محترم مردم در مجلس نیز هست که با شنیدن خبر مصوب شدن اجرای گاز رسانی از طریق خط لوله بسیار خوشحال شدند و قول مساعد برای همکاری با مجموعه شرکت گاز را دادند.

امیدواریم با تلاش همکاران بنده در شرکت ملی گاز شاهد بهره برداری از از این پروژه در کمترین زمان ممکن باشیم و مردم شریف این مناطق بتوانند از نعمت گاز بهره مند شوند.

در اینجا جا دارد بنده تشکر ویژه ای از دولت یازدهم داشته باشم که با تدبیر انجام شده مشکل این دو شهر و روستاهای مجاور را حل کنند و در واقع کمک بسیار بزرگی به استان کهگیلویه وبویراحمد و مردم منطقه داشتند.

* لطفا مشخصات پروژه را که قرار است به پیمانکار واگذار شود، ذکر بفرمائید؟

نحوه واگذاری پروژه گازرسانی به بخش‌های دیشموک و قلعه رئیسی در شهرستان کهگیلویه بصورت فاز به فاز اجرا خواهد شد به این نحو که شش کیلومتر اول این پروژه با لوله ۱۲ اینچ آغاز و ۴۷ کیلومتر دیگر با لوله ۱۰ اینچ کار خواهد شد.

17 کیلومتر مابقی پروژه نیز که تا بخش دیشموک ادامه خواهد یافت از لوله هشت یا شش اینچ استفاده می‌شود که در مجموع، طول خط اصلی تغذیه ۷۳ کیلومتر است.که با توجه به پراکندگی روستاها تعداد زیادی ایستگاه TBS برای روستاهای مسیر نیاز داریم .

در فاز اول دو شهر دیشموک و قلعه‌رئیسی گازرسانی و در فاز دوم روستاهای پرجمعیت در این بخش‌ها گاز‌رسانی خواهند شد.

با بهره برداری از این پروژه 126 روستا با جمعیتی بالغ بر730 خانوار از نعمت گاز بهرمند می شوند.

* پیرامون اینکه آیا مسیر خوزستان برای گازرسانی به این دو شهر مقرون به صرفه است یا خیر، توضیح دهید؟

شنیده می شود که بعضی ها ادعا دارند که مسیر خوزستان به دیشموک نزدیک است و گاز رسانی از این طریق هزینه کمتری دارد ولی گفته می شود کسانی که این ادعا را دارند هیچ گونه مطالعه کارشناسی انجام نداده اند و برعکس در بررسی های انجام شده از طریق کارشناسان ما مسیر خوزستان به دلیل بافت سنگی که دارد اصلا مسیر مناسبی نیست و به هیچ وجه گازی که در منطقه خوزستان هست جوابگوی کار ما نیست. بنابراین اینگونه اظهارات صحیح نمی باشد و بهتر است کسانی که دانش این کار را ندارند اظهارنظر صریح ننمایند .

بنابراین بهترین مسیری که ما توانستیم برای گاز رسانی به این مناطق استفاده کنیم خط اول سراسری از منطقه طولیان هست که علاوه بر این دو شهر و روستاهای اطراف پشرکت پتروشیمی دهدشت هم در آینده از نعمت گاز بهره مند خواهد شد.

* زمان کلنگ زنی پروژه دقیقا چه تاریخی خواهد بود؟

ما اعتقادی به کلمه کلنگ زنی نداریم، کلنگ زنی زمانی معنا و مفهوم پیدا می کند که پروژه شروع شود، این پروژه مقدمات زیادی دارد. اولا تا یک ماه پیش تمام فکر ما و مسئولین گازرسانی از طریق CNGبوده که این تغییر کرده و این تغییروضعیت به نوبه خود یک سری مقدمات دیگر لازم دارد.سعی ما بر این است تا سه ماه آینده شاهد اجرایی شدن پروژه به شرط همکاری تامین کنندگان لوله باشیم .

برای پروژه مذکور بعدا از تغییر نوع گاز رسانی مقدمات پروژه ازجمله تهیه پکیج، خرید لوله، پیگیری جهت انتخاب مشاور انجام می شود که این دو مورد کار بزرگی در این پروژه می باشد که که انجام این کارها خود به نوعی شروع پروژه است تنها هنوز به صورت نمادین کلنگی به زمین زده نشده است.

* سخن پایانی مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد درباره این پروژه؟

متاسفانه در برخی از گزارشات قبلی در رابطه با گازرسانی به این دو شهر از قول اینجانب مطالبی منتشر شد که لازم به ذکر است گفته شود بنده درباره بودجه جدید این پروژه صحبتی نکردم و اگر جایی به نقل از اینجانب چنین موضوعی مطرح شده است، در اینجا نقل قول را تکذیب می کنم و در واقع آخرین گزارش در رابطه با پروژه گاز رسانی به شهر دیشموک و قلعه رئیسی گزارش پیش رو می باشد. انشاءاله مردم شریف شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک متوجه پیگیریهای جدی و همه جانبه همکاران من در شرکت گاز استان خواهند شد .

رسانه ها بخصوص وقتی می خواهند در مورد این دو شهر اظهار نظر کنند، انتظار میرود اظهار نظرشان را موثق کنند و در واقع خبر مطرح شده به گونه ای نباشد که افکار عمومی احساس کنند مدیران کم و زیاد می گویند.

از همراهی و همکاری رسانه ها با شرکت گاز کمال تقدیر و تشکر را دارم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=150228
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارمند شرکت گاز گفت:

    این پروژه با پیگیری های اقای بزرگواری تا به اینجا پیش رفت اگر کنار کشد قطعا منحل میگردد

  2. علی گفت:

    دست اندر کاران محترم بویر نیوز سلام ،لطفاً چنانچه مقدور است آقای مهندس صیدالی را از گردنه مله شوره عبور دهید روستاها را به ایشان نشان دهید سپس از ایشان سؤال کنید از چند قدمی مرکز استان چه خبر ؟ چند سال از انقلاب می گذرد؟ آیا تا کنون از این مسیر نگذشته ای ؟ آیا این روستاها را ندیده ای؟ حتماً این مسر در حوزه کاری ایشان نیست وگرنه خیلی شرم اوراست که در چند قدمی مرکز استان هنوز از نعمت گاز محروم باشند…

دیدگاه شما