دوشنبه 24 فروردین 1394 - 1:10

دلیل کم آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ (+تصاویر)

البته در این میان تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، مدیریت نامناسب و کاهش منابع آب های زیرزمینی از جمله دلایلی هستند که بر وخیم تر شدن اوضاع کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیرگذار بوده اند.

کم بارشی سالهای اخیر انگار هنوز تلنگری به مسئولان آب و فاضلاب شهری یاسوج نزده و هچنان شاهد هدر رفتن حجم زیادی از آب شرب مردم در سطح شهر های استان هستیم.

به گزارش بویرنیوز، در چند سال اخیر آب و فاضلاب استان ما به تبع و همراستا با دیگر استان های کشور حفاظت و حراست از منابع آبی را وظیفه همگان دانسته که در صورت عدم توجه با جیره بندی و قطعی آب نیز روبرو خواهیم بود.

19566_457

اما قضیه زمانی جالب می شود که مقدار زیادی از آب آشامیدنی مردم که با زحمت و هزینه فراوان به دست می آید با شکستگی ها، ترکیدگی هایی که به حال خود رها شده اند، بدون هیچگونه استفاده مفیدی تبدیل به فاضلاب می شود.

مسئولان آب و فاضلاب شهری بارها در مصاحبه های خود به وضوح گفته اند”منابع آبی جوابگوی رشد جمعیت نیست/ استان در آستانه بحران آبی است ” و متاسفانه در زمینه کاهش و اصلاح مصرف و همچنین پیشگیری و جلوگیری از هدر روی آب اقدام موثر و جوابگویی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار بویرنیوز، شبکه استانی دنا هم به کرات از هدر روی زیاد آب در خیابان های مختلف مرکز استان گزارش تهیه کرده و اگر خود ما هم چرخی در شهر بزنیم به وضوح شاهد ترکیدگی های زیادی در سطح خیابان ها هستیم که روزها و حتی هفته ها به حال خود رها شده اند و عدم اقدام به موقع و ریشه ای در این زمینه قابل تأمل است!!.

IMG_6575

البته در این میان تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، مدیریت نامناسب و کاهش منابع آب های زیرزمینی از جمله دلایلی هستند که بر وخیم تر شدن اوضاع کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیرگذار بوده اند.

اما قضیه به اینجا ختم نمی شود و طرف دیگر قضیه به سلامت مردم بر میگردد، به گفته مسئولان بهداشت هر ترکیدگی که رخ می دهد نهایتاً تا ۱۲ ساعت باید اصلاح و مرمت شود وگرنه آلودگی آب را ایجاد و در نهایت سلامت مردم را دچار مخاطره می کند.

بی شک هر عقل سلیمی در نظر گرفتن شرایط بحرانی و چاره اندیشی برای آن را جزو اصول منطقی و اولویت های هر سازمانی لازم و ضروری می سازد، در استان ما نیز با توجه به کمبود بارش هایی که به خصوص در چند سال اخیر رخ داده در آینده ای نه چندان دور گریبان گیر مشکلات آبی فراوانی خواهیم شد و ضروری است هم اقدامات پیشگیری و اصلاح الگوی مصرف را بیش از پیش عملیاتی، اجرایی و فرهنگ سازی کنیم و همچنین باید با در نظر گرفتن تیم های قوی تعمیراتی، بحران، اصلاح و مرمت از هدر روی آب تا حد قابل توجهی پیشگیری کنیم.

در پایان ضمن توصیه به مسئولان ذیربط در خصوص نگهداری و حراست بیش از پیش منابع آبی باید گفت: مردم نیز باید آب را منبع با ارزشی بدانند که با مصرف غیر اصولی شاهد جیره بندی و قطعی های مکرر این ماده با ارزش و حیاتی خواهیم بود.

 

ما  آب را از پدرانمان به ارث نبرده‌ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم

Funny-cartoon-themed-water-irannaz-com-6

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=146651
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    بیکفایتی و نالایقی مدیران به خصوص در اب و فاظلاب داره بیداد میکنه

  2. ناشناس گفت:

    که گپ چنه ایزنیت
    هفته ای یه بار سر شیر ظرفشویی خونه رو باز می کنم بیش از 5 گرم رسوبات ازش بیرون میاد نوار تفلون و زنگ زدگی که همیشه توی آب آشامیدنی یافت میشه

  3. ممدو گفت:

    اين دليل بود كه آوردي؟

  4. علی گفت:

    بعضی خیابونای سالم اباد و ابوذرا چشمه باز شده فک کنم برا زیبایی دیگه نمیان درستشون کنن

  5. ناشناس گفت:

    مهمترین دلیل کم آبی شهر یاسوج= بی کفایتی مدیریت آب و فاضلاب شهری استان

  6. مهقلی گفت:

    تو. خیابونای یاسوج بیشتر ترکیدگی ها دیگه تاریخی شدن باید بعنوان اثار باستانی معرفی شن… دوستان. بعد تو نقطه نقطه شهر چشمه های زیبا و جوشان داشته باشیم? 

  7. سلام گفت:

    مدتیه که در ورودی پارک جنگلی یاسوج پست ساختمان نیروی انتظامی لوله آب دچار شکستگی شده وآب زیادی (شاید 4اینچ آب )هدر میرود ولی اصلا اداره اب وفاضلاب توجهی نکرده . لطفا یادآوری گرددشاید درستش کنن

  8. احمد گفت:

    بهتره که متن استعفاء آقای مصطفی پور مدیر اسبق ابفای شهری یاسوج رو در جواب به خیلی از سوالات همشری یان توی سایت تون قرار بدین.

  9. مسلم گفت:

    اگه اداره اب وفاضلاب با قدرت وجدیت شیر های پشت کنتور را قطع کند وجلوی سبزیکاری و شالی کاری با اب شرب لوله کشی را گرفته وباخاطیان برخورد جدی کند واقدام به تعمیر ومرمت لوله های شکسته در سطح شهر را بنماید مشکل کم ابی تا حدود زیادی رفع خواهد شد

  10. مهندس گفت:

    با این حساب مردم تهران و شیرازو اصفهان از تشنگی بمیرند شهر یزد چند برابر یاسوجه تو دل کویر آب ندارن ما مدیرامون ضعیفن میندازن گردن مردم. خداکنه خونه مدیرا حتما قسمتای یا سالم آباد باشه تا بفهمن مردم این منطقه چه میکشن

دیدگاه شما