چاپ این برگه

آمار جالب مرگ و میر مادران باردار در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در بيمارستانهاي استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش بویرنیوز،  دکتر پرویز یزدان پناه در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان مرگ و میر مادران باردار استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است .

وی از وقوع پنج مورد مرگ مادران باردار طی سال 92 خبرداد و بیان کرد: در سال 93 هیچ مورد مرگ و میر مادر باردار در بیمارستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشته و استان نسبت به این موضوع در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه شاخص مرگ مادران باردار و کودکان زیر یک و پنج سال جزء شاخص های توسعه هر کشوری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: براین اساس با تشکیل کمیته های بررسی مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و همچنین ایجاد دفتر سلامت مادران در معاونت درمان، اقدام به تهیه دستورالعمل هایی برای کاهش موارد مرگ ومیر و برگزاری جلسه هایی با گروه های بالینی و مراکز درمانی کرده و با بررسی نتایج بدست آمده سعی بر کاهش میزان موارد خطاها شده که بازخورد خوبی داشته است.

یزدان پناه تصریح کرد: مرگ مادر باردار تا دو هفته پس از زایمان جزء مرگ و میر مادر باردار محسوب می شود.

وی با اشاره به برنامه مراقبت از مادران باردار در برنامه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دنبال اجرای طرح تحول سلامت ادامه داد: ترویج زایمان طبیعی، مقیم کردن متخصصین زنان و زایمان در بیمارستانهای استان، افزایش تعداد نیروهای مامایی بیمارستانها، برگزاری دوره های فوریت‌های مامایی برای پزشکان، کارکنان مامایی و تعیین یک نفر متخصص زنان در بیمارستان ارجاعی استان برای مشاوره سایر متخصصان، در روند کاهش موارد مرگ ومیر مادران باردار بسیار موثر بوده است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: با توجه به توسعه تختهای NICUبیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج از 6 به 19 تخت و آماده سازی و تجهیز NICUبیمارستان‌های شهید رجایی گچساران با 6 تخت و امام خمینی (ره) دهدشت با پنج تخت که بزودی راه اندازی می شوند و اجرای طرح غربالگری تشخیص ناهنجاریهای مادر زادی قبل از تولد برای پیشگیری از تولد نوزادان ناهنجار در بیمارستان‌های استان، در کاهش میزان مرگ و میر نوزادان نقش اساسی داشته است.

یزدان پناه اضافه کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در مراکز درمانی از طریق مشاوره و آموزش مادران باردار و همکاری بین بخشی کلیه سازمان ها در راستای ارتقای سلامت مادر و نوزاد در کاهش موارد مرگ و میر موثر بوده و این درصد را در استان به صفر می رساند.