جمعه 27 تیر 1399 - 20:26

کمبود کادر درمان در گچساران

کمبود کادر درمان در گچساران یکی از مشکلات اساسی این شهرستان در بحث مبارزه با کرونا است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاون سیاسی وی در اظهارنظر اخیر خود به آن اشاره کرده اند.

به گزارش بویرنیوز، کمبود کادر درمان در گچساران یکی از مشکلات اساسی این شهرستان در بحث مبارزه با کرونا است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاون سیاسی وی در اظهارنظر اخیر خود به آن اشاره کرده‌اند. بیمارستان شهیدرجایی بصورت معمول نیز با کمبود پرستار مواجه بود، به گونه‌ای که تعداد پرستار در این بیمارستان 25/1 نسبت به نرم کشوری کمتر است، این در حالی است که حقوق دریافتی پرستاران (با توجه به درآمد بیماستان) پایین است. ولی در شرایط بحران کرونا و رسیدن به نقطه قرمز در استان، که نیاز به هم افزایی است و انرژی بیشتری را از کادر درمان می‌گیرد، این کمبود نیروی کادر درمان بیش ازپیش احساس می‌شود. تاکنون بیش از 50 پرستار در شهرستان گچساران و باشت مبتلا به کرونا شده‌اند که اگر روند فعلی مبتلا شدن پرستاران در روزهای آینده ادامه دار باشد قطعاً با مشکل شدید کمبود پرستار مواجه خواهیم بود و موجب تعطیل شدن بخش‌هایی از بیمارستان‌ها خواهد شد.

با وجود آنکه وزارت بهداشت نیاز به پرستار داشت ولی فقط 89 روز تعدادی از فارغ التحصیلان بیکار در قراردادهای حجمی در بیمارستان‌ها به کار گرفته شدند، تعداد 227 نفر از این پرستاران در کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته شدند، که در خردادماه جلوی استانداری تجمع کرده و خواستار پرداخت حق و حقوقشان شدند.
اما بعد از اخراج پرستارهای 89 روزه، در شرایط فعلی بیمارستان‌ها با کمبود پرستار مواجه هستند. فداکاری کادر درمان بیش از حد است و آنها را به شدت خسته کرده است، با این حال هیچ پرستاری به دلایلی که (به گفته خود آنها ممکن است به بی‌مهری دانشگاه علوم پزشکی با آنها یا تنزل رتبه و … منجر شود) حاضر نشد با این پایگاه خبری (حتی بدون قید نام) مصاحبه‌ای داشته باشند، تنها حرفی که پرستاران می‌زنند این است که کادر درمان به شدت خسته هستند و وضعیت نامساعد است، اما در این خصوص هیچ توضیحی نمی‌دهند. رئیس نظام پرستاری شهرستان گچساران و باشت در خصوص مشکلاتی که پرستاران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند می‌گوید «مدتی که پیک هست، درگیری همکاران ما خیلی زیاد شده، اگر قرار باشد همینطور ادامه دار باشد باید خیلی از بخش‌های بیمارستان هم تعطیل شود و بروند قرنطینه».
کمبود امکانات و تجهیزات
پیش از این در ماه‌های ابتدایی کرونا یکی از پرسنل بیمارستان رجایی در خصوص کمبود ماسک می‌گفت: «اینطور نیست که به همه سهمیه ماسک داده شود، باید بری و حقت رو بگیری وگرنه گاهی وقت‌ها خودمان هم که کادر درمان هستیم ماسک گیرمان نمی‌آید» حسینی نیک رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری گچساران و باشت می‌گوید: «بخش کرونایی بیمارستان رجایی از لحاظ امکانات حفاظتی در سطح پایین است، گاهی اوقات شده که هر 4 شیفتی یک لباس داده‌اند، هر 4 شیفت یک ماسک فیلتردار داده‌اند، بارها گفته‌ایم، البته بیمارستان هم درآمد محدودی دارد. دانشور انسان شناس در مصاحبه‌ای با سایت فرارو در خصوص کمبود تجهیزات می‌گوید: «بی توجهی وزارت بهداشت به ایمنی و سلامت کادر درمان است. تا آنجا که نماینده سازمان جهانی بهداشت از سلامت و ایمنی کادر درمان ایران به واسطه عدم دسترسی به وسایل و تجهیزات حفاظتی گلایه کرده است. میزان بالای مرگ و میر و ابتلای کادر درمان نیز نشانه‌ای دیگر از این عدم توجه و کفایت مسوولان وزارت بهداشت است و این افراد به جای آنکه مسوولیت بپذیرند، بیمار شدن کادر درمان را به گردن مردم می‌اندازند و در مردم عذاب وجدان ایجاد می‌کنند.» حسینی نیک تعداد پرسنل مبتلا به کرونا در گچساران تا روز 26تیرماه را اعلام کرده و می‌گوید: «تا امروز 50 پرستار گچساران و 3 پرستار باشت و حدود 20 نفر از پرسنل بیمارستان‌ها مبتلا شدند که با این روند مشکل اساسی در ادامه خواهیم داشت. خدا را شکر که فوتی کادر درمان نداشتیم». در خصوص کمبود تجهیزات و امکانات، مگر استاندار کهگیلویه و بویراحمد در روزهایی که کهگیلویه و بویراحمد کرونا را به همکاری مردم شکست داده بود نمی‌گفت: «ما با هیچ کمبود مالی و پولی مواجه نیستیم؟»، یزدان پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چندین بار در حضور رسانه‌ها گفت: «دانشگاه مشکل مالی ندارد». پس چرا کادر درمان بیمارستان شهید رجایی گچساران با کمبود تجهیزات مواجه است؟ آیا پرستاران باید بدون تجهیزات فداکاری کنند و سکوت کنند؟ آیا در سفر حریرچی معاون وزیر بهداشت به کهگیلویه و بویراحمد کمبود تجهیزات گزارش شد؟ مسئولان می‌گویند بیمارستان رجایی با بدهکاری‌های میلیاردی مواجه است، که این گفته، در نتاقض با گفته‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی است که می‌گویند هیچ کمبود و مشکل مالی برای کادر درمان و پزشکی نداریم؟ پس چرا عقب ماندگی 17 ماهه پرستاران این بیمارستان پرداخت نمی‌شود؟

عقب ماندگی کارانه پرستاران شهیدرجایی و کمبود پرستار
حسینی نیک می‌گوید «وزارت بهداشت دستورالعملی لحاظ کرد، در خصوص پاداش کرونا، قیمت‌ها متفاوت هست. طبق دستوالعمل وزارت بهداشت تا سقف 100 ساعت پاداش به کلیه پرسنل درمان و غیردرمان با قیمت متفاوت درنظر گرفته شد که نسبت به مبالغ پرداختی اعتراض‌های زیادی وجود داشت. نامه اعتراضی برای پرداخت تبعیض در پرداخت پاداش کرونایی را به شبکه بهداشت دادم، برخی معتقدند با عدالت تقسیم نشده است». وی همچنین می‌گوید «کسی که با جانش بازی می‌کند حق و حقوقش گیرش نمیاد، کارانه بیمارستان شهیدرجایی 17 ماه عقب است، در کشور هم عقب هست، بارها گفتیم که بیمارستان شهید رجایی از لحاظ میزان اضافه کار و هم مدت عقب ماندگی اضافه کار، آخرین بیمارستان کشور است». «پرستاری که 100 ساعت کار اضافی انجام می‌دهد، ساعتی 4 هزار تومان برایش حساب می‌شود، بر مبنای چند سال قبل کار می‌کنند. البته این به درآمد بیمارستان مرتبط است، و پایین بودن درآمد بیمارستان باعث شده که حقوق‌ها پایین باشد». «در سالهای گذشته بعد از اعتراض پرستارها به تجمیع کارانه و اضافه کار، وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها اعلام کرد که خودشون میتونن جهت جداسازی کارانه از اضافه کار در طرح قاصدک تصمیم گیری کنند که متاسفانه دانشگاه ما از دانشگاه‌هایی بود که اقدام به جداسازی نکرد و حق پرسنل در حال ضایع شدن هست».
استاندارد تعریف‌شده برای هر تخت در کشور ۲.۵ پرستار است. این در حالی است که استاندارد جهانی 4 پرستار به تخت است. با توجه به اطلاعات این بیمارستان در سایت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (163 تخت فعال، 505  کارمند شامل ۲۰۵ پرستار، ۳۰ ماما،  ۲۲ بهیار، ۵ کمک بهیار، ۲۷ تکنسین اتاق عمل، ۲۱ تکنسین هوشبری، ۹۲ نیروی اداری- مالی، ۵۰ نیروی خدماتی و ۴۲ نیروی پشتیبانی) تعداد تخت به پرستار در گچساران 1.25 کمتر از نرم کشوری است. تعداد زیاد نیروهای اداری، خدماتی، پشتیبانی یکی از عللی است که مشکلات درآمدی برای این بیمارستان ایجاد کرده است، که در این مسئله بحث‌هایی وجود دارد. از جمله سوالاتی که پیش می‌آید این است که آیا نیروهای اداری، پشتیبانی، خدماتی که تعدادشان هم کم نیست ردیف استخدامی دارند یا از درآمد بیمارستان حقوقشان پرداخت می‌شود؟ و همینطور، آیا همین تعداد زیاد نیروها دلیل بدهکاری‌های بیمارستان نیست؟ رئیس نظام پرستاری گچساران و باشت نیز در این خصوص گفته است: «از مسئولین محترم نظارتی و دانشگاه تقاضای تشکیل کارگروه جهت بررسی علت یا علت‌های بدهکاری بیمارستان شهید رجایی طی سال‌های گذشته را داریم که با توجه به شرایط فعلی قطعاً این بدهی‌ها بیش از پیش خواهد شد».
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران بیش از یک ماه است که مدیریت شبکه را به دست گرفته، و به غیر از گزارش در یکی دو مصاحبه و تذکرات معمول به مردم هیچ حرکت مدبرانه‌ای از وی شاهد نبودیم، و تا الان مشخص نشده است که با تغییر مدیریت شبکه بهداشت و درمان گچساران قرار بوده است چه تحولی ایجاد شود؟
بیمارستان شهید رجایی گچساران از مشکلات درآمدی در رنج است و یکی از دلایل این مشکل به خاطر استخدام‌هایی است که نه به افزایش کادر درمان منجر شده است، بلکه نیروهای اداری و پشتیبانی و خدماتی بیشتر شده‌اند، که اگر امار و تعداد پرسنل بیمارستان‌های دیگر کشور را بیرون بکشیم متوجه این ازدیاد نیروهای غیر از کادر درمان خواهیم شد. لذا رسیدگی به این موضوع توسط دانشگاه علوم پزشکی، حراست این دانشگاه و نهادهای نظارتی خواسته کادر درمان این بیمارستان است.

 

کبنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322700
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما