دوشنبه 26 آبان 1393 - 18:27

زمان و میزان نان گران مشخص شد

یک مقام مسئول از افزایش حداقل بیش از 10 درصدی و حداکثر 30 درصدی قیمت نان در کشور خبر داد و گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش بویرنیوز: یک مقام مسئول که نخواست نامش در خبر درج شود،از جمع‌بندی نهایی تغییر قیمت نان با مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: براساس مصوبه این ستاد، قیمت نان از ابتدای آذرماه تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: براساس این مصوبه، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش خواهد یافت و تا سقف 20 درصد هزینه عوامل تولید نیز بسته به شرایط هر استان به افزایش قیمت گندم اضافه شده و قیمت نهایی نان را رقم می‌زند.

به گفته وی، تغییر قیمت نان از ابتدای آذرماه اجرایی خواهد شد و هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم با نانوایان صورت گرفته است، ضمن اینکه در هر استان کارگروهی به ریاست استاندار تشکیل شده است تا بسته به هزینه‌های تولید در هر استان، قیمت نهایی نان را تعیین و ابلاغ کند.

به گفته وی، ظرف روزهای آینده قیمت نان در هر یک از استان‌های کشور به صورت رسمی اعلام خواهد شد و به موازات آن، نظارت‌های لازم بر کیفیت نان نیز صورت خواهد پذیرفت.

پیش از این، برخی نانوایان به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان کرده بودند و تنها یک نوع نان به صورت کنجددار و با قیمتی هزار تومان در نانوایی های خود عرضه می‌کردند.

برخی مسئولان دولتی می‌گویند: با توجه به اعتراضات متعدد مردم مبنی بر عدم کیفیت نان و اعتراضات نانوایان مبنی‌بر عدم سودآوری نانوایی‌ها و همچنین درخواست دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان آرد و گندم کشور، دولت طرح جامع مرحله ای اصلاح قیمت گندم، آرد و نان را در دستور کار قرار داده و مقرر شده است تا قیمت در آینده‌ای نزدیک با اطلاع رسانی جامع به مردم اصلاح شود.

منبع: مهر
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=128559
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. mohsen گفت:

    1- بنابراین با توجه به احکام مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده ۸% است که ۵.۳ درصد مالیات و ۲.۷ درصد عوارض است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال ۱۳۹۳ وصول می‌شود.
    2- ماليات بر ارزش افزوده شامل سه دسته ارزش افزوده ناشی از توليد،‌ درآمد و مصرف مي‌شود. ماليات بر ارزش افزوده از نوع توليدي،‌ بيشترين پايه مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده مصرفي كمترين پايه مالياتي را ايجاد مي‌كند. چون ماليات توليدي، ‌خريدهاي ناخالص كالاهاي سرمايه‌اي را شامل مي‌شود و‌ موانعي در برابر سرمايه‌گذاري ايجاد مي‌كند متقابلا ماليات بر ارزش افزوده مصرف كمترين پايه مالياتي را ايجاد و ماليات عمومي است بيشتر كشورها معمولا اين روش را انتخاب مي‌كنند.
    3- عمده‌ترين مزاياي اين نوع ماليات، شفاف‌سازي معاملات اقتصادي، ‌گسترش پايه‌‌هاي مالياتي بر اساس مصرف،‌ افزايش درآمدهاي مالياتي قابل اتكا براي دولت، توسعه عدالت مالياتي و… است. عمده‌ترين معايب آن نيز مربوط به آثار مستقیم و تورمي است.
    4- علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : وزارت اقتصاد معتقد است نرخ مالیات برارزش در سال آینده نباید افزایش داشته و طبق نرخ فعلی قانون اجرا شود. عسکری گفت : براساس برنامه پنجم ۱۰۰ % بودجه جاری کشور باید از محل وصول مالیات تامین شود ولی هنوز بسترهای لازم جهت حصول۱۰۰% بوجود نیامده است لذا باید ابزارها و امکانات لازم جهت تشخیص مالیات براساس عدالت بوجود آید.
    5- دولت و مجلس بدلایلی که دکتر عسکری رییس کل سازمان مالیاتی کشور به یک مورد یعنی ناتوانی دولت از انجام تکالیف قانونی در اخذ حقوق ملی اشاره کرد اراده ، توان یا از شجاعت لازم برای شناسایی و اخد حقوق عمومی برخوردار نیستند. جالب اینکه بیشترین وقت مجلس و دولت در طراحی لایحه بودجه دقیقا در همین موضوع صرف می شود همانطور که بسته خروج از رکود تورمی و اقتصاد مقاومتی مجلس و دولت نیز بر اساس امکان وصول مالیات واقعی از اقشار قابل تعریف در دهک های یک تا سوم جامعه بوده است نکته مهمی که به سادگی توسط دولت و مجلس به حاشیه رانده می شود.
    6- دولت قادر به اخذ مالیات لازم در موقعیت خرید نبوده و نیست یا سازمان مالیاتی بر ناتوانی در شناسایی و اخذ مالیات واقعی تأکید دارد لذا است که دولت به ساده ترین شیوه ممکن رجوع می نماید یعنی افزایش قیمت کالاهای بسیار پر مصرف عمومی که متأسفانه از نزدیکترین ارتباط با معاش اقشار آسیب پذیر جامعه برخوردار است.
    7- دولت به صراحت اذعان می کند که حتی قادر نیست یارانه پرداختی به ایرانیان خارج نشین را حذف نماید اذعان می کند که قادر نیست چند میلیون اضافه پرداختی یارانه را شناسایی کند اذعان می کند که قادر نیست حتی دارندگان خودروهای میلیاردی را بعنوان متمکن از لیست خارج کند. اما می تواند به ساده ترین شکل ممکن قوت لایموت آسیب پذیرترین اقشار را هدفگیری کند. دولت مطمئنان نمی داند که بخشی از ساکنین مناطق 22 گانه تهران پایتخت برای نجات فرزندان از گرسنگی مفرط و سوء تغذیه های جبران ناپذیر خانواده ناچار به استفاده از کوپن اهدایی نان می باشند.
    8- دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و سخنگوی دولت البته در مصاحبه شب گذشته تلویزیون فرمودند که مردم نگران نباشند نان را گران نکردیم بلکه بدلیل افزایش بخشی از هزینه های واحدهای نانوایی 30% قیمت نان افزایش یافته است یعنی که آقای نوبخت تصور می کنند مشکل مردم و اقشار اسیب پذیر و مهتاج نان شب در منشأ افزایش قیمت است و حال که شنیدند دولت گرانی را تحمیل نکرده بلکه افزایش قیمت واحدهای نانوایی را پذیرفته باید شادمان و احساس گرسنگی نکنند.
    9- مجلس و دولت مناسب است بفرمایند علی رغم گذشت نزدیک به شصت سال از اولین روزهایی که باید سیستم مالیاتی کشور اصلاح و پردرآمدها با پرداختیهایی بیشتری روبرو می شدند نیازمند گذشت چند برنامه پنج ساله دیگر هستند تا رییس کل سازمان مالیاتی کشور نگویید بستر های لازم برای اخذ حقوق عمومی از درآمد متمولین آماده نیست. آقای عسکری بفرمایند برای اخذ مالیات ارزش افزوده و مالیات واقعی درآمد صنف طلا و جواهر کشور که بطور متوسط پرداخت مالیاتی کمتر از یک معلم دارند به گذشت چند سال دیگر نیاز دارند.
    10- براساس اعلام دولت میزان افزایش قیمت نان متناسب با شرایط استانی و توسط کارگروههایی به مسئولیت استانداران تعیین خواهند شد بطوریکه بیشترین افزایش مربوط به استان تهران است. لذا فارغ از اینکه مصوبه مذکور مجددا امکان و انگیزه لازم برای افزایش قاچاق آرد و نان را فراهم می کنند مناسب است حداقل نمایندگان تهران در مجلس به تنگناهایی جدیدی که برای مساجد و هیاتهای تأمین کننده کوپن نان بی بضاعت ترین افراد جامعه ساکن در مناطق 22 گانه شهرشان نیز توجه حداقلی داشته باشند. بدانند که نان محصول گندم بعنوان بزرگترین کالای تولیدی و وارداتی کشور تنها جایگزین اقلام معمول سبد غذایی بخشی از مردم جامعه تلقی می گردد بنابراین افزایش قیمت نان یعنی خالی شدن مستقیم و بی واسطه تنها قلم موجود در سبد غذایی مردمی است که برای گرفتن یک شانه تخم مرغ سبد کذایی ناچار از تحمل ایستادن در صفی کیلومتری در سرمای زیر 20 درجه سال گذشته بودند.
    11- مجلس و دولت مناسب است برای لحظاتی از چشمان خانوارهایی پایتخت نشینی از این جنس نیز به سخنانشان توجه کنند. دکتر نوبخت با تبسمی دوست داشتنی فرمودند مردم نگران نباشند دولت قیمت نان را گران نکرده است بلکه بدلیل افزایش برخی هزینه های واحدهای نانوایی قیمت نان 30% افزایش می یابد اقای سخنگو اگر اراده ، توان یا جسارت حذف یارانه 45 هزار تومانی دارندگان درآمدهای ماهانه چند میلیاردی را ندارید حداقل به اخلاق تکیه کنید و شعور مردمی که باید با اتکا بر کوپن نان زندگی خانواده را اداره کنند توهین نکیند و حرمتشان را به ریشخند نگیرید.
    12- آقای رییس جمهور و و سایر مقامات مسئول قوای مغننه و قضاییه مردم طی سال جاری مکرر شنیدند که به مصادیق برخورد با مفسدین بزرگ اقتصادی اشاره شده است مکرر شنیدند که با قاچاق کالا به جد برخورد می شود مکرر شنیدند که میلیونها کارت سوخت جعلی و غیر قانونی سهمیه بگیر سوخت ابطال شده است مکرر شنیدند که کشور از صرفه جویی قابل توجه مصرف سوخت یعنی کاهش واردات و صرفه جویی ارزی بسیار قابل توجه همراه بوده است مکرر می شنوند که با ساخت فلان دارو و قطعه و ماشین و غیره میلیونها دلار صرفه جویی ارزی عاید کشور شده است مکرر شنیدند که پرداخت وامهای ارزان قیمت به کشاورزان و باغداران و تولیدکنندگان با هدف کاهش هزینه های تولید انجام شده است مکرر می شنویم که رکود و تورم و گرانی و غیره را چگونه مهار و کوچک می کنند و صدها مورد دیگر که از دیروزهای دور تا هر روز امروز باید بشنویم اما همچنان سوالی ابتدایی باقی است مردم در چه شرایط و موقعیت و زمانی باید اثر اینهمه را در سبک سازی هزینه های ویرانگر زندگی روزانه و حداقلی لمس کنند.

دیدگاه شما