چهارشنبه 19 آذر 1393 - 23:34

حقایق بر ملا شده از مسکن مهر دهدشت

در نشست بررسی مسکن مهر دهدشت استفاده از لوله‌های غیر استاندارد در گازرسانی و خطر فاجعه زیست محیطی فاضلاب این سایت عنوان شد.

خبرگزاری فارس: از لوله‌های غیر استاندارد گاز تا فاجعه زیست محیطی در برج علی‌شیر

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، سال‌ها از اجرای طرح مسکن مهری که با هدف رفع نیاز مسکن افرادی که عمدتاً از اقشار کم‌درآمد هستند، پایه‌ریزی شده می‌گذرد و اکنون با اتمام واحدهای سایت و چشم‌ انتظاری متقاضیان برای اسکان، مشکلات و معضلات آن خودنمایی می‌کنند.

 مسکن مهر دهدشت در منطقه برج علی‌شیر این شهر با 912 واحد یکی از پروژه‌هایی است که هر روز مشکلات جدیدی از آن رو می‌شود و به چالشی برای متقاضیانی که سال‌ها به امید خانه‌دار شدن چشم به مسکن مهر داشتند تبدیل شده است.

در نشست شورای مسکن شهرستان که ظهر امروز با محوریت بررسی مشکلات سایت مسکن مهر در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد، حقایقی از مشکلات این پروژه برملا شد که نشان می‌دهد روند اجرای عملیات مسکن مهر بدون رعایت اصول ایمنی و استاندارد صورت گرفته است.

علی اصغر تارم در ابتدای این نشست بزرگ‌نمایی مشکلات مسکن مهر را بی‌انصافی خواند و با بیان این‌‌که اجرای چنین پروژه عظیمی قطعاً با مشکلاتی همراه است، افزود: اما این مشکلات در حدی که در جلسات از آن یاد می‌شود، نیست.

رئیس راه و شهرسازی کهگیلویه تصریح کرد: وضعیت مسکن مهر آن طور که بیان می‌کنند فاجعه هم نیست و ناامن جلوه دادن سایت مسکن نوعی سیاه‌نمایی در پروژه است.

تارم هر کاری را دارای نقاط ضعف و قوت دانست و افزود: وقتی قرار است یک واحد ساختمانی با 30 میلیون تومان تحویل نیازمندان به مسکن شود این حسن است اما متأسفانه نادیده گرفته می‌شود و عده‌ای دنبال مشکلات جزئی در بد جلوه دادن این پروژه مهم می‌شوند.

تارم خاطرنشان کرد: 750 واحد از مجموع 912 واحد مسکن مهر دهدشت تکمیل و آماده واگذاری است.

به گفته تارم این تعداد واحد اکنون محوطه‌سازی، گاز و برق و دارای خدمات زیر ساختی است.

متولی سایت مسکن مهر که از آغاز جلسه به دفاع تمام قد از پروژه و انکار مشکلات موجود می‌پرداخت پس از بیان دیدگاه دیگر اعضای جلسه در عین حال فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای اجرای پروژه را باعث بروز مشکلات در اجرای مسکن مهر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات پروژه بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: اجرای فاضلاب سایت از عمده‌ترین مشکلات است.

تارم در ادامه خاطرنشان کرد: استاندار وقت تحت فشار بود که این پروژه حتماً شروع شود و بدون در نظر گرفتن جوانب کار و تأمین زیرساخت‌ها، پروژه را حتی بدون طرح توجیهی شروع کردند.

*اجرای رفع تکلیفی فاضلاب / هشدار درباره فاجعه زیست محیطی در سایت

نادر صفاری مشکلات فاضلاب را متذکر شد و با تأکید بر اینکه اصول فنی در فاضلاب مسکن مهر دهدشت رعایت نشده است، گفت: پول‌های کلانی در این پروژه بر باد رفته در صورتی‌که اساس کار از اول اشتباه و غیر کارشناسی بوده است.

رئیس آب و فاضلاب شهری کهگیلویه اقرار کرد: فاضلاب 150 واحد از این پروژه به صورت رفع تکلیفی انجام شده است و تاکنون بیش از 10 مکاتبه هشدار دهنده درباره فاجعه زیست محیطی این سایت به مسئولان ارائه دادم.

صفاری تعدادی از واحدها را فاقد قابلیت لوله کشی آب دانست و با اشاره به در نظر نگرفتن اعتبار این سایت در حوزه آبفا، هزینه مورد نیاز برای خط انتقال فاضلاب مسکن مهر را یک میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: تا زمان رفع معارضات محدوده سایت توان انجام هر گونه اقدامی در حوزه آب و فاضلاب شهری وجود ندارد.

* سردرگمی دستگاه‌های خدمات‌رسان در نبود طرح تفکیک

جواد تخشا نیز مشخص نبودن طرح تفکیک را از اساسی‌ترین مشکلات مسکن مهر دهدشت دانست و عنوان کرد: عدم لحاظ طرح تفکیک در چنین پروژه‌ای جای سئوال دارد، چراکه اگر طرح تفکیک وجود داشت هر دستگاهی با کسب آگاهی از وظیفه خود برای انجام خدمات اقدام می‌کرد.

شهردار دهدشت با اشاره به پایان کار ارائه شده به این پروژه این اقدام را اشتباه شهرداری در دوره‌های گذشته خواند و گفت: مسکن مهر خارج از محدوده شهری است؛ یا باید در قالب شهرک در حیطه خدمات بنیاد مسکن قرار گیرد و یا با الحاق به شهر به شهرداری سپرده تا در چارچوب قوانین شهری خدمات مناسب ارائه شود.

*مسکن مهر دهدشت روی خط زلزله واقع شده است

به گفته تخشا سایت مسکن مهر فاقد طرح و نقشه فرارو بوده و این معضل، ارائه خدمات درست را از دستگاه‌ها سلب کرده است.

تخشا همچنین عدم ارائه طرح تفکیک را باعث سردرگمی دستگاه‌ها در ارائه خدمات به سمکن مهر دانست و با بیان اینکه منطقه مسکن مهر روی خط زلزله قرار دارد گفت: به نظر می‌رسد ترس از دست دادن زمین‌های تملک نشده این سایت راه و شهرسازی به عنوان متولی این پروژه را مجبور به ارائه نکردن طرح تفکیک کرده است.

شهردار دهدشت با اشاره به مشکلات اساسی این سایت و اجبار شهرداری در دادن پایان‌کار در زمان استاندار وقت، تلاش و جدیت دولت جدید در رفع مشکلات این پروژه را باعث انجام خدمات از سوی شهرداری دانست و تصریح کرد: در این راستا شهرداری زباله‌ةای سایت را به صورت هفتگی جمع‌آوری، پنج دستگاه تاکسی برای ایاب و ذهاب ساکنان اختصاص و محل استقرار پلیس امنیت را تجهیز کرده است.

یزدان ذولفقاری نماینده مسکن و شهرسازی در سایت مسکن مهر دهدشت در دفاع از وضعیت این پروژه، گفت: مسکن مهر دهدشت از لحاظ فنی در رتبه نخست سایت‌های استان قرار دارد.

ذولفقاری با تأکید بر اینکه موقعیت مکانی این سایت از نظر کارشناسی در بهترین وضعیت قرار دارد، افزود: طرح تفکیک پروژه انجام شده و موجود است.

*لوله‌های کار شده در گازرسانی به مسکن مهر فاقد استاندارد است

شعبان صادقی هم از اجبار در خدمات‌دهی گفت و ادامه داد: فشار مضاعف برای گازرسانی ما را وادار به کار بدون رعایت اصول ایمنی و استاندارد کرده بود.

رئیس شرکت گاز ناحیه کهگیلویه گفت: اجازه طرح استعلام به کسی داده نمی‌شد و در اقدامی عجولانه خواستار گازرسانی شدند و گازرسانی بدون کروکی انجام شد.

به گفته صادقی حتی یک متر لوله استاندارد در گازرسانی به مسکن مهر دهدشت کار نشده است.

*بررسی مسکن مهر اولویت شورای اداری کهگیلویه است

سید کرامت کریمی اجبار سیاسی در پروژه مسکن مهر و تعجیل در پیش بردن عملیات را ملموس خواند و گفت: اما با این وجود هر دستگاهی از نظر هویت مدیریتی باید پاسخگوی این اتفاق باشد.

فرماندار کهگیلویه با تأکید بر لزوم مستندسازی عملکرد، ارائه سند معتبر در ارائه خدمات هر دستگاهی را ضروری خواند و افزود: خدمات شفاهی و بدون سند مکتوب پاسخگویی برای آینده را با مشکل مواجه می‌کند.

کریمی خواستار ارائه طرح تفکیک مسکن مهر در اسرع وقت شد و گفت: در جلسات دیگری موضوع این پروژه با جدیت پیگیری و بررسی خواهد شد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=131662
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما