چاپ این برگه

اتفاقی نادر در تاریخ پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی – پزشک فوق تخصص چشم در کهگیلویه و بویراحمد موفق شد برای اولین بار عمل پیوند قرنیه را در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام دهد.

به گزارش «بویر نیوز»، این عمل دشوار نیازمند امکانات و تجهیزات پیشرفته ی پزشکی است و انجام آن در استان محرومی چون کهگیلویه و بویراحمد همچون انجام ماموریت غیرممکن است که دکتر سیدحسین ملک حسینی توانسته آن را با موفقیت به انجام برساند.

دکتر سید حسین ملک حسینی

انجام دادن موفقیت آمیز این عمل دشوار در یاسوج بهانه ای شد تا با دکتر ملک حسینی درباره چگونگی انجام این عمل گفتگویی داشته باشیم.

دکتر سیدحسین ملک حسینی از سختی های این کار می گوید و درباره نحوه انجام عمل می گوید: خوشحالم که این پیوند برای مادر محترم یکی از شهدای گرانقدر انجام شد که ایشان بخاطر زخم قرنیه مشکل داشتند و رفت و آمد به شیراز برایشان مشکل بود.

وی می افزاید: با همکاری بانک چشم شیراز این عمل انجام شد و خوشبختانه عفونت شدید نیز رفع شد و نتیجه عمل موفقیت آمیز بود.

دکتر ملک حسینی که متولد سال 1353 در شهر یاسوج است و فوق تخصص قرنیه از دانشگاه شیراز دارد معتقد است استان کهگیلویه و بویراحمد از پزشکان حاذق زیادی در اکثر حوزه ها برخوردار است و می افزاید: اگر شرایط و زیرساخت ها مهیا شود با توجه به حضور نیروهای خوب متخصص می توان بسیاری از عمل های سخت را در ساتان انجام داد تا نیازی به مسافرت بیماران به شهرهای دیگر نباشد.

وی می گوید: با توجه به شرایط موجود استان می توان زمینه توریست درمانی را نیز در استان مهیا کرد.

این پزشک فوق تخصص از در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی ماندن در استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم کمبود برخی امکانات می گوید: هیچ وقت به فکر رفتن از استان نبودم و از آنجا که در استان احساس کمبود پزشک متخصص وجود داشت، دکتر نیکبخت با تلاش و پیگیری رضایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را جلب کرد که در استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت کنم.

ملک حسینی می افزاید: پزشکان غیربومی برای گذراندن طرح به استان های محروم تر می روند و پس از اتمام دوره و کسب تجربه به دیار خود باز می گردند.

وی در ادامه می گوید: در شهرهای همجوار و بخصوص شیراز بسیاری از بیماران از استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی دارند که حضور نیروهای متخصص و تجهیزات در استان ضروری است که در این صورت می تواند هزینه های جانبی، زحمت سفر و خطرات احتمالی ناشی از آن را به حداقل برساند که لازم می دانم و به همین خاطر لازم دیدم در استان بمانم و به مردم محروم این استان خدمت کنم.

فوق تخصص پیوند قرنیه لیزیک و آب مروارید، که تجهیزات مدرنی نیز در مطب خود در شهر یاسوج دارد و از تلاش خود برای افزودن به این امکانات سخن به میان می آورد، در کارهای خیریه هم فعالیت چشمگیری دارد و هر چند تمایل به بازگو کردن اقداماتش در این زمینه ندارد اما با اصرار خبرنگار ما می گوید: پارسال با تیم پزشکی نورآوران و به همت دکترهاشمی (وزیر بهداشت) 113 عمل خیریه در مناطق محروم استان های کهیگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر انجام دادم.

دکتر سیدحسین ملک حسینی آرزوی خود را چنین بیان می کند: مردم واقعا با محت هستند و به بنده لطف دارند و امیدوارم روزی برسد که امکانات لازم در استان مهیا شود که مردم عزیز لازم نباشد هزینه های گزاف و سختی های زیاد را برای سفر به دیگر شهرها تحمل کنند.