چهارشنبه 11 تیر 1393 - 8:52

کهگیلویه وبویراحمد سرزمین گنج های خفته

استان سرشارکهگیلویه وبویراحمد علاوه بر ظرفیت های بالقوه گردشگری ، منابع آبی ، نفت وگاز از سرمایه غنی مغفول مانده دیگری به نام معدن برخورداراست ولی از این ثروت غنی برای رونق اقتصادی و اشتغال بهره گیری نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ذخیره قطعی معادن کهگیلویه وبویراحمد افزون بر یک میلیارد و 755 میلیون تن برآورد شده است که این حجم معدن جغرافیایی کوچک کهگیلویه وبویراحمد را به سرزمین گنج ها نامگذاری کرده است.

وجود 80 مواد معدنی ویژگی خاصی به تنوع معادن این استان داده است که مهمترین این مواد معدنی شامل فسفات،بوکسیت، سنگهای نماو تزیینی،سنگ گچ وآهک، دولومیت، سلستین، سیلیس، مس، مواد معدنی نسوز،مواد اولیه سیمان و معادن شناسایی شده دیگری نظیر گوگرد،نمک،قیرطبیعی و خاک های صنعتی درآن شناسایی شده است.

کارشناسان نبود سرمایه گذار بخش خصوصی را دلیل توسعه نیافتگی کهگیلویه وبویراحمد بویژه بخش معدن این استان با این همه ظرفیت های طبیعی و خدادادی بیان می کنند.

در کنار عدم استقبال بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش معادن و برخی سنگ اندازی ها، سختگیری های بی مورد و قوانین دست و پاگیر خود بررکود در این بخش مهماقتصادی افزوده است.

استاندارکهگیلویه وبویراحمد از معادن به عنوان مهمترین کانون های اقتصادی هر منطقه یاد کرد و افزود: مسوولان بخش صنعت ومعدن باید بیش از پیش بستر شکوفایی ظرفیت های اقتصادی و اشتغالزایی بخش معدن استان را فراهم کنند.

سید موسی خادمی افزود: وجود میلیون ها تن انواع مواد معدنی یک پتانسل بالقوه ای است که باید با برنامه ریزی با هدف رونق اشتغال و صادرات بالفعل شود.

وی به برنامه ریزی موفق مسوولان دولت تدبیر و امید برای فراهم شدن بستر فعالیت معدن چرام با حجم استخراج سالانه یک میلیون تن اشاره کرد و افزود: از سرمایه گذاران بخش معدن برای ارایه خدمات و تسهیلات حمایت جدی خواهد شد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در دیگر کشورها اکتشافات مربوط به صنعت نفت و گاز و حتی بخشی از صنایع وابسته به آن در حوزه معادن آن کشورها محسوب می شود.

حجت الله موسوی فراز افزود: پیوستن ایران به این کشورها و با توجه به منابع و اکتشافات فراوان نفتی در مناطق مختلف و بنا به استقبال شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی دنیا برای امر سرمایه گذاری در این حوزه می توانستیم به افق های بلند و شکوفایی بخش معدن در کشور نیز دست یافت.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پذیرفتن آن در زمره بخش معادن رونق سایر معادن در کشور را به دنبال خواهد داشت.

موسوی فراز اظهار کرد:هماهنگی وهمراهی دستگاههای ذیربط برای دلگرمی سرمایه گذاران ، گرفتن استعلام ها ، ارایه خدمات را لازمه شکوفایی بخش معادن دانست.

این کارشناس صنعت و معدن کهگیلویه وبویراحمد به ناتوانی برخی سرمایه گذارهای کوچک و راهاکردن طرحها در نیمه راه اشاره کرد ومعتقد است بهره برداری ازمعادن این استان نیازمند جذب سرمایه گذاری های بزرگ حتی از میان برخی شرکت های دولتی است.

موسوی فراز با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد هم اکنون به لحاظ اشتغال ، اکتشاف و سرمایه گذاری در بخش معدن جزو استان های آخر کشور قرار دارد، گفت: با اتمام برخی طرح های بزرگ صنعتی و استفاده از مواد اولیه و خام معدنی این میزان سرمایه گذاری و حتی بهره برداری در این حوزه به بیش از دو و نیم برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی کارخانه سیمان مارگون و آجر کهگیلویه را عمده این طرح ها دانست و گفت: این دو پروژه مهم صنعتی در استان هم اکنون با پیشرفت فیزیکی بالای 90درصد در حال اجرا هستند که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

این کارشناس حوزه صنعت و معدن کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: برخی بروکراسی ها و سخت گیری های بی مورد از سوی دستگاه های ذیربط به ویژه منابع طبیعی نیز موجب رکود و شکوفا نشدن بخش صنعت و معدن این استان شده است.

وی با بیان اینکه ضرورت صیانت و حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی یکی از رسالت های اساسی و حتی اعتقادی و فرهنگی در سازمان صنعت، معدن و تجارت محسوب می شود، افزود: با وجود همه این حساسیت ها و الزام ها ولی همچنان سخت گیری ها با قوت بیشتری در این راستا ادامه دارد.

وی ابراز داشت: هم اکنون بخش زیادی از ذخایر معدنی این استان در مناطق حفاظت شده و یا منابع ملی قراردارد که این خود مشکلی برای جذب سرمایه گذار اسیت.

موسوی فراز معدن مس با عیار دو و نیم درصد ، معدن سلستین با عیار 96درصد و دولومیت نیز با 21درصد در منطقه حفاظت شده دنا قرار دارند ولی اجازه اکتشاف و بهره برداری از آنها تاکنون از سوی نهادهای ذیربط داده نشده است.

یک کارشناس آمار و اکتشافات معدنی در کهگیلویه وبویراحمد نیز در این راستا تاکید کرد: سهم بخش معدن در سرمایه گذاری این استان ناچیز است.

احمد حیدری افزود: با وجود بیش از 88 معدن در کهگیلویه وبویراحمد حدود نیمی از آنها غیرفعال و از چرخه اکتشاف و بهره برداری خارج شده اند.

وی میانگین طرح های راکد معدنی در کشور را حدود 25درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به تدابیر و تاکید ویژه دولت یازدهم و ارایه راهکارها و مشوق های لازم بخش عمده ای از مشکلات این معادن در حال رفع شدن است.

حیدری ذخیره قطعی 88معدن استان کهگیلویه وبویراحمد را افزون بر یک میلیارد و 755 میلیون تن و با میزان اشتغالزایی بیش از یکهزار و چهار نفر اعلام کرد.

وی میزان سرمایه گذاری و میزان استخراج اسمی سالانه این معادن را نیز به ترتیب افزون بر 540 میلیارد ریال و هفت میلیون و 800 هزار تن اعلام کرد.

حیدری شمار گواهی نامه های اکتشافی در این بخش را نیز 38 فقره با ذخیره قطعی 234 میلیون تن خواند و یاداور شد: هزینه عملیاتی این تعداد نیز افزون بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال است.

وی تعداد پروانه های اکتشافی در بخش معدن این استان را 15 مورد با هزینه ای افزون بر یک میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد.

حیدری از اجازه استخراج موقت 264 هزار تن از 12 فقره مواد معدنی درکهگیلویه وبویراحمد خبر داد و مهمترین معادن استان را نیز شامل سلستین، فسفات، بوکسیت، گچ ، مس ، دولومیت، سنگ لاشه و گوگرد اعلام کرد.

معاون برنامه ریزی استانداری نیز در این زمینه استفاده نکردن از روش های نوین مالی، قدرت کم چانی زنی از سوی مسوولان و مدیران اجرایی و اکتفا کردن به منابع محدود استانی را از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی استان در سالیان متمادی در حوزه های مختلف به ویژه بخش مهم صنعت و معدن اعلام کرد.

علی حسن نوروزی ارایه سیاست های نادرست ، تاکید بر تئوری سازی ها و شعارزدگی به جای کاربردی عمل کردن پژوهش ها و نیز نداشتن ارتباط عمیق مراکز علمی و دانشگاهی را از سایر حلقه های مفقوده در رونق حوزه صنعت و معدن این استان عنوان کرد.

معدن فسفات چرام ازجمله معادن بزرگ کشور با ذخیره قطعی بیش از80میلیون تن پس از سال ها وقفه برای راه اندازی آن، اینک مراحل مقدماتی این طرح بزرگ در حال انجام است.

براساس اعلام مسوولان این معدن ظرفیت ایجاد استغال برای یکهزار و400نفر را دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=111013
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خالد گفت:

    کشفیات نفت منطقه شورم وزیلایی ومیمند لما و خونگه درشهرستان دنا طی بررسیهای مهندسان ایتالیایی درزمان پهلوی راهم اضافه کنید  که الکی رهاشده ومی تواند استان رامتحول کند.نبودمسولان دلسوز وکاردان مشکلات استان راچندبرابرکرده.

  2. ایرناییون گفت:

    درود برامانتداری در درج منبع خبر

  3. ملا ایمور گفت:

    کی گفت گنج؟ کوچنه ؟ایابو دراریش ؟ خداییش جاشو نشونم بدین ؟

دیدگاه شما