چاپ این برگه

دفاع تاریخی غلام محمد زارعی از حق مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، غلام محمد زارعی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با ابراز تاسف از تورم شدید و جو روانی ناشی از بازار متلاطم ارز اظهار داشت: این موضوع فشارهای اقتصادی زیادی را به مردم وارد می‌کند و آنچه مسلم است بخش زیادی از وضعیت نابسامان اقتصادی ناشی از سوءمدیریت‌ها است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا با بیان این که اراده جمعی مسئولان و  درک شرایط مردم امری مسلم است تصریح کرد: زیبنده این مردم نیست که این چنین در فشارهای اقتصادی شکننده قرار بگیرند و باید مسئولان اجرایی و تمام نمایندگان مجلس با انسجام و همدلی در مسیر خدمت رسانی به مردم گام بردارند.

وی با اشاره به افتخارات و رشادت‌های مردم بویراحمد و دنا در گذشته عنوان کرد: به دلیل روحیه ظلم‌ستیزی مردم این مناطق با هیچ یک از نظام‌های سیاسی قبل از انقلاب سازش نکردند که نمونه‌ای از آن مقاومت جانانه در مقابل رژیم پهلوی است.

زارعی با بیان این که مردم بویراحمد و دنا دلبستگی بسیاری به انقلاب اسلامی دارند یادآور شد: نمونه‌ای از این دلبستگی به انقلاب در دوران دفاع مقدس تجلی یافت که مردم این خطه در عملیات‌های مختلف حضور بسیار فعالی داشتند.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان  دارای  یک درصد مساحت کل کشور ۱۰ درصد آب، ۷۰ درصد گیاهان دارویی، ۲۵ درصد نفت کشوراست. .

زارعی در ادامه افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد پایتخت طبیعت ایران است  به نحوی که اولین استان در تامین ارزش افزوده کشور است اما به رغم تمام این شرایط و با وجود تمام تلاش‌های مسئولان هنوز آثار محرومیت از چهره این استان زدوده نشده است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا تصریح کرد: از مجموع ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و با وجود در اختیار داشتن ۱۰ درصد آب کشور هنوز ۲۳۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت دیم کشت می‌شود.

وی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از صنعت کشور را نیم درصد دانست و گفت: این میزان نیز با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان اولین استان در تامین ارزش افزوده کشور فاصله بسیار زیادی با استان‌های دیگر دارد و به عنوان آخرین استان در جدول رتبه‌بندی توسعه‌یافتگی کشور قرار دارد.

زارعی با اشاره به نرخ ۲۵ درصدی بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اشتغال به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه مردم این استان است.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: آیا برای پیشرفت یک استان با این همه ظرفیت و پتانسیل نباید تلاش‌های لازم انجام شود؟

زارعی با بیان این که حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا برای برون رفت از وضعیت فعلی نیازمند توجهات ویژه‌ای است گفت: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کشور حدود نیم درصد است و لذا افزایش آن به ۲ درصد می‌تواند تا حدودی مشکلات را مرتفع کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار داشت: استفاده از مزایای تبصره ۳ بند الف اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی  شرکت‌های دولتی در طرح‌های بزرگ تولیدی و صنعتی استان و اجرای مصوبات سفر هیات دولت به این استان می‌تواند اصلاحی در ساختار موجود باشد