دوشنبه 16 دی 1392 - 17:25

احیاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، نیازی ضروری

صادق دوپيكر

صادق دوپيكر :  از دیدگاه برنامه ریزان و کارشناسان اقتصادی دولت تدبیر و امید، هدف راهبردی و بلند مدت این دولت در حوزه اقتصاد، دستیابی به پیشرفت و توسعه اقتصادی همه جانبه است .

بهبود معیشت مردم ، از طریق افزایش قدرت خرید خانوارها و کاهش شکاف درآمدی دهک های بالا و پایین جامعه ، راهکاری میان مدت برای این هدف می باشد .

واقعیت امر این است که اقتصاد ملی به دلیل قانون گریزی ، عدم شفافیت و بی انضباطی های مالی ، رانت و فساد    بی سابقه و به طور کلی  بی مدیریتی های 8 ساله اخیر، در وضعیت نابسامانی قرار دارد .

بیکاری ، تورم و گرانی؛ میراثی است که غیرکارشناسی ترین دولت پس از انقلاب ، که مدعی عدالت گستری هم بود، برای این مردم به یادگار گذاشت .

دولتی که با حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ که محور و شریان برنامه ریزی اقتصادی کشور محسوب میشد، اقتصاد ملی را عملاً به اقتصادی شخص محور و فردمحور  تبدیل کرد .

دهک های پایین جامعه ، طی این فرآیند ، متحمل بیشترین آسیب شدند . اقشار آسیب پذیری که لابلای شعارهای پرطمطراق دولت مهر جهانی به فراموشی سپرده شدند .

بر خلاف آنچه که دولت پیشین در شعارهایش مطرح می کرد ، کار جهادی راه حل مشکلات اقتصادی کشور نیست. برنامه ریزی اصولی با تکیه بر نظر نخبگان ، متخصصان و صاحب نظران اقتصادی ، فرآیند نجات اقتصاد کشور از وضع موجود را تسریع می بخشد .

دولت تدبیر و امید باید هر چه سریعتر نسبت به احیاء مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان هدف و راهکاری فوری و ضروری اهتمام جدی ورزد .

گام اول این پروسه با ادغام دو معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری ،  به خوبی در دستور کار دولت قرار گرفت .

در این سازمان دیگر فرصت و مجالی برای آزمون و خطا وجود ندارد . و دولت باید با پرهیز از سیاسی شدن این سازمان و با انتخاب مدیران کارآمد و شایسته که شناخت عمیقی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور دارند ، و با عنایت به سند چشم انداز توسعه ؛که امروز مهمترین خاستگاه توسعه کشور است ، گام های بعدی را در احیاء این سازمان محکم و استوار بردارد .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=84830
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی اصغر متقیان گفت:

    نکته ی بسیار ظریف و دقیقِ مقاله ی شما (( … بر خلاف آنچه که دولت پیشین در شعارهایش مطرح می کرد ، کار جهادی راه حل مشکلات اقتصادی کشور نیست. برنامه ریزی اصولی با تکیه بر نظر نخبگان ، متخصصان و صاحب نظران اقتصادی ، فرآیند نجات اقتصاد کشور از وضع موجود را تسریع می بخشد . …. )) را ایکاش با خلط مبحث و تفسیر انتفاعی مبنی بر مخالفت با کار جهادی تعبیر نکنند . سالهاست که عبارتِ (( کارِ جهادی )) مستمسکی برای بی برنامگی و سوء استفاده های کلان مدیران گردیده است . جناب دوپیکر گرامی از ارائه مقاله خوبتان تشکر و موفق باشید

دیدگاه شما