پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 14:00

8 نکته درباره اصرار به برگزاری مراسم محرم: اگر از خود امام حسین(ع) می پرسیدیم چه می گفتند؟

حدود دو هفته بعد از عید فطر، شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونایی در مناطق عرب‌نشین و سنی‌نشین کشور بودیم.

من شیعه ام؛ عاشق امام حسین(ع) هستم و از وقتی یادم می آید، در مسجد و هیات بزرگ شده ام.
این ها را از باب حدیث نفس ننوشتم، برای این نوشتم که در جامعه ای که به راحتی آب خوردن، متهم ات می کنند به لامذهبی و دشمنی با دین و ضدانقلاب بودن و … لااقل برای این مطلبم انگ نخورم.

به گزارش بویرنیوز؛ درست در اوج گیری دوم کرونا که مدام رکوردهای تازه ای از مرگ مردم ثبت می شود، هم رئیس جمهور و هم برخی مداحان معروف، می گویند که محرم امسال، مراسم عزاداری باید برگزار شود!

8 نکته درباره اصرار به برگزاری مراسم محرم: اگر از خود امام حسین(ع) می پرسیدیم چه می گفتند؟
در این باره چند نکته قابل تامل است:

۱- اگر تجمع انسانی، موجب شیوع کروناست و به همین دلیل مراسم ختم و عروسی و نمازهای جماعت تعطیل شده، است، پس با چه توجیهی می خواهید مراسم پرجمعیت تر عزاداری محرم را برگزار کنید؟

در مسجد محله ما، در روزهای عادی، حدود ۳۰ – ۲۰ نفر نماز جماعت می خواندند و الان ماه هاست که به دلیل کرونا، جماعت کوچک شان تعطیل است. حال چگونه می خواهید در همان مسجد و مساجد و حسینیه ها و تکایای دیگر جمعیتی معادل دهها و صدها برابر را پذیرش کنید؟! تازه، نماز جماعت ها نیم ساعت طول می کشند و عزاداری ها چند ساعت.

این یک بام و دو هوا چیست؟ کسی هست توضیح علمی دهد و تضمین کند که عزاداران حسینی کرونا نخواهند گرفت و چند روز بعد از دنیا نخواهند رفت؟

۲- نمازی که در دین ما، این همه بر وجوبش تاکید و بر جماعتش اصرار شده، مدت هاست که در مساجد اقامه نمی شود. پس چرا این همه بر لزوم برگزاری عزاداری “مستحب” محرم پافشاری می شود؟
ستون دین (نماز) را در مساجد تعطیل کرده اند و حتی حج نیز تعلیق شده است؛ چطور نمی توانند از مستحب مذهب موقتا بگذرند؟

۳- حفظ جان انسان ها واجب و به خطر انداختن جان نیز حرام است و عزاداری آقا امام حسین(ع) مستحب.
امروز، حتی بچه های خردسال هم می دانند که تجمعات انسانی می تواند منجر به بیماری و مرگ شود.
آیا به خطر انداختن جان انسان ها برای انجام فعل مستحب، با آموزه های دین اسلام همخوانی دارد؟

۴- حدود دو هفته بعد از عید فطر، شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونایی در مناطق عرب نشین و سنی نشین کشور بودیم. علت این بود که هموطنان اهل تسنن و عرب مان، عید فطر را بسیار با شکوه و تقریبا مانند عید نوروز برگزار می کنند و مدام در دید و بازدید هستند.

بر اساس این تجربه تلخ می توان فاجعه ای بزرگ در روزهای بعد از دهه اول محرم را پیش بینی کرد.
کسانی که با علم به این وضعیت، برگزاری مراسم را تجویز می کنند، آیا پاسخگوی مرگ و میرهای ناشی از مراسم هستند؟ هم در دنیا و هم در آخرت؟

۵ – مداحانی که دو پایشان را در یک کفش کرده اند که الا و بلا باید مراسم محرم برگزار شود، آیا حاضرند در مراسمی که مستمعین شان از جان مایه می گذارند، خودشان هم از پاکت هایشان صرف نظر کنند یا مساله چیز دیگری است؟

۶- کووید ۱۹، از اصطلاح “پروتکل های بهداشتی” نمی ترسد ولی ما با این تعبیر خودمان را فریب می دهیم.
قرن هاست که در این جامعه مراسم محرم برپا می شود و همه ما می دانیم اگر بنا بر عادی نمایی اوضاع باشد و امسال هم مراسم داشته باشیم، امکان رعایت پروتکل ها عملا وجود نخواهد داشت.
آیا کسانی که روی کاغذ و در حرف دم از رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم محرم می زنند، راهکاری عملی و اجرایی هم دارند یا صرفا می خواهند با کلمه بازی، از خود سلب مسوولیت کنند؟

۷- مداح معروفی گفته است هر کسی اختیار جان خود را دارد با علم به این که ممکن است با حضور در ازدحام جمعیت بیمار شود و بمیرد، در مراسم شرکت می کند.
اولا این سخن از بیخ و بن پوچ و واهی و احمقانه است و در تضاد با آیه شریفه وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ (خودتان را به خطر و مهلکه نیندازید/ بقره 195).

پس آن مداح معروفی که می گوید من و بقیه عزاداران حسینی اختیار جان مان را داریم، با همین گفته اش ثابت می کند که با بدیهیات دین هم آشنا نیست و اتفاقا مصیبت اینجاست که همین افراد، تریبون دار دین شده اند.

ثانیا به فرض که شما، اختیاردار جان تان باشید، مگر نمی فهمید که در فقره کرونا، فقط خودتان نمی میرید، بلکه تا قبل از مرگ، افراد دیگری را هم آلوده می کنید و ای بسا می کُشید؟

و ثالثا مگر سیستم و کادر درمانی ما، آنقدر وسیع و بی انتهاست که یک عده با ادعای اختیارداری جان شان، برای مجموعه درمانی کشور کار بتراشند و فرسوده شان کنند؟

۸- من سخنگوی امام حسین (ع) نیستم کما این که هیچ کس هم نیست؛ اما اگر از حسینی(ع) که من می شناسم بپرسند تکلیف شیعیان تان در شرایط فعلی چیست؟ آیا در اجتماعات شرکت کنند و جان شان در خطر افتد یا “هر خانه یک هیات” شود و هر کسی در اندرونی اش یاد شهدای کربلا را زنده نگه دارد، فکر می کنم دومی را ترجیح خواهند داد و حفظ جان شیعیان شان را.

 

عصر ایران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=323701
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما