دوشنبه 20 مرداد 1399 - 18:00

حاج محمود کریمی: امسال نمی‌توانیم در هیأت رایت‌العباس محله چیذر برنامه بگیریم. می‌دانم که به‌خاطرش ناسزا می‌شنوم.

محرم امسال، هول کرونا دارد و حالا اولین مداح سرشناسی که قید عزاداری جمعی را زده کسی نیست جز محمود کریمی، این مطلب درباره حاج محمود کریمی ا‌ست، از این جلوداری‌اش تا حواشی که در گذشته داشته است.

محرم امسال، هول کرونا دارد و حالا اولین مداح سرشناسی که قید عزاداری جمعی را زده کسی نیست جز محمود کریمی، این مطلب درباره کریمی‌ست، از این جلوداری‌اش تا حواشی که گذشته داشته.

به گزارش بویرنیوز؛ محمود کریمی متولد ۱۳۴۷ در تهران است. او در رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرده، اما پس از گذراندن ۷۴ واحد به خاطر این که «حضور در جبهه فرهنگی را مقدم‌تر» دانسته، تحصیل را رها کرده و تمرکز خود را بر مداحی و مطالعات دینی می‌گذارد. محمود کریمی پدرش مفقود الاثر و برادرش شهید است.

او حالا جلودار جریانی شده که میان عزاداری و سلامت، دومی را انتخاب کرده‌اند. هر ساله بعد از عید غدیر خم کم‌کم بیرق‌های عزاداری علم می‌شد و هیات یکی پس از دیگر مشغول نصب سیاهی‌ها و آمادگی خود بودند. امسال، اما شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها را تغییر داده. از چند هفته قبل ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کردند که مراسم عزاداری در ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

محمود کریمی اعلام کرد که محرم امسال به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسمی در چیذر برگزار نخواهد شد.

محمود کریمی

کریمی بیش از هر چیز با نوحه‌های خود مشهور است؛ نوحه‌هایی که در آن سبک‌های مختلف موسیقی و شعر‌هایی با زبان ساده.  از این رو بود که نوحه‌هایی مثل «عشق یعنی» و «عمو عباس» اش در میان بخش بزرگی از مردم طرفدار پیدا کرد.

پیشنهاد‌های محمود کریمی برای محرم امسال

او از اولین مداحانی است اعلام کرده که مراسمات را به صورت آنلاین برگزار می‌کند. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل این اقدام کریمی، جمعیتی است که هرساله در محله چیذر تهران برای شرکت در این هیات گرد هم می‌آیند. محمود کریمی گفته است ما امسال نمی‌توانیم در هیأت رایت‌العباس محله چیذر برنامه بگیریم. می‌دانم که به‌خاطرش ناسزا می‌شنوم.

اما علت این است که سقف حسینیه امام‌زاده علی‌اکبر کوتاه و بافت خانه‌های اطراف هم فشرده است. به‌این‌خاطر همسایه‌ها اذیت می‌شوند. بنابراین، شرایط رایت‌العباس، مطابق استاندارد‌های ستاد مبارزه با کرونا نیست. رهبری هم فرمودند که موارد ستاد کرونا را رعایت کنید. ما هم می‌گوییم چشم. اما در این وضعیت، وظیفه‌ای هم داریم که به آن خواهیم رسید.»

این مداح گفت: «پیشنهاد دوم، یک فعالیت همگانی و هماهنگ در شب‌های دهه اول محرم است. هر هیأت حداقل ۱۰ طبل دارد. این طبل‌ها را بین بچه‌های هیأت تقسیم کنیم که هرشب از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۱۵ دقیقه روی پشت‌بام‌ها با صدای طبل، حسین‌حسین کنند. یعنی با طبل و سنج، روی پشت‌بام‌ها حاضر شویم و یک‌ربع ساعت حسین‌حسین کنیم. این‌طور به‌مرور همه شهر به تکاپو و شور می‌افتد.»

محمود کریمی

کریمی ادامه داد: «سومین پیشنهادم هم ماشین روضه یا حسینیه سیار است. افراد هیات‌دار یا وانت‌دار که می‌توانند یک سیستم صوتی، یک اتومبیل و یک طبل و سنج مهیا کنند، پیش‌قدم شوند. این پیشنهاد هم همین‌موارد را می‌خواهد به‌علاوه یک‌نفر مداح که با ماشین بیاید و از کوچه‌ها عبور کنند و روضه بخوانند. یکی هم باشد که اعلام کند همسایه‌ها اگر کسی می‌خواهد از روضه استفاده کند، با رعایت پروتکل بهداشت کرونا، بیاید دم در خانه‌اش. این‌طور یکی پشت پنجره، یکی جلوی در خانه و یکی در کوچه، به روضه گوش خواهد داد. نتیجه چه می‌شود؟ این‌که یک مادربزرگ پیر به ما می‌گوید خدا خیرت بدهد! که این، کم‌چیزی نیست.»

حواشی یک مداحی عجیب

حیات خاص محمود کریمی در جامعه مداحان بیشتر از مداحی، متاثر از حواشی‌ فرامتنی‌ست. شب‌های ماه رمضان همین امسال بودکه  محمود کریمی در یک مداحی که به صورت زنده از شبکه دوم سیما پخش می‌شد گفته بود که فردی به نام خسرو در حالت مستی با امام حسین (ع) تخته نرد بازی کرده و دو کسیه برنج به ایشان باخته و این کیسه‌ها را به هیات محل داده است.

پس از جنجالی شدن این مداحی، محمود کریمی گفت: این سخنانش یک حکایت بوده که در زندگی معمولی برای خیلی از افراد رخ داده است، نه یک روایت دینی. وی همچنین اعلام کرد که این فرد در خیال خود با امام معصوم قمار بازی کرده بود.

ماجرای مبهم تیراندازی در اتوبان

ماجرای درگیری محمود کریمی در دی ماه ۱۳۹۲ هم مساله خبرسازی شده بود.  ماجرایی که در جریان قرارگیری یک پژوی ۲۰۶ بر سر راه خودرو‌اش منجر به تیراندازی در بزرگراه بابایی تهران شد. وی در خصوص چگونگی رخ دادن این اتفاق گفت:«شب از نیمه گذشته بود و در اتوبانی خلوت خودروای ایجاد مزاحمت می‌کرد. به زور مجبورم کردند در کناره اتوبان بایستم. یکدفعه دیدم به سمت خودروی من حمله کردند.مجبور شدم برای حمایت از خودم و سرنشینان خودرو چند تیر شلیک کنم تا اراذل پا به فرار بگذارند. شما بودی چیکار می‌کردی؟ در خودرویت را باز می‌گذاشتی و می‌گفتی: بفرمایید هرکاری که دوست دارید با خانواده ام انجام بدهید؟»

البته روایت‌های دیگری هم بود که هیچکدام تایید نشد.

 

برترینها

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=324458
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما