چهارشنبه 25 تیر 1399 - 17:10

بحرانی به نام آبداران در شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد/گره کار کجاست؟

در روزهای اخیر شاهد اعتراض برخی از آبداران شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد بویراحمد بودیم.

به گزارش بویرنیوز، این آبداران که عمدتاً در بخش روستایی مشغول به فعالیتند از عقب افتادن حقوق چند ماهه خود و عدم تغییر وضعیت شغلی گله مند بودند.

البته ماجرا صرفاً آنچه در این اعتراضات بیان شده نیست و طبق بررسی های خبرنگاران چند نکته در این خصوص قابل توجه است:

تعداد زیادی از این افراد در دوره های گذشته و بدون نیاز سنجی به سیستم آب و فاضلاب تزریق شده اند به گونه ای که خیلی از این افراد مازاد بر نیاز شرکت هستند.

شرکت آب و فاضلاب استان در پاسخی که در سال گذشته داده به صراحت از مازاد بودن این نیروها گفته و البته این را هم اضافه کرده که با وجود تحمیل بی منطق این نیروها و فشار مالی بر شرکت اما آبفا هیچ گاه حاضر به اخراج افراد نشده است.

در دولت تدبیر و امید بنا به سیاست دولت مبنی بر خصوصی سازی و کوچک شدن بدنه دولت این افراد به بخش های خصوصی واگذار شده اند البته با این تفاوت که بیمه این افراد به صورت منظم توسط پیمانکار پرداخت می شود موضوعی که پیش از آن معمول نبود و در واقع افراد در گذشته صرفاً وارد بدنه شرکت شده و سپس رها می شدند.

همین عدم رسیدگی درست به بیمه آبداران مشکلاتی هم برای آنها به وجود آورده است و به گفته این افراد مهمترین اتفاق در سالهای اخیر را باید نظم گرفتن پرداخت بیمه هایشان دانست.

از سویی گویا آبداری برای برخی از این افراد بعنوان شغل دوم و یا چندم تلقی می‌شود و بیشتر این افراد صرفاً محدود به حقوقی که از این طریق کسب می کنند، نیستند.

ادعای این افراد مبنی بر عدم دریافت حقوق ۷ ماهه نیز در لابلای سخنان معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد رد شد، عزیز فیلی به خبرنگاران گفت حقوق معوق چند ماهه صحت دارد اما اینکه ۷ ماه حقوق نگرفته اند درست نیست کما اینکه برخی ها قصد سوء استفاده از اخلاق شرکت آب و فاضلاب استان را دارند.

ادعای این افراد در خصوص تغییر وضعیت نیز بر اساس قانون سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه جای تأمل دارد چرا که تغییر وضعیت استخدامی تنها منوط به استخدام از فرایند آزمون رسمی است و البته طبق دستورالعمل وزارت نیرو هرگونه تغییر وضعیت نیز در سالهای اخیر ممنوع شده است.

به گزارش بویرنیوز، در چند ماه اخیر به واسطه انتشار گسترده ویروس کرونا و دستور جدی پاسره؛ مدیرعامل آبفای استان مبنی بر عدم مراجعه به منازل برای دریافت آب بها و البته رعایت حال مردم در این چند ماه این شرکت با افت شدید درآمدها و حتی معوق شدن حقوق پرسنل ستادی مواجه بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322565
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حجمی گفت:

    آقایان مسول کم به این نیروها ازجمله(آبدارها-نگهبان) ظلم کنید .اونم با یه قرارداد من درآوردی بنام حجمی . نگهبانان مخازن وایستگاه پمپاژ شبانه روز زحمت نگهبانی و آبرسانی در هرشرایطی را انجام میدن حقشوق این قراردادها نیست .در ضمن طبق قانون نگهبان باید قرارداد مستقیم با شرکت آبفا داشته باشه که مسولان اینجا هم تخلف کردند و خاستار ورود مسولان نظارتی وبازرسی هستیم.به امید رهایی از دست این پیمانکاران ظلم ستیز.یاعلی

  2. آشنا گفت:

    عزیز فعلی اگه راست میگه خودش یک ماه حقوق نیگیره تا فرق بین یک ماه و5ماه و7ماه درک کنه (شکم سیر به شکم گرسته ایگو خوره بجا(یواش یواش بخور) قضیه معاون استاندار وابداران

دیدگاه شما