چاپ این برگه

دکتر چمن با علوم پزشکی و سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد چه کرد + تصاویر

گروه سلامت – طرح تحول نظام سلامت؛ عنوان طرح مهم دولت تدبیر و امید که از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در ادبیات رسانه ای و حوزه سلامت کشورمان رایج شد و هم اکنون اجرای آن در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در حال اقدام بوده و شاید بتوان ادعا نمود از معدود برنامه هایی است که شاهد اجرای موفق آن هستیم. اما اینکه این طرح چیست؟ و چه مزیت هایی دارد؛ همچنین آشنایی خوانندگان با روند اجرای آن و چگونگی دریافت هزینه بستری بیماران، دلیلی شد برای تهیه این گزارش تا به این سوالات به صورت شفاف و ساده پاسخ بدهیم؛

tahavol1

به گزارش بویرنیوز، بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت در محورهای زیر در حال اجراست:

–          کاهش میزان پرداختی بیماران بستری شده در بیمارستان های وابسته به دانشگاه( برای روستائیان پرداخت تنها ۵ درصد و بقیه افراد ۱۰ درصد)

–          ترویج زایمان طبیعی

–          حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های مشمول طرح

–          ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان ها

–          حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند

–          حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

–          نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت

در این طرح کاهش هزینه پرداختی بیماران بستری به نحوی است که بیماران بستری شده با دفترچه روستایی فقط ۵درصد و سایر بیماران ۱۰ درصد کل هزینه را پرداخت می کنند.مثلا اگر مجموع هزینه های بستری یک بیمار یک میلیون تومان شود، بیمار دارای دفترچه روستایی به طور میانگین ۵۰ هزار تومان و سایر دفترچه ها ۱۰۰ هزار تومان از هزینه را پرداخت می کنند. البته این بخش شامل بیماران بستری است و در درمانگاه های دولتی نیز که در دهدشت و گچساران نیز افتتاح شده اند، هزینه ارائه خدمات پزشکی تخصصی با تعرفه دولتی در حال انجام است.

روند اجرای اجرای طرح تحول نظام سلامت

از همان آغاز به کار و با دستور دکتر چمن، کارگروه های اجرایی طرح مشخص و بازدیدهای مرتبط و هفتگی از زوند پیاده سازی این طرح بزرگ آغاز شد، به گونه ای که رئیس دانشگاه و معاون درمان وی از تمامی بیمارستان های مجری طرح تحول نظام سلامت بازدید و چالش ها، کمبود ها و ایرادات احتمالی را با حضور رئیس و مسئولان هر بیمارستان بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.( در راستای اجرای بسته نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت)

نحوه پذیرش بیمار در طرح تحول نظام سلامت

در این طرح؛هر بیمار در هنگام بستری و مراجعه به بخش، بسته ویژه ای شامل لباس مخصوص همان بیمار؛ مسواک، لیوان، قاشق، دمپایی، حوله و شامپو به صورت رایگان دریافت می کند.

همچنین برای بیمار در زمان بستری کلیه وسایل مورد نیاز اعمال جراحی، دارو و ملزومات پزشکی توسط بیمارستان تهیه می شود و تحت هیچ شرایطی بیمار جهت تهیه موارد مورد نیاز اعلام شده در بسته طرح تحول نظام سلامت به خارج از بیمارستان ارجاع داده نمی شود.این در حالی است که قبلا بیمار جهت تهیه دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز خود شخصا اقدام می کرد.بر اساس گزارش های میدانی خبرنگاران ما، خوشبختانه این بخش طرح تحول نظام سلامت نیز در استان ما تاکنون به خوبی اجرایی شده است و تا حدود بسیاری توانسته آرامش را برای همراه بیمار به وجود آورد.

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم از مجموع هزینه های کل بیمار که شامل موارد اشاره شده در بالا از جمله دارو نیز می شود؛ سهم بیمار به صورت میانگین “۷درصد” است؛ یعنی در هنگام بستری نیز هیچ گونه وجهی از بیمار دریافت نمی شود و در زمان ترخیص مراجعه نموده و از مجموع کل هزینه های درمانی وی بر اساس فرمت اعلامی ( ۵درصد روستایی و ۱۰ درصد سایر دفترچه های درمانی) اقدام می شود.

tahavol3

تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان های استان

آمار تعداد بیماران بستری از زمان شروع طرح در استان نیز در نوع خود جالب است؛ از زمان اجرای طرح در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار بیمار در بیمارستان های استان بستری شده و از مزایای این طرح بهره مند شدند که تنها ۷ درصد مجموع هزینه های بیمارستانی را پرداخت کرده اند حال آنکه تا قبل از اجرای طرح قریب به ۴۰ درصد مجموع هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شد.

البته در این میان و بر اساس بازرسی های صورت گرفته میزان زیرمیزی به صورت چشمگیری کاهش یافته است؛ هر چند که به نظر می رسد در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر مردم در زمینه ارائه گزارش موارد تخلف احتمالی است تا کارشناسان مربوطه با مدارک و مستندات لازم و در صورت مشاهده دریافت هرگونه وجه غیر قانونی اقدام لازم را انجام دهند.

وضعیت زایمان طبیعی در استان

ارائه خدمات زایمان طبیعی به صورت رایگان در سه بیمارستان دولتی استان از جمله اولین بسته های ابلاغی و مورد تاکید در این طرح است که تاکنون در بیمارستان های استان حدود ۲۲۷۹ مورد زایمان طبیعی به صورت رایگان صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵ درصدی زایمان طبیعی را نشان می دهد. البته ” بویر نیوز” در نظر دارد به زودی در گزارشی اختصاصی به وضعیت زایمان سزارین و عوارض آن بپردازد.

هتلینگ بیمارستان ها

یکی دیگر از بسته های مورد تاکید در طرح تحول نظام سلامت” ارتقای هتلینگ بیمارستان ها” ی استان است.

در این طرح برای بیمار از لحاظ آسایش، حمام، نظافت و غذا باید وضعیت مطلوبی تدارک دیده شود و همچنین نسبت به تعمیر و تجهیز اتاق بیمار و همراهان اقدام شود. در این راستا تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به بیمارستان های استان اختصاص داده شده و در حال بازسازیف مرمت و تدارک موارد مورد نیاز در زمینه هتلینگ بیمارستان ها هستیم.

حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های مشمول طرح

تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان تنها تعداد معدودی پزشک متخصص مقیم پیش بینی شده بود؛ اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت برنامه ریزی لازم در این راستا صورت گرفته و هم اکنون در بیمارستان های امام سجاد(ع) در سه رشته تخصص، شهید بهشتی ۵ رشته تخصص، شهید رجایی گچساران سه رشته تخصص و امام خمینی(ره) دهدشت نیز در سه رشته تخصص پزشک مقیم مستقر شده به نحوی که از ساعت ۱۴ لغایت ۸ صبح روز بعد( در روزهای تعطیل ۲۴ ساعته) در بیمارستان مستقر بوده و در صورت تشخیص پزشک اورژانس بلافاصله نسبت به ارزیابی و معاینه بیمار اقدام می شود.

حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و کاهش چمشگیر دریافت های خارج از ضوابط پزشکی

ازدیگر مزایا و نکات قابل تامل در اجرای این طرح کاهش دریافت وجه خارج از ضوابط و چارچوب مصوب در استان بالاخص در شهرستان های کهگیلویه و گچساران است. همچنین در راستای حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند،  تحت عنوان مشترک بیماریهای ویژه تحت پوشش معاونت درمان وزارت بهداشت قرار گرفته و هزینه های بالای تشخیصی و درمانی بیماری آنها که مشمول بیمه نمی باشند، طبق بسته خدمتی تعیین شده تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

در این راستا بیماران نیازمندی که توان پرداخت فرانشیز خود را ندارند نیز توسط این ردیف بر حسب تشخیص سیستم مددکاری حمایت می شوند.این مهم نیز توانسته است بخش عمده ای از مراجعات مردمی به رئیس دانشگاه و مسئولان مرتبط را جهت دریاف تخفیف بیمارستانی به نحو چشمگیری کاهش دهد.

دریافت اعتراض و شکایت های مردمی

برای پیشنهادات و انتقادات مردم نیز چاره اندیشی شده و مردم در این زمینه می توانند بسامانه ۱۵۹۰ نیز با هدف پیگیری و پاسخگ شماره تلفن ۱۵۹۰ تماس گرفته و یا به ۲۰۰۰۱۵۹۰ پیامک زده و در صورتی که دنبال راه سوم دیگری نیز می گردند به سامانه tahavol.behdasht.gov.ir مراجعه نمایند. نکته حائز اهمیت موضوع اینکه بنرهای اطلاع رسانی این طرح در محیط بیمارستان ها نصب شده تا مراجعین بیمارستانی ارتباط خود را با مسئولات راحت تر برقرا نمایند.