یکشنبه 25 آبان 1393 - 1:07

ما در کهگیلویه و بویراحمد محروم به دنیا می آییم (+تصاویر تاسف بار)

حسن غفاری عکاس صاحب نام کهگیلویه و بویراحمدی در مطلبی که برای بویرنیوز ارسال داشته نوشت:

حسن غفاری  عکاس صاحب نام کهگیلویه و بویراحمدی در مطلبی که برای بویرنیوز ارسال داشته نوشت:

در سیستان وبلوچستان مردمانی هستند که شناسنامه ندارند، زمین هایشان بیابانی وکویری است ،طوفان شن دارند وخشکسالی ،گویی همه سالش یک فصل دارد، این سرزمین تاریخ وتمدن دارد اما امروزه گریبانگیر فقراست ، منابع طبیعی محدود دارد وسالهاست دچارخشکسالی، مردمان آنجا اگر محرومند از روی فقر زمینشان است گویی در این سرزمین همیشه شب است .
 کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی است ثروتمند ،چهارفصل،سرما وگرما بسیار دارد،شهری وروستایی وعشایری دارد، مایعات نفت وآب فراوان دارد، تاریخش پراست ازجنگ آوری وسخت کوشی است برای غلبه بر طبیعت وجریان های اجتماعی .گویی در این سرزمین همیشه روز بوده است .
مردمان کهگیلویه وبویراحمد و سیستان وبلوچستان درباور  شاهنامه همسو هستندوهر دو صفت مشترک اجتماعی ،محروم دارند اما این کجا وآن کجا ، مگر روز وشب با هم یکسانند ، آنجاسرزمینی فقیراست ومحروم ،اینجا سرزمینی غنی وسرشاراز منابع طبیعی روی زمین وزیرزمین اما محرومیم .آنجابا جبر وقهر طبیعت روبه رو هستند واینجابا فراوانی نعمت وبی لیاقتی ساکنینش ،اینجا نفت وگازدارد واز پی آن زندگی می بخشد به جهانی.

با مقایسه این دو سرزمین می توان فهمید که کهگیلویه وبویراحمدی ها محروم نگه داشته شده اند وبه آنها قبولانده اند که محرومند ،محرومیت همراه ماست ودر هر زمان ومکانی به شکل های مختلف خودش را نشان می دهد ،ما محرومیت را حمل می کنیم وانگار ترک عادت نمی توانیم کنیم ، محرومیت یعنی جریان های شبه سیاسی فرسایشی که دلخوشی های کاذب قومی راسبب می شود ، محرومیت یعنی توقف فعالیت های عمرانی در سطح استان به دلیل کارشکنی های حزبی وجناحی ، عدم تحمل جناح مقابل واستفاده از فشارهای پشت پرده وگویش های دیکتاتورانه، مدیرانی که نوع اوری ندارند بجای بودن در راهروهای وزارتخانه وسطح استان به میزهایشان چسپیده اندواز مدیریت فقط مصوبات را می دانند، محرومیت یعنی فراموشی فرهنگ وهنر در همه اداره های استان ، سکوت در قبال تاراج منابع طبیعی به واسطه فقر مادی وفرهنگی ، مهاجرت روستائیان از شرایط نامطلوب آب ، محرومیت یعنی عدم خود باوری جوانان ،مهاجرت نخبه ها ، از یاد رفته گی شایسته سالاری ، محرومیت یعنی من وشمابا هم رفتارهای دوگانه داشته باشیم، محرومیت یعنی مدیری که انجام وظیفه اش منتی باشد تا ابد برما ، نماینده هایی که نمایندگی کردند ورفتند ودیوارنویسی های تبلیغاتیشان هنوز به جای خودشان روی دیوارها است، محرومیت یعنی انبوه جمعیت در معارفه ها ونپرسی اوکه رفت چه کرد وتو که می آیی ما حواسمان هست، رسانه هایی که خبرسازی نمی کنند خدمت رسانی مدیران می کنند،محرومیت یعنی سرزمینت سرشار باشد از سوخت فسیلی ونتوانی آن را جایگزین سوخت نباتی کنی،تنورت را هر روزبا هیزم بلوط گرم کنی  واز آن نان بلوط بیرون بیاوری، همیشه در صحنه باشی وباورت نداشته باشند، و…….محروم یعنی من وشما که که محرومیت را باخود حمل می کنیم کم کم دارم شک می کنم نکند این درد موروثی باشد.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=128338
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جواد گفت:

    مطلب خوبی بود و خیلیام این حرفارورو زدن اما کو تغییر کو گوش شنوا

  2. ناشناس گفت:

    واقعا حقیقت را بیان کردی .درود

  3. ..... گفت:

    عکس های اول و سوم و هفتم مربوط به بختیاری می باشد

    • ناشناس گفت:

      سلام بر نویسنده که درد مردم را بیان میکند ولی در متن فرمودید بی لیاقتی ساکنانش اشباه کردی بنویس بی لیاقتی مسولین

      • ناشناس گفت:

        منم با نویسنده هم عقیده ام . مسئولین خو از آسمون بر ما نازل نشدن. مثلا نخبگان ما هستن که به نزدیکی به نمایندگان به این مسئولیت ها رسیدن. مقصر خود ماییم

  4. سی سخت گفت:

    ممنون از آقای غفاری
    ای کاش در تمام این سالها گوش شنوایی بود و چشم بینایی که همۀ این محرومیت ها رو می دید
    نگیم استان ما بی فرهنگه که نیست. این قدر محرومیم و مشکلات اقتصادی داریم که دچار فقر فرهنگی هم شده ایم
    ای کاش می دانستیم پول نفت بام نفت ایران (گچساران) کجا میره؟ که این همه مشکل در این شهرستان بیداد می کنه
    چرا باید ثروتمندترین مردم ایران این قدر فقیر و بیچاره باشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. یلدا گفت:

    خدایا اون بچه با عروسکش منو کشت بمیرم

  6. ایرانی گفت:

    پول نفت ، گاز و جدیدا آب از استان بی سرپرست ما صرف ساخت پلهای دو طبقه و 4 کیلومتری در اصفهان ، تهران و کلان شهرهای دیگر می شود آب را هم برای کشاورزی و شرب بوشهر ، فارس ببرند .
    خلایق هر چه لایق……

  7. مهدی گفت:

    درود خداوند بر پدرومادرت جناب غفاری بزرگوار انشالا که مسئولین ببینندوبشنوند وعمل کنند تا اجرتان ضایع نشود هرچند که حرف حق رو زمین نمی ماند .هزاران رحمت خداون برشماباد
    برادر.
    سپاس

  8. 645645 گفت:

    واقعا قلبم به درد اومد – خدایا کی جوابگوی اینا باشه

  9. ناشناس گفت:

    نفت و گاز ، اب و طبیعت بر باد رفته و درون استان ما درگیر دعواهای طایفه ای و شهرستانی و استانهای گرگ همجوار درحال خوردن غنایم این غفلت.

  10. شهریار (سفرنویس) گفت:

    با دیدن عکسها ناخود آگاه گریه ام گرفت ………………………

    • ! گفت:

      واقعا در مورد هر کدام میشه کتابی نوشت. درود بر نگاه جامع و ریز بینانه استاد غفاری. بجای گریه باید کمی تامل کرد.

  11. ناشناس گفت:

    چه نوشته کوتاه و پر مغزی و همینطور عکس ها که مکمل خوبی بودند. 
    ” تنورت را هر روزبا هیزم بلوط گرم کنی  واز آن نان بلوط بیرون بیاوری، همیشه در صحنه باشی وباورت نداشته باشند ” باشد که اقلا نسل جوان را گوشی شنوا .

  12. ظلم وبار گفت:

    سی کر بگو سی کور برقص

  13. كورش گفت:

    خلايق را هرچه لايق ما خود زمينه فقر و محروميت خودمان را فراهم مي كنيم فقر اقتصادي فقر فرهنگي فقر اخلاقي و… دست پخت خودمان است گرچه به مزاقمان خوش نمي ايد ولي خود كرده را تدبير نيست مسئولين هم از ما هستند ماييم كه به انها فرصت خودنمايي داده ايم ماييم كه انها را به جايي رسانده ايم ماييم كه در هر انتخاباتي صف جلويي را براي خود رزرو كرده ايم و از ديگران پيشي گرفته ايم بايد بچشيم حقمان است

  14. شهروند گفت:

    بخدا باید مدیران استان از دیدن این محرومیتها سردرد بگیرند

  15. دشتروم گفت:

    خدایا مسولینی که تو استان مسولیت دارند این تصاویر را مبینند شب خوششان دندان درد باشد اقای غفاری تشکر تشکر؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه شما