چاپ این برگه

زارعي و تاجگردون از انتصاب مديران پشيمان شده اند يا انتصاب خادمي!؟

گروه سياسي – در روزهاي گذشته غلامرضا تاجگردون در يادداشتي كه در سايت شخصي خود منتشر كرد بشدت از عملكرد مديران در استان كهگيلويه و بويراحمد انتقاد كرد و نوشت: “امیدوارم فرماندار و استاندار مسئولینی که خواب موندند رو بیدار کنند ” كه البته وي پيشتر نيز به لزوم در تغيير مديران تاكيد كرده بود.

به گزارش «بوير نيوز»، اين در حاليست كه چندي پيش غلام محمد زارعي در يك برنامه زنده تلويزيوني با انتقاد از عملكرد مديريتي ابراز داشت: “ما ناچار هستیم علی رغم میل باطنی خود به یک جراحی مجدد در حوزه مدیریتی بپردازیم “

البته اين اولين باري نبود كه اين دو نماينده از عملكرد مديران انتقاد كرده اند و در گذشته زارعي و تاجگردون به عملكرد برخي از مديران كنايه زده بودند اما گويا نمايندگان ديگر تاب ضعف مديريتي در استان را ندارند كه اينچنين صريح درباره غفلت و ضعف مديران سخن مي گويند.

اين مقدمه لازم است كه ياداوري شود، در كابينه دولت يازدهم وزرا و افرادي با گرايش هاي مختلف سياسي حضور دارند كه اين موضوع مي تواند از طرفي تحقق شعار اعتدال از سوي رئيس جمهور تلقي شود و از طرف ديگر نوعي باج دهي و تعامل با منتقدين هم مي تواند باشد. با توجه به چينش كابينه رئيس جمهور بنظر مي آيد در ساير استان ها هم به تبع آن بايد پراكنش مديريتي بدين سان باشد اما شاخصه هاي اصلي مديريت در استان كهگيلويه و بويراحمد گويا نزديكي و همراهي با زارعي و تاجگردون است و عملا بزرگواري در اين پروسه كمتر ديده شده است كه اين دو به ضعف مديريتي و تغيير صراحتا مي پردازند و با همه اين تفاسير علاوه بر اين آيتم مهم مديران بايد ديد اعتدالي يا اصلاح طلبي داشته باشند و از طرفي نيز نبايد خدشه اي در سوابق خود داشته باشند. اين مجموعه ويژگي ها باعث شده تا چينش مديران در استان كهگيلويه و بويراحمد به شكل كنوني رقم بخورد كه باعث ابراز گلایه نمايندگان و البته مردم شود.

اين موضوع و بازتاب هاي آن در ميان افكار عمومي باعث شد تا به ريشه يابي ضعف مديريت در استان بپردازيم و به سوال مهمي كه در اين ميان پيش مي آيد كه “مسئول انتصابات در استان كهگيلويه و بويراحمد كيست؟” پاسخ دهيم:

1 – در ابتدا اگر پاسخ به اين سوال عالي ترين مقام دولت يعني استاندار باشد (كه منطقي و طبق روال عادي و قانوني بنظر مي رسد) پس نمايندگان نبايد اينچنين صريح از عملكرد مديران انتقاد كنند و منطقي تر است در قالب مشاوره و جلسات حضوري با استاندار به اين موضوع رسيدگي كنند و نكات ضعف و قوت و گلايه هاي خود را از مديران ابراز داشته باشند و استاندار با توجه به رويه دولت و البته اصل هماهنگي قوا موظف است به انتقاد نمايندگان رسيدگي كند. البته ناگفته نماند بر استاندار لازم است تا به سخنان نمايندگان واكنش نشان دهد كه يا با دفاع از چينش مديريتي اجازه ندهد كابينه اش اينچنين بي محابا تخريب شود و يا خود نيز به اشتباه در انتصاباتش اعتراف كند و او نيز به مديران كم كار تذكر دهد.

2 – از طرفي در صورتي در پاسخ به سوال طرح شده؛ نمايندگان را عامل انتصابات بدانيم در ابتدا اين انتقاد جدي مطرح است كه چرا استاندار دولت يازدهم در استان كهگيلويه و بويراحمد وظيفه سازماني و اختيارات خود (قوه مجريه) را به نمايندگان (قوه مقننه) سپرده است و در ادامه اينكه بايد از نمايندگاني كه خودشان مسئول انتصابات در استان هستند پرسيد طبق كدام آيتم ها افراد را منصوب كرده ايد كه اكنون از ضعف آنان شكوه مي كنيد؟ مگر هنگام انتصاب آنان شناخت كافي از افراد نداشته ايد كه اكنون نتيجه اش خواب آلودگي مديريتي شده است و اگر با شناخت افراد منصوب شده اند پس چه نيازي به جراحي مديريتي است؟

3 – بنظر مي رسد علاوه بر دو موضوع مطرح شده جاي خالي نخبگان و افراد توانمند در هرم هاي مديريتي خاليست و كساني كه توانايي دارند اما اصطلاحا “بي كس” هستند مي توانند به كمك سيستم ضعيف فعلي بيايند كه البته اين مهم نيازمند نگاه توسعه اي و دلسوزانه از سوي عامل و يا عوامل انتصابات (نمايندگان يا استاندار) هستند كه بي توجهي به اين ظرفيت ها باعث اين گلايه ها شده و در صورتي به اين افراد توجه نشود نبايد انتظار نگاه سازنده از مسئولان داشته باشيم و موضوع انتصابات را فقط و فقط بايد با دلايل سياسي مرتبط بدانيم و بس!

4 –  بهرروي نتيجه اول اينكه اگر نمايندگان در انتصاب مديران نقش مستقيم داشته اند پس گلايه ها و انتقادات آنان صرفا يك نمايش سياسي و بازي با اذهان عمومي است چرا كه اين مهم (ضعف مديريتي) نياز به داد و بيداد ندارد و مستلزم اقدام عملي است و در نتيجه نشان مي دهد كه واقعا خودشان به گفته هايشان اعتقاد دارند و مي توان نتيجه گرفت كه نمايندگان از انتصاب برخي مديران پشيمان شده اند. از همه مهمتر اينكه شكي نيست كه نمايندگان تعيين استاندار نقش كليدي ايفا كرده اند و بارها به اين موضع از سوي آنان صحه گذاشته شده است و هيچگاه از سوي استاندار تكذيب نشده است و حتي وي تلويحا به اين موضع اقرار كرده است و اگر عملكرد استاندار باعث چنين چينش مديريتي در استان شده باشد پر واضح است كه نمايندگان از انتصاب استاندار پشيمان گشته اند.