دوشنبه 14 مهر 1399 - 11:35

اتفاقات بزرگ معدنی در کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار

فاز پی جویی پهنه اکتشافی استان کهگیلویه و بویراحمد تا پایان آذر به پایان می رسد.

به گزارش بویـرنیـوز: کهگیلویه و بویراحمد دارای معادن با ارزشی به ویژه در مناطق گرمسیری خود است، معادنی که در گذشته به درستی مورد استفاده قرار نگرفته اند و البته تلاش جدی هم برای کشف معادن با ارزش احتمالی هم نشده است.

 اتمام پی جویی پهنه اکتشافی استان کهگیلویه و بویر احمد تا پایان آذر

شناسایی پهنه های اکتشافی استان برای شناسایی ذخایر ارزشمند آن گام اساسی و مهم است، مسأله که که پیش از این مد نظر نبوده و حالا در مدت زمان اخیر عملیات شناسایی شروع شده و به زودی تکمیل می شود، مسأله ای که می‌تواند سرآغاز تحولات معدنی قابل توجهی برای استان باشد.

به گفته مجری طرح های اکتشافی استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس؛ در راستای شناسایی و پی جویی انواع مواد معدنی در استان کهگیلویه و بویر احمد، ۲ قرارداد پروژه پتانسیل یابی استان در قالب یک پهنه اکتشافی به مساحت ۷۰۱۷ کیلومتر مربع منعقد شد که کل سطح استان را در بر گرفته است.

‌پروژه نخست اکتشاف با پیشرفت ۹۰ درصدی تا یک ماه آینده و پروژه دوم با پیشرفت ۷۰ درصدی تا پایان آذر به اتمام می رسد.

کارخانه فرآوری در استان ایجاد می شود/مسئولان استان به دنبال سرمایه‌گذار خوب باشند

در کنار فرایند شناسایی‌ و اکتشاف، برنامه های مهمی برای بهره برداری و فرآوری معادن نیز در دست تدارک است.

مقدمات احداث کارخانه های صنعتی گچ، بوکسیت و سلستین انجام و پس از ارزیابی های اولیه، طرح های امکان سنجی استخراج و فرآوری مواد معدنی مذکور تهیه شده و در مرحله مناقصه عمومی برای جذب سرمایه گذار است.

با توجه به وجود ذخایر با کیفیت آهک و آهک فسفات دار در استان مذکور، پروژه احداث کارخانه آهک هیدراته در حوالی شهرستان چرام در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۵ درصدی، با سرعت مناسبی در دست اجرا است.

معدن فسفات چرام، آماده فراخوان جذب سرمایه گذار احداث کارخانه

موافقت های لازم از نهاد های ذیربط برای محدوده های تامین خوراک کارخانه های آهک و اسید فسفریک دریافت شده است. ۳ فقره از این درخواست ها، منجر به صدور پروانه اکتشاف شده و ۱۱ محدوده دیگر در مرحله صدور پروانه اکتشاف است.مراحل مقدماتی برگزاری فراخوان برای احداث کارخانه اسیدفسفریک در شهرستان چرام و معدن فسفات کوه لار (با ذخیره 81 میلیون تن در منطقه چرام)  نیز انجام شده است.

تاکنون ۲۰ میلیارد ریال برای تامین گاز پروژه کارخانه پرداخت شده است، با بهره‌برداری از این پروژه  برای۱۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

انجام این اقدامات توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو ) به ریاست خداداد غریب پور، ارزشمند و قابل توجه است و انتظار از مسئولان استانی کمک به این جریان و جذب سرمایه‌گذار برای اجرای مؤثر این برنامه ها است.

فعال‌سازی معادن راکد

یکی دیگر از سیاست های غریب پور در ایمیدرو فعال کردن معادن راکد و کوچک مقیاس است امری که مورد انتظار مردم استان هم بوده است.

معادن غیرفعال استان کهگیلویه و بویر احمد در قالب طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با معرفی سرمایه گذار به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و اختصاص وام به این واحدها در مرحله فعال سازی است.

‌نکته مهم؛ همراهی مسئولان استان برای پیشبرد بهتر امورات

شروع این اقدامات و البته به مناقصه رفتن طرح ها و هزینه های میلیاردی برای معادن استان شروعی خوب و ارزنده بود که تا پیش از این مغفول مانده بود.

این برنامه ها اما برای به ثمر نشستن و نتیجه دادن نیاز به همراهی مسئولان استان در زمینه مجوزهای لازم و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران دارد تا شاهد رونق در معادن استان باشیم.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=325966
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود بر دکتر غریب پور باهوش کاردان جسور❤️❤️❤️❤️

دیدگاه شما