سه شنبه 18 آذر 1393 - 22:30

افتتاح نخستین باغ پسته کهگیلویه و بویراحمد (تصاویر)

یکی دیگر از کشاورزان وقتی پشت تریبون قرار گرفت گفت: برای نخستین‌بار است که چنین جلسه‌ای تشکیل و در حضور یک مقام ارشد وزارت از کشاورزان و باغداران دعوت شده و اجازه صحبت به همه آن‌ها با صبر و حوصله داده شد.

سفر معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت جعفر گوهرگانی، متولی اصلی بخش کشاورزی در این استان تفاوت‌های ارزشمندی داشت.

به گزارش بویرنیوز، محمدعلی طهماسبی برای بازدید از باغات و گلخانه‌ها یک روز میهمان جامعه کشاورزی این استان بود تا همانند سایر بازدیدهای مقامات کشوری در جلسات و دیدارهای رنگارنگ و تشریفاتی به راه و رسم مسائل اداری، چند کلامی را بشنود و چند کلامی را بگوید.

اما این‌گونه نشد و این بازدید، تفاوت‌های خاصی داشت که از نگاه و زبان کشاورزان در این دیدارها بیان شد.

تمرین دور شدن از تفکر سردسیری و گرمسیری

برای نخستین‌بار همه مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های مختلف و کشاورزان نمونه مناطق گرمسیری و سردسیری این استان دور هم جمع شدند و هم‌زبان دردهای خود را بیان کردند؛ در این نشست متفاوت آنچه بیش از هر چیز مشهود بود، وحدت و همبستگی یکپارچه نقاط مختلف استان حول محور کشاورزی بود که می‌توان از آن به عنوان تمرینی جدی برای تمرین همبستگی در این استان یاد کرد.

13930918000496_PhotoL

در این نشست که در شهرستان گچساران برگزار شد، حتی فرماندار این شهرستان نیز از استان سخن گفت و مسائل عمومی مردم را به استحضار نماینده وزیر جهاد کشاورزی رساند؛ نگاه‌های حاکم بر این جلسه استانی بود و از تعصبات مخرب و واپس‌گرای گرمسیری و سردسیری خبری نبود.

دعوت رسمی از باغداران و درددل‌های واقعی آنان

برای نخستین‌بار در این سطح از همه باغداران مناطق مختلف این استان به صورت رسمی دعوت شد و صحبت‌ها و درددل‌های کشاورزان بدون هماهنگی قبلی، تشریفات و مقدمات ظاهری، و بدون دلهره و سرپوش‌گذاشتن بر واقعیت‌ها با شخص اول مسئول در حوزه باغبانی کشور از مشکلات خود سخن گفتند.

از دیگر تفاوت‌های این سفر، رونمایی و افتتاح نخستین باغ پسته در استان کهگیلویه و بویراحمد است که برای نخستین بار چنین تجربه‌ای در این استان شکل گرفته است تا از محل تولید این محصول صادراتی شاهد رونق اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

13930918000483_PhotoL

اعتراف تلخ اما صادقانه متولی کشاورزی استان

از دیگر تفاوت‌های بارز این نشست واقعیت‌های تلخی بود که از زبان متولی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد باز هم برای نخستین‌بار بیان شد؛ جعفر گوهرگانی درحالی که می‌توانست مثل گذشته بر این واقعیت سرپوش بگذارد، در حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به اشتباه این سازمان در ترویج و توصیه نهال‌های غیرمتناسب با اقلیم این استان به برخی باغداران گفت: در گذشته به توصیه کارشناسان همین سازمان نهال‌های خریداری و دراختیار کشاورزان قرار گرفت که اکنون باردهی لازم را ندارند و موجب ضرر و زیان‌های زیادی به کشاورزان شدند؛ وی گفت: اگر چه این اشتباه را گذشتگان مرتکب شدند ولی اکنون ما باید پاسخگوی اشتباهی باشیم که این سازمان در قبال برخی باغداران زحمت‌کش انجام داده است.

13930918000480_PhotoL

وی با درمیان گذاشتن صادقانه این مشکل واقعی از محمدعلی طهماسبی خواست تا این سازمان را در اصلاح این باغات یاری کند.

تفاوت‌های یک نشست از نگاه باغداران

تک تک کشاورزان باغدار وقتی پشت تریبون قرار گرفتند بر متفاوت بودن رویکرد تیم جدید متولیان کشاورزی این استان صحه گذاشتند و گفتند از تدارک چنین برنامه‌ای برای بیان دردهای خود فارغ از دلهره و لکنت زبان شگفت‌زده شدیم.

یکی از این باغداران تأکید کرد: برای اولین بار است که در حضور یک مقام ارشد وزارت معایب و ضعف‌های سازمان جهاد کشاورزی هم بیان می‌شود؛ این کشاورز ادامه داد: اگر چه این ضعف بزرگ (کاشت نهال‌های معیوب انار) مربوط به آقای گوهرگانی نیست اما وی برای رفع مشکلات باغداران مسئولیت آن را به عهده گرفته و پاسخگوی دردهای کشاورزان بوده است.

13930918000500_PhotoL

این باغدار، چنین رویکردی را از سوی یک مسئول، امیدبخش دانست.

یکی دیگر از کشاورزان وقتی پشت تریبون قرار گرفت گفت: برای نخستین‌بار است که چنین جلسه‌ای تشکیل و در حضور یک مقام ارشد وزارت از کشاورزان و باغداران دعوت شده و اجازه صحبت به همه آن‌ها با صبر و حوصله داده شد.

در این نشست، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی قول‌های مساعدی برای اختصاص اعتبارات و آموزش‌هایی به منظور خرید دستگاه‌های روغن‌کشی زیتون، احداث باغات دیم، اصلاح مشکلات فنی باغات، مبارزه با سرمازدگی و افزایش انبارداری و بازارپسندی محصولات تولیدی ارائه دادند.

فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=131512
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مراد گفت:

    يكي وعوض زاده بگوي توحه مي خواهي دنبال اين حماعت ، خبري وبست نيست.

  2. زهره گفت:

    اين بزرگ نمايي ها در حهاد كشاورزي كار …. هست كه بدون آزمون و…………،امروزه حابلوسي در حهاد كشاورزي خيلي حايگاه بيدا كرده بايستي فكري كرد.

  3. كورش گفت:

    تنها مشكلات را گفتن و عيب را شمردن هنر نيست هنر اينست كه راهكارهايي براي رفع مشكلات ارايه كنيم پيدا كردن مشكلات از همه بر مي ايد اما چكار كنيم كه اين مشكلات تكرار نشوند مهم است، ايا مديريت جهاد كشاورزي راه و چاره اي براي اين انديشيده است؟ تا حالا كه ما هرچه از اقاي گوهر گاني ديده ايم انتقاد و به قولي مچ گيري بوده است كار مهم و تحولي از ايشان تا كنون سر نزده است ايشان نتوانسته است يك قدم كوچك در زمينه حل مشكلات كشاورزي اين استان و پرسنل سازمان بردارد اينها همش شعار و عوامفريبي است از عمل فاصله بسيار است جناب گوهر گاني نهال با كيفيت استان را امسال از كجا مي خواهند تامين كنند خدا وكيلي كوچكترين فكري در اين زمينه كرده است؟ اينكه نهال هاي قبلي بي كيفيت بودند درست براي الان چه تدبيري انديشيده شده كه دوباره اشتباه تكرار نشود؟

  4. کشاورز گفت:

    جناب اقای گهر گانی سال 80 تا 83 خود شما در گچساران مسولیت جهاد کشاورزی را بر عهده داشتید خود شما نهال را اوردید حالا اشتباه گذشتگان است خود شما هم جزو همونهایی هستید
    مدیر ی که گل بدست و چاپلوس است هیچ وقت هیچی نمیشه ( عکس های فرودگاه گچساران )

    اخه یکی نیست شما که حوزه کاریتون کشاورزی است با این حرکاتتون دنبال چه چیزی هستید .

  5. حمید گفت:

    من به این نتیجه رسیدم که این سایت پر از دروغ وعوام فریبی است بنده خودم در جلسه حضور داشتم اصلا این معاون بازنشسته وزیر حرفی برای گفتن نداشت فقط چند تا جمله و کلمه قلمبه سلمبه انگلیسی ایراد فرمود و همش می گفت اگر وضع اعتبارات خوب شود چنین و چنان می کنیم نکته دیگری در سایت شما وارونه نوشته شده این است چون هیچ کشاورز و باغداری از منطقه سردسیری در جلسه حاضر نبود و جو جلسه کاملا گرمسیری بود و همه مسائل و مشکلات به حوزه گرمسیر می رسید اصلا هیچ دعوت رسمی برای باغداران سردسیری ارسال نشد متاسفانه در مدیریت جدید سازمان جهادکشاورزی تملق و چاپلوس رواج زیادی یافته است و مچ گیری و برخ کشیدن مشکلات که می توان گفت قبل از دولت نهم و دهم ایجاد شده و هنوز هم ادامه دارد به عناون مثال در سال 81و82که در زمان معاونت آقای طهماسبی بود در مناطقی در سطح شهرستان دنا اقدام به احداث باغات سیب در سطح بالای 150 هکتار شد در حالیکه مردم زحمتکش آن مناطق در انتظار به ثمررسیدن نهالهای کاشته شده بودند ولی متاسفانه در موقع به ثمر نشستن درختان رقم سیب موردنظر نبود وخسارات جبران ناپذیری بر جا گذاشت که هنوز بسیاری از باغداران با آن دست پنجه نرم می کنند و پیگیریهای زیادی از طریق مدیریت جدید در شهرستان و استان در دولت نهم و دهم انجام گرفت ولی چون کارشناسان آن زمان به پست های دیگری انتقال یافته بودند و دست باغداران زحمتکش خالی ماند و همچنان خالی مانده است

  6. محسن گفت:

    خودتون خبر میذارید خودتونم میاین زیرش پیام میذارید؟!!!!!!!!!!!!!!

  7. كارشناس كشاورزي گفت:

    چرا آقا گوهرگاني ايشن رو بردن گچساران؟؟؟؟همه چي برا گچساران…

  8. همشهری گفت:

    په کو باغ پسته. نه باغی دیدیم نه پسته ای. همش حرف بی ربط. کمی هم در موردافتتاح نخستین باغ پسته کهگیلویه و بویراحمد می نوشتین و عکس می ذاشتین بد نبود.

  9. سلام گفت:

    دوستان ..فعلا موقع تسویه حساب است..آقای گوهر گانی باید با بویر احمدی ها حساب کتاب کند .چون از روزی که اومدن سازمان فقط هرچه تلاش دارد فقط گچساران را میبیند.تازه مشاور هم آورده-این همه تحصیلکرده با تجربه در سازمان هست و حال مشاور آورده ….ای داد و بیداد.خدا بخیر کند .چرا از همین نیروهای سازمان استفاده نمیکند ؟؟البته ظاهرا بویر احمدی ها دیگه نباید سهم داشته باشند. این هم یکی دو سال برای آقای گوهر گانی ..بعدش چه ؟؟.عجب سازمانی شده . خدا را شکر.

دیدگاه شما