چاپ این برگه

فاجعه انسانی در مراکز درمانی یاسوج

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار تمام محرومیت ها و بحران هایی که دارد چند سالی است با وجود مشکلات اساسی در بیمارستان های آن و به ویژه در بیمارستان های مرکز آن یعنی یاسوج مهری دیگر بر پیشانی نداشته های آن حک شده است.

در سال های گذشته بارها شنیده ایم که در بخش زنان و زایمان بیمارستان های یاسوج چه تعداد جنین قبل و بعد از زایش از دنیا سقط شده و چه تعداد زنانی برای همیشه از شرایط بارداری محروم شده اند و این امر دلیلی ندارد مگر کوتاهی ماماها – پرستارها -سونوگرافیست ها و پزشکان.

به گزارش بویرنیوز انگار این امر برای این قشر به یک عادت بدل شده است که سالانه تعداد زیادی جنین سقط و بانوان جوان بیشتری با مشکلات جسمی دائمی رو به رو شوند. در کنار تمام اخبار ناگواری که از سالها قبل در این باره شنیده ایم چندی پیش یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان استان با کوته فکری خود یاعث مرگ یک زن جوان و نوزادش شد. این زن جوان با داشتن یک کودک 6 ساله اقدام به بارداری دوباره می کند و به علت تاخیر جراحی توسط پزشک جان خود و نوزاد هر دو از دست می رود. خانواده ی داغدار این زن جوان تصمیم به شکایت از این پزشک می گیرند اما با اصرار خانواده ی وی منصرف می شوند. نمونه ی دیگر 1 شهریور 91 رخ داد. بانوی جوان دیگری در بارداری دوم برای زایمان به بیمارستان مراجعه می کند. سونوگرافیست که درباره ی موقعیت نوزاد در شکم مادر به وی تذکر نداده بود در بیمارستان با تزریق آمپول فشار نوزاد بی گناه چند دقیقه قبل از زایش از دنیا می رود. این در شرایطی است که همه از سختی دوران 9 ماهه ی بارداری برای بانوان آگاه هستیم.

همین  بهانه ها کافی است تا بسیاری از بانوان جوان استان از ترس جان خود و نوازدشان راهی بیمارستان های شیراز شده و آنجا تحت نظر پزشکان شیراز زایمان کنند و تا کنون هم خبری مینی بر ایجاد مشکل برای ایشان شنیده نشده است. حداقل اگر هم باشد بسیار کمتر از آماری است که هر از چندگاهی از بیمارستان های یاسوج می شنویم. تعدادی از این خانواده های داغدار با شکایت از بیمارستان ها و پزشک مربوط این مسئله را پیگیری کرده اند اما شوربختانه حمایتی از ایشان صورت نمی گیرد.

ناگفته نماند بارها از گوشه و کنار خبردار شده ایم که آزمایشگاهای مرکز استان و نیز پزشکان با تشخیص نادرست بیماری باعث ایجاد مشکلات روحی و حتی جسمی در میان بیماران و خانواده های ایشان شده است.

بر دانشگاه علوم پزشکی استان است تا با بررسی عوامل ایجاد این حادثه های ناگوار در جهت بهبود این وضعیت تلاش کند.چرا که امروز پزشکان استان ما در بین مردم وجهه علمی خوبی نداشته و هر روز از اعتماد مردم نسبت به ایشان کاسته می شود.

بویر نیوز قصد تخریب چهره های علمی پزشکان استان را ندارد اما لازم به یادآوری بود تا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان به خود آیند و مانع بروز چنین حادثه های تلخی در میان خانواده های استان شوند.