سه شنبه 31 تیر 1399 - 22:06

انجام اولین جراحی موفق برداشتن سرطان پانکراس در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج

یک متخصص جراحی عمومی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: در پی مراجعه بیمار ۸۶ ساله با علائم درد شکم و استفراغ و با سابقه بیماری قلبی، ریوی به بیمارستان شهید بهشتی، بیمار در اورژانس بیمارستان بستری شد.

به گزارش بویرنیوز، یک متخصص جراحی عمومی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: در پی مراجعه بیمار ۸۶ ساله با علائم درد شکم و استفراغ و با سابقه بیماری قلبی، ریوی به بیمارستان شهید بهشتی، بیمار در اورژانس بیمارستان بستری شد.

دکتر محمد باقر جهانتاب افزود: پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد این بیمار حدود هفت ماه دچار این مشکل شده بود و به طور متناوب دچار عفونت ریوی (پنومونی) می شد، که هنگام مراجعه به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی دچار کاشکتیک(لاغری بیش از حد)، ضعیف و بی حال بود.

وی اظهارکرد: بلافاصله این بیمار بستری و اقدامات اولیه برای وی انجام گرفت، در معاینه به تومور ناحیه انتهایی معده و پانکراس، شک کردیم که با انجام آزمایش، آندوسکوپی و سی تی اسکن، تومور بزرگ ناحیه پیلور(اول دوازدهه) تایید شد.

این متخصص جراحی عمومی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیمار دچار پنومونی(عفونت ریوی)، اختلالات الکترولیتی(کلیوی) و کمبود شدید مواد مغذی از جمله پروتئین بود در ابتدا برای وی تغذیه وریدی و درمان عفونت ریوی شروع شد که خوشبختانه پس از ده روز، این مشکلات برطرف و بیمار آماده عمل شد.

دکتر جهانتاب تصریح کرد: در حین عمل و بررسی شکم، متوجه چسبندگی غیر عادی انتهای معده به پانکراس شدیم که با تشخیص سرطان معده با تهاجم به پانکراس، تصمیم به عمل جراحی ویپل(برداشتن قسمت اعظم معده، سر پانکراس، دوازدهه و آناستوموز(پیوند) معده به روده، پانکراس به روده و مجرای صفراوی به روده) شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این عمل جراحی پیچیده و سنگین نیاز به تیم هماهنگ و قوی دارشت، پس از هماهنگی با گروه بیهوشی و متخصصین قلب، عمل را شروع کردیم که حدود پنج ساعت به طول انجامید و خوشبختانه در این مدت به خوبی توسط تیم جراحی و بیهوشی اداره شد. بیمار پس از پنج روز و شروع و تحمل غذا، شرایط ترخیص را دارند.

این متخصص جراحی عمومی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج عنوان کرد: این نوع عمل در مراکز محدودی انجام می‌گیرد ولی آنچه که در این بیمار خاص و مهم بود، مدیریت چندین بیماری مختلف در یک بیمار توسط تیم‌های درمان بیمارستان شهید بهشتی از جمله تیم جراحی؛ متخصصین قلب، متخصصین عفونی، متخصصین داخلی، پرسنل آی سی یو جراحی، پرستاران بخش جراحی و اورژانس و اتاق عمل بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، جهانتاب بیان کرد: در واقع درمان موفقیت آمیز این بیمار علاوه بر جراحی بسیار پیچیده آن، ثابت کرد که سخت‌ترین و صعب العلاج ترین بیماری ها در استان قابل درمان هستند، به شرطی که کار گروهی انجام و امکانات و فضای مناسب در اختیار پزشکان این دانشگاه قرار گیرد.

 

ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=323099
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما